Annons

Fotografering av Live band

Produkter
(logga in för att koppla)

BamZe84

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har fått i uppgift att fotografera fyra stycken olika live band. Jag är ganska novis inom fotografering, och skulle behöva lite tips o trix. Vad behöver man för utrustning m.m.
Jag har en D80, SB800 blixt, stativ ....
Motivera gärna svaren ...

Tacksam för hjälp, mvh anders
 
Bästa tipset är nog att kika bland alla konsertbilder här på Fotosidan och sedan notera både vinklar, kompositioner och inställningar på de bilder du gillar.
 
Jag vet att en del säger att man inte kan fota med blixt på konsert för att det stör??? Vet inte vad dom får det ifrån, kötta på med blixten! Ställ kameran på lägsta bländaren, 3.5 kanske? Sen sätter du slutare på 8, ISO 400. Och så använder du SB800 på vanlig TTL. Med detta får du med omgivningen också och inte bara bandet. Tuffare =)

Ett annat tips kan ju va ett skarpt objektiv, såsom 50/1.8, och så skippar du blixten och kör bara med det. Så får du det naturliga ljuset i salen med =)
Har du inte det så är det en god investering för ca 1200:-.

Lycka till! Skriv gärna i min G-bok hur det gått sen. =)
/Tommy
 
Hej!! När det gäller konserter så beror det på vad det är för lokal och belysning. Har själv plåtat mycket rock och pop med kända band och då talar man stora lokaler/arenor med mycket ljus på scen. Jag är överhuvudtaget inte mycket för blixt och som sagt, finns scenljuset där, så skulle jag satsat på att pressa "filmen" (1600 ISO) istället och köra utan blixt. Det funkar väl.
Sedan kan det vara svårt att röra sig som fotograf på en konsert och jag vet inte om det behövs. Motivet ligger ju i gruppmedlemmarna, deras rörelser och attityder. Och inte minst effekter från scenljuset.

Lycka till! Hoppas vi får se lite sköna bilder från konserterna!

Mvh, Peter-L
 
Lincon888 skrev:
Jag vet att en del säger att man inte kan fota med blixt på konsert för att det stör??? Vet inte vad dom får det ifrån, kötta på med blixten! Ställ kameran på lägsta bländaren, 3.5 kanske? Sen sätter du slutare på 8, ISO 400. Och så använder du SB800 på vanlig TTL. Med detta får du med omgivningen också och inte bara bandet. Tuffare =)

Ett annat tips kan ju va ett skarpt objektiv, såsom 50/1.8, och så skippar du blixten och kör bara med det. Så får du det naturliga ljuset i salen med =)
Har du inte det så är det en god investering för ca 1200:-.

Lycka till! Skriv gärna i min G-bok hur det gått sen. =)
/Tommy

Kötta på med blixt? Förlåt mitt klumpiga uttryck nu, men det var ett väldigt dåligt råd. Du stör artisten och du stör resten av publiken. Din roll som fotograf är att dokumentera konserten, inte störa andra som betalat pengar för att se konserten. I många fall får man inte heller använda blixt.

Det andra rådet var desto bättre. Ett ljusstarkt objektiv är bästa sättet. För en mindre scen är en bra uppsättning typ det här:

50mm 1.8 på största bländare, iso 800-1600 (beroende på ljuset på scen) och sen en passande slutartid. Vad den blir är omöjligt att säga förän man är på eventet.
 
Om du frågar mig så stör inte en blixt alls, tvärt om så ger det en extra känsla till båda artisten och publiken. (om du frågar mig)
Har du någonsin sätt en rock konsert utan hundratals fotoblixtar?
Men håller med om att ISO 1600 är bättre än blixten för att få med mer av det naturliga scen ljuset.
Beror ju på vad bilderna ska va till. Får jag ingen bra bild utan blixt så sätter jag på blixten.
 
Lincon888 skrev:
Om du frågar mig så stör inte en blixt alls, tvärt om så ger det en extra känsla till båda artisten och publiken. (om du frågar mig)
Har du någonsin sätt en rock konsert utan hundratals fotoblixtar?
Men håller med om att ISO 1600 är bättre än blixten för att få med mer av det naturliga scen ljuset.
Beror ju på vad bilderna ska va till. Får jag ingen bra bild utan blixt så sätter jag på blixten.

Det är skillnad på att "kötta på" med en SB-800 från fotodiket och en inbyggd blixt på en kompaktkamera från publiken.

Ok, jag skulle råda dig att inte "kötta på" med kraftiga blixtar på konserter. Det är inte så poppis. Försök att gå ner i slutartid i stället.
 
Ett tips om du vill öva upp din erfarenhet: fota inomhus på allt möjligt och omöjligt. Du behöver inte fota konserter för att känna efter hur det funkar tekniskt just för dig. Finns miljoner olika tips, men det är det som passar dig som funkar.
 
Jaja, du får väll vinna då Andreas! Skippa blixten. Skaffa ett 50/1.8.
(Men skulle det inte gå ta fram din SB-800 och ta några ut tänkta snabba bilder vid rätt tillfällen. Inte "kötta", go smouth!")
=)
 
Tjenare allesammans!
Jag ar jattetacksam for alla goa svar jag fatt. Nu blir det val investering av ett nytt objektiv skulle jag tro =) Och ova en massa dar hemma sa klart =)

Tack an en gang for alla svar!

Mvh Anders

*ps* sitter pa jobb i danmark med danskt tangb*ds*
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.