Nja, när man använder mjukvara för att stacka flera bilder dras man lite med samma problem som när man nyttjar anordningar som tex AtroTrac (fast omvänt). Mjukvaran "förskjuter" bilderna så stjärnorna hamnar på samma plats. Detta är förstås nödvändigt eftersom stjärnorna rört sig mellan exponeringarna. Detaljerna i landskapet har ju inte rört sig varför de kommer att bli oskarpa när bilderna förskjuts. (Kanske finns det någon smart mjukvara som klarar detta?)
Blixt fungerar bra när detaljerna i landskapet endast upptar en liten yta.
Två Exempel.
1. Stjärnhimmel med landskap (wide angle)
Så liten brännvidd du har, så stor bländare som möjligt och en iso på 1600 och uppåt. Testa hur lång slutartid du kan ha innan stjärnorna blir "avlånga". En tumregel är att dela talet 600 med din brännvid (motsvarande 35mm) för att få fram maximal slutartid.
Tex. Din D90 och 24-70 på 24mm: 600/(24*1.5)= 16.6 sekunder (cropfaktor 1.5), när du får din D800E så blir motsvarande: 600/24= 25 sekunder.
Det bästa tycker jag är att fota med månen bakom mig. Man får då en ljuskälla som lyser upp landskapet utan att förstöra stjärnhimmlen med ströljus. En fullmåne kan dock vara för ljusstark.
2. Stärnhimmel utan landskap (tele)
Samma tumregel för bländare, ISO och slutartid som ovan.
Tex. D90 och 70-200 på 200mm: 600/(200*1.5)= 2 sekunder. Ta ett 20 tal bilder och använd sedan mjukvara för att stacka bilderna. (Exempel på mjukvara
http://deepskystacker.free.fr/english/index.html)
Några andra generella tips:
Använd vitbalansen dagsljus (du kan ju alltid justera i efterhand), eftersom de stjärnor som är av samma klass som vår sol då kommer att avbildas naturligt.
Det finns bra appar tex StarWalk som du kan använda för att ta reda på var på stjärnhimmlen stjärnor, galaxer och konstellationer befinner sig. Det underlättar eftersom du då får ett hum om i vilken riktning du skall rikta kameran. Vill du ta en bild på vintergatans centrum (det ljusa bandet), så kan du leta reda på stjärnan "Albireo".
Använd manuell fokus i LiveView. Zooma in max i LiveView. Fokusera tills stjärnan är skarp. När jag vill ha med landskapet fokuserar jag "innifrån och utåt" tills stjärnan börjar bli skarp. Sedan stänger jag av LiveView, på med MUP, trycker en gång på fjärrutlösaren, räknar till 5, och trycker en andra gång. När kameran är färdig kontrollerar jag att stjärnorna är skarpa och runda. Det är lätt hänt att få utdragna stjärnor ifall stativet inte står stadigt eller om man inte skruvar åt kulan ordentligt.
På Nikon kamerorna finns det förövrigt en feature som heter "Long exposure NR", om jag inte missminner mig. Tar du en exponering på 20 sekunder, så kommer kameran att ta en "Dark frame" med samma exponeringstid. Denna dark frame används sedan för att ta bort det brus som uppkommer under långa exponeringar. Detta inträffar alltså även om du endast fotar RAW. Om man inte orkar vänta dubbelt så länge för varje foto man tar så kan man stänga av denna funktionalitet och själv ta en "dark frame". Denna kan sedan användas under efterbehandlingen på alla bilder med samma exponeringsinställningar. Personligen så låter jag den vara påslagen.