Annons

Fotografera uv-ljus och uv-färg

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunne

Medlem
Jag söker lite förslag på tekniker och sätt man kan tänka på och göra när man ska fotografera t.ex. UVfärg i uvljus, så färgen lyser. Jag brukar fota detta på ett lajvarrangemang under vintern och nu närmar det sig igen och jag vill väldigt gärna få tips på hur man kan göra.

Att använda blixt förstör generallt sett hela saken med att det lyser eftersom det tar överhand över uvljuset. Jag är inte överdrivet skicklig på att använda den externa blixten så om någon har tips på hur man kan göra så tar jag gärna emot det.

Sedan har jag inte tillgång till stora UVlampor utan det gäller att arbeta med de mindre resurserna, jag vet inte hur stora möjlighetena kommer vara till nästa gång men ändå tips runt omkring det.

Jag fotar med en D80 och Nikon AF 50/1,8D så brushanteringen är inte den bästa men det är som sagt att jobba med det jag har.

Här är oredigerade exempel på tidigare foton från de lajven. Som ni ser så har jag haft en hel del problem.


http://www.postapolajv.se/Portals/0/Gallery/Album/4/DSC_1304.JPG

http://www.postapolajv.se/Galleri/tabid/82/AlbumID/409-4/Page/6/Default.aspx

Tack för svar
 
Tänk på att det inte är UV-ljus Du ser utan det "omvandlade synliga ljuset"
Du har inga ljuskällor att tala om så det blir till att använda störta möjliga bländare/Ditt mest ljuskänsliga objektiv och skruva upp ISO så det svider. Tänk på att det är (IMHO) bättre med ISO-brus än rörelseoskärpa.

Lycka till
 
Det första du bör se till är att du inte har ett uv-filter på kameran, vilket är vanligt. Det kommer filtrera bort mycket av uv-ljuset.
Sedan har nästan alla kameror uv-filter också i aa-filtret framför sensorn.
Så moderna kameror begränsar spektrat av det uv-ljus som går att fånga.
De som är intresserade av uv-ljus fotografering (normalt i svartvitt) brukar modifiera kamerorna genom att få aa-filtret ersatt med en ren glasskiva framför sensorn.
Så det är nog bara att skruva upp ISO och fotografera i befintligt uv-ljus. Visst kan man använda en extern blixt men det förtar nog mest effekten av uv-ljuset. Om du använder extern blixt skall du kompensera ner blixtljuset radikalt. En annan idé är att köra blixten på andra ridån. Det innebär du först får en exponering med uv-ljuset enligt den tid som gäller och sedan slår blixten för att lätta upp och ffrysa rörelsen. Kan bli riktigt effektfullt.
Tycket dina gamla bilder inte är så illa.
 
Det första du bör se till är att du inte har ett uv-filter på kameran, vilket är vanligt. Det kommer filtrera bort mycket av uv-ljuset.
Sedan har nästan alla kameror uv-filter också i aa-filtret framför sensorn.
Så moderna kameror begränsar spektrat av det uv-ljus som går att fånga.
De som är intresserade av uv-ljus fotografering (normalt i svartvitt) brukar modifiera kamerorna genom att få aa-filtret ersatt med en ren glasskiva framför sensorn.
Så det är nog bara att skruva upp ISO och fotografera i befintligt uv-ljus. Visst kan man använda en extern blixt men det förtar nog mest effekten av uv-ljuset. Om du använder extern blixt skall du kompensera ner blixtljuset radikalt. En annan idé är att köra blixten på andra ridån. Det innebär du först får en exponering med uv-ljuset enligt den tid som gäller och sedan slår blixten för att lätta upp och ffrysa rörelsen. Kan bli riktigt effektfullt.
Tycket dina gamla bilder inte är så illa.

UV-ljuset syns ju inte och påverkar ju inte bilden i detta fall?!
 
Tack för tipsen :p
Vet ni om det finns något billigt sätt att få tag i en uvlampa som jag kan ta med själv eller om det finns speciella blixtar för ändåmålet. Lite nyfiken men jag hittar inte så mycket om det.
 
Har du en studioblixt så finns det speciella blixtrör som ger väldigt mycket UV-ljus. Jag är dock inte sådär helt övertygad om att det bara är nyttigt att blåsa en 400 Ws uv-blixt i ögonen på någon, men det finns forum på nätet för folk som håller på med UV-fotografi.

Normal optik släpper inte igenom själva UV-ljuset och AA-filtret hindrar resten av UV-ljuset att nå sensorn så vill man foto det rena uv-ljuset så är det sensorer utan aa-filter och speciell optik som gäller. Problemet om man vill fota reflekterad (och inte florucerande UV vilken då är våglängdstrasformerad till synliga spectrat är att vanligt optisk glas stoppar UV-ljus mycket effektivt)

http://www.coastalopt.com/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=29&Itemid=68

Så att använda UV-filter på DSLR är för det mesta rätt onödigt då optiken och aa-filtret stoppar nästan allt UV-ljus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.