ANNONS
Annons

Fotografering av örn i bo

Produkter
(logga in för att koppla)

Deerhunter_1

Aktiv medlem
Hej!
Här en fråga som säkert ställts många gånger tidigare. Har alltså haft turen att hitta ett som det verkar aktivt havsörnsbo. Såklart jag vill fotografera föräldrar, ungar, rubbet. Tänkte sätta upp mitt portabla gömsle och från 75 meters avstånd fotografera örnboet därifrån. Då får jag en helt ostörd siktsträcka och kan placera in gömslet bland småbuskar. Nu behöver jag goda råd. Finns någon period under häckningen då man minst stör? Hur skulle ni andra gå tillväga i min situation. Ska gömslet sättas upp flera dygn innan fotograferingsdag eller räcker det att smyga upp det på natten innan? Är det kutym att ta kontakt med markägare/kommun/länsstyrelse innan projektet sjösätts?
Kan man lämna gömslet dagtid om behov framkallas? Allt för att störa så lite som möjligt. En runda lyckad fotografi, sen avvecklas projektet. Hur skulle ni andra gjort?
Är detta fel forum kanske någon bussig själ kan peka mig mot rätt.
/ Hälsningar, Deerhunter

Glöm det!!!

Det där är ingen bra idé alls! Skulle aldrig ens tänka tanken att sätta upp ett portabelt gömsle så nära ett havsörnsbo. Om man ändå skulle göra det så bör man inte ens gå i närheten av platsen innan häckningen är etablerad och ungarna är så pass stora att de klarar sig ett bra tag ifall föräldrarna håller sig borta en längre tid. Nu vet jag inte hur störningskänsliga örnarna är där du bor men här i Blekinge går i alla fall det bort direkt. Du får kontakta ornitologer på din ort som har koll på läget.

Just det!

Det där är ingen bra idé alls! Skulle aldrig ens tänka tanken att sätta upp ett portabelt gömsle så nära ett havsörnsbo. Om man ändå skulle göra det så bör man inte ens gå i närheten av platsen innan häckningen är etablerad och ungarna är så pass stora att de klarar sig ett bra tag ifall föräldrarna håller sig borta en längre tid. Nu vet jag inte hur störningskänsliga örnarna är där du bor men här i Blekinge går i alla fall det bort direkt. Du får kontakta ornitologer på din ort som har koll på läget.

Du får kontakta ornitologer på din ort som har koll på läget! Gör det för att inte ställa till det.

Var en dokumentar nyligen om havsörnen där de satt upp ett gömsle ett par hundra meter bort ( 200-500 meter) under tiden de övervakade boet så kom det en liten fiskebåt som åkte förbi i en flod nedanför boet (200 meter?). Örnarna gav sig av och ungarna överlevde inte...

Man ska nog visa mycket respekt för häckande fåglar, och speciellt örnarna som är på väg tillbaka att stärka upp sitt antal,

Mvh Torbjörn

Har du några detäljer om programmet?

Hej Torbjörn, har du någon mer information om dokumentären? Det vore mycket intressant att få höra/se lite mer om det.

mvh
Michael Gehrisch

Var en dokumentar nyligen om havsörnen där de satt upp ett gömsle ett par hundra meter bort ( 200-500 meter) under tiden de övervakade boet så kom det en liten fiskebåt som åkte förbi i en flod nedanför boet (200 meter?). Örnarna gav sig av och ungarna överlevde inte...

Man ska nog visa mycket respekt för häckande fåglar, och speciellt örnarna som är på väg tillbaka att stärka upp sitt antal,

Mvh Torbjörn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar