Annons

Fotografering i stor lokal

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscarj

Aktiv medlem
Har en fråga ang fotografering i stor lokal.
Lokalen är en skate/bmx hall som har dålig belysning. Luften är fylld med damm och det är rätt fukigt därinne. När man fotograferar med blixten på kameran så ser man bara dessa dammbitar i luften, helt upplysta av blxiten. Stänger man sen av blixten så är det väldigt svårt att ta en bild iom att jag tar bilder på cyklister i rörelse. Frågan är, ska man använda en separat blixt som man håller ut från en annan vinkel eller ska man ha en speciell blixt?

(Dessa "dammbilder" ser ungefär ut som när man tar fotografi när det snöar ute).

Det är rätt knepigt faktiskt... Det gäller att se till att du har så lite belyst damm som möjligt emellan kameran och motivet.

Prova att (om det går) sätta blixtarna underifrån/överifrån, eller från sidorna. Då kan du få effekten av ljuskäglor i dammet. Sitter blixten på kameran, kommer du ju att belysa ALLT damm emellan kameran och motivet, vilket kommer att göra bilden mjölkvit eller totalt grå. Stor vinkel emellan blixt och kamera alltså! Lycka till!

Okej! tack för svaret, men vilket håll är de bästa sättet att ha den seperata blixten ? Underifrån eller Lite ovanifrån?

Svårt att säga vad som är bäst, det handlar ju mest om tycke, smak, och komposition.

Det viktigaste här är ju att blixten har så stor vinkel mot motivet att den inte belyser dammet emellan kameran och motivet. Att ha en blixt monterad på kameran kommer inte att fungera något vidare i detta fall är jag rädd. Det ställer ju naturligtvis till det för dig som fotograf, det är ju inte alla som har studioblixtar som kan fjärrstyras...

Se nedan för en skiss på hur jag menar, iofs bara 2-dimensionell... Du kan naturligtvis ha en blixt högt över motivet, eller djupt under, så länge som vinkeln emot kameran är stor...

(Blixt)-------------(Motiv)---------------(Blixt)

....................(Kamera)

Man kan försöka vara först och ensam i lokalen innan andra börjar dra upp dammet.

Det vore ju ypperligt om man samtidigt kan vattenbegjuta golvet så kommer vattnet att binda dammet. Så gör lackerare, fast extremare.

1. ta med dig en vatten flaska med spray huvud, och blöt ner alla ytor innan någon kommer.

2. sätt en omnibounce på blixten.

har du ingen omnibounce kan du klppa av ett vanligt papper från en skrivare/kopiater och tejpa för blixt huvudet, som en slags fattigmans diffuserare.

Arbeta snabbt, för fukten kommer att sugas upp skitsnabbt av träet i ramperna. Ha en assistent som springer om kring och fuktar helatiden kan vara ett bra "tillbehör" =)

Okej, jag får köra med fattigmansmetoden då, för ja har ingen blixt ännu. Men hur mycket ska man spraya? De flesta inomhusramperna är gjorda av plywood liknande trä (lakerat). Så det får inte bli för halt!

Oscarj skrev:
Okej, jag får köra med fattigmansmetoden då, för ja har ingen blixt ännu. Men hur mycket ska man spraya? De flesta inomhusramperna är gjorda av plywood liknande trä (lakerat). Så det får inte bli för halt!

Är det lackerat borde ju det gå att lösa genom att våttorka det någon halvtimme innan, och plåta som första personerna i lokalen, dvs innan fler rört upp damm som lägger sig på rampen

// Anders

Okej, det låter bra. Men jag tänkte på det om Omnibouncen, den studsar väl upp i taket? Och i den lokalen så är det rätt högt i tak. En vanlig blixtr hade nog klarat gå upp, men den fattigmans blixten du pratade om klarar kanske inte hela biten?

Du utgår från en "riktig" blixt som en SB-24 eller Metz 40, eller en Nissin 34i med riktbart huvud.

Iwstället för att punga ut med 250 spänn eller vad en omnipunce nu kostar, så klipper du till en bit pappet och tejpar med genomskinlig scotch tejp för själva blixt huvudet. pappret kommer att släppa igenom va 80-90% av ljuset, men kommer att vara mer diffust och inte ge så hårda konturer. Om det klarar att gå upp i taket det vet jag inte, för jag har inte sett byggnaden, men ta ett par bilder med fattig mans diffusern och några utan, så kan du ju själv se skillnaden.

Chris

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar