Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera utomhus... Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

musicboy

Medlem
Har fotograferat nu ett bra tag i studio och verkar ha fått relativt bra nybörjarkunskaper...

MEN imorgon ska jag fotografera för första gången utomhus med min Canon 20D. Det är porträttbilder som gäller och jag kommer ta dessa vid lite olika platser som tex; mitt i stan och vid en äng med träd i bakgrunden...

Fotograferingen kommer äga rum vid 17-18 tiden och jag räknar med solsken.

Frågorna jag har är följande...

1) Hur ska jag placera mig och modellen i förhållande till solens riktning

2) Bör jag använda kamerablixten eller reflexskärm eller rentav bäggedelar? och hur ska jag placera reflexskärmen? (gärna ritning)

3) Är inte så påläst om skärpedjup så jag undrar hur jag åstakommer tex en bild med ansikte i skärpa och träd i bakgrunden suddiga? Använder kitgluggen (18-55) Förslag på Bländare samt avstånd modell-skog och modell-fotograf

lägger med två länkar till foton som jag tycker bägge representerar den kvalité jag vill åstakomma färg- och skuggmässigt...

http://www.photojoe.se/portfolio/student/2004-06-04_student_08.jpg
http://www.hemfoto.se/Testbilder/br1.jpg

Alla tips.. stora som små tages tacksamt emot!
 
Några handfasta tips som du kan bryta mot:

Stå inte för nära, ha tillräckligt lång lins så att du kan stå minst en tre meter bort. Annars får alla stor näsor och rund panna. För att inte tala om att folk är lite obekväma när man stoppar kameran i ansiktet på dom.

Se till att dina modeller inte har solen i ansiktet, då kisar dom med ögonen och det är sådär snyggt.

Detta gör att du behöver en reflexskärm eller upplättningsblixt för att få ljus på ansiktet eftersom ljuset kommer bakom modellen eller från dennes sida. Reflexskärm tycker jag är att föredra då ljus rakt framifrån (blixt) lätt dödar bilder.

Om du kör med motljus, akta dig så att solen inte lyser rakt in i kameran. Kan bli fula (eller snygga) reflexer (flare)

Pröva en sådär bländare 4, kan vara en bra start.

Ställ dina modeller så långt från bakgrunden du kan komma. Kolla för tusan på bakgrunden genom sökaren så att modellen är så fri från rörig bakgrund som möjligt.

Jag skulle plåta senare, ljuset vid 17-18 är inte det bästa. Vänta till precis innan solnedgång istället om du kan.

Bara mina 0.2 cent.
 
Skärpedjups kontroll

De råd du redan fått täcker nästan allt.

Jag skulle vilja säga att om du inte redan gör använd dig av skäpedjupskontrollen mycket.
Nu när du fotar porträtt antar jag att du har lite mer tid.

Som sagt 4 i bländar öppning är bra att utgå ifrån. Men det kan vara så att du har en väldigt platt modell eller en välldig "guppig". Då kan man gå till en större öppning 3,6 eller mindre i det senare fallet.

Testa alltid med skärpedjupskontrollen och kolla så du har skärpa från öra till slutet av näsan. Och speciellt på ögonen.
Jag gjorde alltid de misstaget förr, tappade skärpan på ögat. Bilden blir otroligt ful i större fromat då.

Stativ, är alltid bra att ha du kan ta lita coola bilder med rörelse och "blixt stop". Som jag vill kalla det. Delvis att använda blixten till att stoppa en rörelse och få skärpa just där. (blir skit snyggt!)

Lycka till!
 
Da´Russian Stallion skrev:
Ett annat bra tips är att stå i öppen skugga så att säga. Då är det ett jämt ljus, det brukar funka för mig iaf :)

Som du säger så kan man alltid foto i en öppen skugga, och man får jämt ljus. Men jag anser att dessa bilder blir lite tråkiga. Man vill jue gärna använda lite mer ljus en ljust ett. kolla bild:
 

Bilagor

  • e03l.jpg
    e03l.jpg
    33.2 KB · Visningar: 1,077
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.