Annons

Fotografera tvillingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke-J

Avslutat medlemskap
Hej jag är i behov av lite råd.

Jag har tvillingar som är ca 2 månader. Det innebär att de ligger så som man lägger dem, men är väldigt aktiva när de är vakna. De kan inte lyfta sina huvuden när de ligger på mage.

Jag vill nu fota dem trots att jag vet att det är lättare att vänta någon månad till de kan lyfta sina huvuden och jag vill fotografera dem när de är vakna.

När jag fotar en i taget är det inga problem med posering, komposition, ljussättning och skärpa. Men när de är båda två blir det en riktig utmaning. (Jag har provat i både naturligt ljus från ett panoramafönster och med studioblixtar.)
Jag använder Nikon D810 med 24-70mm f/2,8, 50mm f/1,4 och 70-2000mm f/2,8.
Det ska tilläggas att jag har begränsad erfarenhet av att fota nyfödda eller spädbarn, men gjort det några gånger tidigare så när jag fotar en i taget blir jag nöjd med resultatet.

Jag är heller inte intresserad av att fota en i taget och sedan bearbeta i Ps, utan jag vill fota båda samtidigt.

Finns det någon som har erfarenhet av att fotografera tvillingar i denna utvecklingsfas? Jag skulle behöva lite goda råd avseende posering, komposition ljussättning.

Det jag specifikt behöver hjälp med är att fotografera tvillingar eller två barn i samma utvecklingsfas.

Mvh
Mikael

Inte värre än att fotografera 2 barn samtidigt Jag har tvillingar fast de är nu 28 år så numera är de inte så svåra att fota.

Vad jag gjorde när de var små var att låta mamman hålla dem. En på var sida. Ett annat sätt var att pallra upp dem halvsittande med hjälp av kuddar. Tänk bara på de måste ha stöd för huvudet. Eller sätt dem i var sin babystol. Ha dem liggande i tvillingvagnen. Det finns mängder av sätt. Gäller bara vara lite kreativ.

Så mycket action blir det ju inte i den åldern.

Mitt första barnbarn är nu 11 månader. Nyss lärt sig gå och nu är han betydligt mer svårfotad. Far runt som ett skållat troll. Fast det går det också. Till och med med en iPhone 6+ kan man få till hyfsade bilder om man vet vad man gör. Med en D810 är det ändå enklare eftersom den har bättre AF.

Så att fota barn är som allt annat något som kräver lite övning och erfarenhet. Du får nog snart kläm på det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/335513/3385173.htm

Tack för ditt svar.

Jag tycker att den utvecklingsfas de är i nu är betydligt svårare att fota än nyfödda eller när de kan sitta eller lyfta sitt huvud.
Jag har fotat barn i studio tidigare utan problem, men just komposition med tvillingar nu i denna utvecklingsfas får jag inte till.

/Micke

Inte värre än att fotografera 2 barn samtidigt Jag har tvillingar fast de är nu 28 år så numera är de inte så svåra att fota.

Vad jag gjorde när de var små var att låta mamman hålla dem. En på var sida. Ett annat sätt var att pallra upp dem halvsittande med hjälp av kuddar. Tänk bara på de måste ha stöd för huvudet. Eller sätt dem i var sin babystol. Ha dem liggande i tvillingvagnen. Det finns mängder av sätt. Gäller bara vara lite kreativ.

Så mycket action blir det ju inte i den åldern.

Mitt första barnbarn är nu 11 månader. Nyss lärt sig gå och nu är han betydligt mer svårfotad. Far runt som ett skållat troll. Fast det går det också. Till och med med en iPhone 6+ kan man få till hyfsade bilder om man vet vad man gör. Med en D810 är det ändå enklare eftersom den har bättre AF.

Så att fota barn är som allt annat något som kräver lite övning och erfarenhet. Du får nog snart kläm på det.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/335513/3385173.htm

Sök på google "child photography twins" och du hittar massor med bilder. Mycket från USA och ofta lite för kitschigt. Fast där finns många idéer är om hur man kan arrangera en bra bild. Sedan behöver man ju inte sätta rosetter på huvudet och annat fjant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar