Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Ugglor!

Produkter
(logga in för att koppla)

R Fröderberg

Aktiv medlem
Hej,

Finns det verkligen inte någon som vet bra ställen att fotografera ugglor på?

Efter mycket forskande har jag kommit fram till.....Ingenting!
Det jag har börjat förstå är att man gärna håller det hemligt =)

Tacksam för tips.

Mvh//Roger F

Mitt tips är att du ger dig ut i skogen. Sätt dig och lyssna på alla ljud en natt. Nattetid hörs ljud längre samt ugglor är mer aktiva då.

En orsak att "ingen" berättar kan vara den att de är rädda att ugglan ska bli bortskrämd om det börjar springa en massa folk där med kameror.
Så respektera naturen, gå inte för nära och klampa inte på överallt ;)

Mitt tips är att du ger dig ut i skogen. Sätt dig och lyssna på alla ljud en natt. Nattetid hörs ljud längre samt ugglor är mer aktiva då.

En orsak att "ingen" berättar kan vara den att de är rädda att ugglan ska bli bortskrämd om det börjar springa en massa folk där med kameror.
Så respektera naturen, gå inte för nära och klampa inte på överallt ;)

Absolut, men det jag menar är en bra inrikttning till ugglerika områden inna man ger sig ut på måfå. Tips på fina platser är ju alltid kul, sen kan man ju stöta på ugglor i stort sett vart som helst.
Jag är jaktvan, så tålamod,försiktighet och respekt för djur och natur finns det gott om ;)

Men tack för råden.

Mvh//Roger

Aha, på så sätt. Då säger jag ett avsides kalhygge, där kan det finnas ett och annat gott nattetid.

=) Ja det är alltid trevligt och bara sitta och njuta.
Jag har även fått för mig att man ser mer ugglor på vårkanten?

//Roger
Ser och ser, men man hör dem betydligt mer Februari - Mars. (Och då kanske man kan räkna det till ser också, för då är det lättare att hitta dem)

Men under hösten så ropar också vissa för att skydda sina revir. Så lite chans nu finns ju också...

Som nämnts tidigare i tråden, så är ugglorna normalt sett (undantag finns) nattaktiva och har sin rop/spelperiod under senvinternätterna. Därför blir det ju lite tricky att få dom på bild...

Det finns dock ett par arter som gärna lever rövare under gryning och skymning (sparv, hök, jord), vilka därför ger lite större möjligheter till visuell kontakt.

Störst chans att få dagsljusobsar är under höst och vissa vintrar (vid dålig födotillgång). Under höstarna är det många förvirrade ungfåglar ute och dyker upp på lite oväntade ställen och tidpunkter. Vid tuffa och hårda vintrar med dålig tillgång på föda, så drar sig ugglorna ofta in till städer där det finns råttor, stadsduvor, kajor mm mm att jaga/käka. I sin förtvivlade jakt på käk, så släpper dom nästan helt på sin normala skygghet, varför dom samtidigt blir mer lättåtkomliga, både på gott och ont.......

Olika arter förekommer i olika biotoper. Köp t.ex Fågelguiden så kan du läsa var man stöter på dessa olika ugglearter samt givetvis hur man artar dom. Lycka till! Ugglor är en synnerligen fascinerande fågelfamilj!

/Oscar

Härligt, bra inspiration! Har faktiskt under dagen beställt en bok för att läsa på lite. Jag håller med, Ugglor är otroligt fascinerande, och just för att dom är så svåra att komma åt
så gör det ju hela saken lite extra kul.

Nu borde man kanske som nykomling i fågelfotovärlden kanske
inte ge sig in bland Ugglor direkt, men va fasen...varför inte =)

Tack för tipsen Oscar!

Mvh//Roger F

Jag vet inte vad du bor, men bor du nära Kalmar - Öland trakten så har jag lite tips...

Sebybadet - Spana över fälten sydväst om parkeringen; här flyger ibland jorduggla.

Djurängen - Beror på lite; i vintras höll en väldigt stationär och orädd sparvuggla till där, som var väldigt lättfotograferad, kanske kommer tillbaka i vinter.

Böle Kronopark - Allmänt bra ugglelokal, dock är dem ju lite svårfotograferade här.

Kläckeberga motorbana - Nästa sommmar i så fall, när hornugglan får ungar, så är den ofta här ute och flyger i skymning/gryning.

hjälp?:)

Jag skulle gärna vilja låna tråden lite, jag är väldigt intresserad av natur&djur. Specielt rovfåglar.
Men tyvär så får jag dom endast på bild när de svävar högt upp i skyn. Jag behöver alltså lite tips på områden i stockholmsområden, jag har ett portabelt gömsle.

Vid säbysjön bakom ikea(barkaby järfälla) så är det ett naturreservat där jag skådat ormvråk bland annat. Men endast då högt uppe i skyn, tror ni det funkar att jag lägger ut döda möss eller dylikt och sätter upp gömslet och bara väntar och hoppas?

Som sagt jag skulle gärna önska lite tips angående att få rovfåglarna på bild när det inte är högt uppe i skyn.

Ang ugglor.
Kolla efter lokala naturreservat på länsstyrelsens hemsida. Där står det i regel:
"I bergknäppens naturreservat...bla..bla..bla..norr om näckrossjön häckar även hökuggla..blabla..tretåig hackspett..blabla."

Brukar även finnas naturguider för länet/landskapet. Ger ungefär samma info, fast i en och samma bok/häfte.

Ang ugglor.
Kolla efter lokala naturreservat på länsstyrelsens hemsida. Där står det i regel:
"I bergknäppens naturreservat...bla..bla..bla..norr om näckrossjön häckar även hökuggla..blabla..tretåig hackspett..blabla."

Brukar även finnas naturguider för länet/landskapet. Ger ungefär samma info, fast i en och samma bok/häfte.

Tack, det skall jag absolut göra =)

//Roger

Jag skulle gärna vilja låna tråden lite, jag är väldigt intresserad av natur&djur. Specielt rovfåglar.
Men tyvär så får jag dom endast på bild när de svävar högt upp i skyn. Jag behöver alltså lite tips på områden i stockholmsområden, jag har ett portabelt gömsle.

Vid säbysjön bakom ikea(barkaby järfälla) så är det ett naturreservat där jag skådat ormvråk bland annat. Men endast då högt uppe i skyn, tror ni det funkar att jag lägger ut döda möss eller dylikt och sätter upp gömslet och bara väntar och hoppas?

Som sagt jag skulle gärna önska lite tips angående att få rovfåglarna på bild när det inte är högt uppe i skyn.

Hej Jonas, kul att du är intresserad av rovfåglar =)
Själv är det även mitt största "nyblivna" intresse.
Jag kan varmt rekommendera Hjälstaviken, där har jag nu (även ikväll) suttit och väntat på Havsörnarna som cirkulerar där, har även sett brun Kärrhök , som för övrigt brukar flyga ganska lågt (kan komma ganska nära). Vet att det även rapporterats om Pilgrimsfalk och Lärkfalk där i dagarna.

Säg till om du skall åka dit =)

Mvh/Roger

Intressant och bra tråd!
Jag har lagt mycket tid på att åka runt och leta efter ugglor på gärden,karlhyggen och ängsmarker dock utan resultat...
Varenda träd som är lite större och i risigt skick studeras noga efter dessa juveler men utan lycka.
Köpte en ny kikare Steiner Nighthunter 8x56 vilket gör att jag får väldigt bra kolla på långt håll även i skymning/gryning. dock har inte det hjälpt heller :))
Jag söker alltid av stolparna runt ängen sedan går jag in på träden, jag tror att det är störst chans så
Pärlugglor ser man här på fotosidan sitta i toppen av granar, är det vanligast att man hittar den typen av ugglor där?
Jag söker oftast av mina områden mellan 20-22 nu på våren, är det kanske bättre att köra på morgonen istället?

Skulle vara kul om ni vana ugglejägare berättar lite hur ni gör och hur ni tänker när ni letar efter ugglor
Vet ni några bra sidor om ugglor på nätet så länka gärna.

Intressant och bra tråd!
Jag har lagt mycket tid på att åka runt och leta efter ugglor på gärden,karlhyggen och ängsmarker dock utan resultat...
Varenda träd som är lite större och i risigt skick studeras noga efter dessa juveler men utan lycka.
Köpte en ny kikare Steiner Nighthunter 8x56 vilket gör att jag får väldigt bra kolla på långt håll även i skymning/gryning. dock har inte det hjälpt heller :))
Jag söker alltid av stolparna runt ängen sedan går jag in på träden, jag tror att det är störst chans så
Pärlugglor ser man här på fotosidan sitta i toppen av granar, är det vanligast att man hittar den typen av ugglor där?
Jag söker oftast av mina områden mellan 20-22 nu på våren, är det kanske bättre att köra på morgonen istället?

Skulle vara kul om ni vana ugglejägare berättar lite hur ni gör och hur ni tänker när ni letar efter ugglor
Vet ni några bra sidor om ugglor på nätet så länka gärna.

Fråga Omar Brännström på fotosidan, han har tagit ganska mycket bilder på fåglar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar