Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av grupp

Produkter
(logga in för att koppla)

maharkus

Ny medlem
Hejsan.

Jag har fått i uppdrag av en liten förening på samma skola som mig att fotografera dem inför ett evenemang. Det skulle vara jag och en till men har nu i efterhand visat sig att det bara kommer att bli jag. Jag har själv aldrig fotat en uppställd grupp av människor så jag tänkte mest höra om det finns något jag ska tänka på.

Jag har:

Nikon D700
Nikon 18-185
Nikon 50/1.4
Nikon SB-600.

Jag inväntar svar på vad det kommer att vara för lokal.

Tack på hörhand.

MIna erfarenheter av att fotografera grupper.

Det är bra att ha med sig en assistent som hjälper till handgripligen att placera folket som du vill.
Att ha rekognoserat platsen så att man slipper flytta gruppen för att något i bakgrunden är fel.
Ta många kort, alltid är det någon som blundar eller tittar bort.

Lycka till

Janne

Största riskerna med att ta gruppbilder är att skärpan sitter dåligt och att fula skuggor uppstår. Blandning av olika färgtemperaturer kan också orsaka problem. Undersök gärna platsen där fotograferingen skall äga rum innan för att t ex få en uppfattning om vilken brännvidd du måste använda (dvs hur mkt rörelsefrihet du har bakåt... du vill ju kunna använda längre brännvidd vid porträttfoto...). Då du vet gruppens storlek (i bredd och djupled) har du lite mer att gå på för att kunna bestämma vilket bländartal du måste använda för tillräckligt skärpedjup.

http://www.dofmaster.com/doftable.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar