Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera stjärnhimlen?

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!


Jag har ett Nikon 24-70 och ett 70-200 och jag undrar om man kan ta foton i stil med dessa med något av dessa två objektiv, eller om man behöver ett 14-24 som används i de aktuella fallen?

Hur bär man sig åt på bästa sätt sedan för att kunna fota liknande exempel som i de bifogade länkarna nedan?

Just nu har jag en D90 i väntan på min D800E.


Länkar:
* http://paulhaese.net/widefieldgalacticcentre.html
* http://www.kadamsphoto.com/nightpho...tography-and-kyle-arringtons-worst-nightmare/


MVH Alexander T !!
 
Hejsan!


Jag har ett Nikon 24-70 och ett 70-200 och jag undrar om man kan ta foton i stil med dessa med något av dessa två objektiv, eller om man behöver ett 14-24 som används i de aktuella fallen?

Hur bär man sig åt på bästa sätt sedan för att kunna fota liknande exempel som i de bifogade länkarna nedan?

Just nu har jag en D90 i väntan på min D800E.


Länkar:
* http://paulhaese.net/widefieldgalacticcentre.html
* http://www.kadamsphoto.com/nightpho...tography-and-kyle-arringtons-worst-nightmare/


MVH Alexander T !!

Du behöver hitta ett mörkt ställe där atmosfären inte är nerlusad med så mycket ljus gärna högt upp så att det blir mindre atmosfär och en upphägningsanordning som kompenserar för jordens rotation runt sin egen och solens axel.

/Karl
 
Du kan garanterat använda dina objektiv! Du kan kanske inte ta bilder som är identiska med deras, men det är inte optiken som sätter gränserna iallafall :)

Som sagt behöver du ett stativ som motverkar jordens rotation, annars kommer stjärnorna att bli till streck vid slutartider över ca 30 sekunder.
 
Hejsan!


Jag har ett Nikon 24-70 och ett 70-200 och jag undrar om man kan ta foton i stil med dessa med något av dessa två objektiv, eller om man behöver ett 14-24 som används i de aktuella fallen?

Hur bär man sig åt på bästa sätt sedan för att kunna fota liknande exempel som i de bifogade länkarna nedan?

Just nu har jag en D90 i väntan på min D800E.


Länkar:
* http://paulhaese.net/widefieldgalacticcentre.html
* http://www.kadamsphoto.com/nightpho...tography-and-kyle-arringtons-worst-nightmare/


MVH Alexander T !!

Det du framförallt behöver är en tillräckligt mörk plats och en riktigt klar natt. Objektiven spelar inte så stor roll, utom för det utsnitt av Vintergatan du vill ha. Vill du få med mer, ja då är det mer vidvinkel som gäller. Dessutom behöver du en anordning som kompenserar för jordens rotation, tex en astrotrac: http://www.astrotrac.com/. Det kan också gå med riktigt ljusstark optik och en modern kamera där ISO kan hissas upp till typ 51 200 eller däromkring. I kommentarerna till denna bild finner du en beskrivning hur jag gjort för att ta den: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2137785.htm?set=mp

Värt att observera är ju också att den bild från Australien du länkade är tagen av det galaktiska centret. Det är inte så synligt härifrån. Tyvärr. Vintergatan är ljusstarkast i sitt centrum.
 
En sak till: Den första bilden TS länkade till har förmodligen fotograferats med en anordning liknande astrotrac. Den andra bilden har nog tagits utan (se länken jag postade i mitt förra svar), eftersom den innehåller en landskapsdel som förefaller skarp.

Använder du en anordning som flyttar kameran under exponeringen så kommer du kunna få skarpa bilder på stjärnorna. Har du samtidigt med delar av landskapet så kommer dock dessa delar bli suddiga.
 
Senast ändrad:
Det går att ta ganska fina bilder av stjärnhimmlen även utan specialutrustning som kompenserar för jordrotationen. Det underlättar dock om du har tex ett 14-24 2.8, samt en kamera som klarar upp emot ISO3200 utan för mycket brus.

Kanske finns det billigare fasta alternativ till 14-24:an?

http://photography.nationalgeographic.com/photography/photo-tips/secrets-milky-way-richardson/

Fast det är säkert taget i USA, Kanada eller Australien där man kan lyckas komma till väldigt ociviliserade trakter där atmosfären är extremt lite belyst. I Sverige kan man kanske hitta något ställe som är ok i Norrlands inland.

/Karl
 
En sak till: Den första bilden TS länkade till har förmodligen fotograferats med en anordning liknande astrotrac. Den andra bilden har nog tagits utan (se länken jag postade i mitt förra svar), eftersom den innehåller en landskapsdel som förefaller skarp.

Använder du en anordning som flyttar kameran under exponeringen så kommer du kunna få skarpa bilder på stjärnorna. Har du samtidigt med delar av landskapet så kommer dock dessa delar bli suddiga.

Eller så slår man ihop flera exponeringar till alternativt slår en blixt i slutet av exponeringen.

/Karl
 
Eller så slår man ihop flera exponeringar till alternativt slår en blixt i slutet av exponeringen.

/Karl

Nja, när man använder mjukvara för att stacka flera bilder dras man lite med samma problem som när man nyttjar anordningar som tex AtroTrac (fast omvänt). Mjukvaran "förskjuter" bilderna så stjärnorna hamnar på samma plats. Detta är förstås nödvändigt eftersom stjärnorna rört sig mellan exponeringarna. Detaljerna i landskapet har ju inte rört sig varför de kommer att bli oskarpa när bilderna förskjuts. (Kanske finns det någon smart mjukvara som klarar detta?)
Blixt fungerar bra när detaljerna i landskapet endast upptar en liten yta.

Två Exempel.
1. Stjärnhimmel med landskap (wide angle)
Så liten brännvidd du har, så stor bländare som möjligt och en iso på 1600 och uppåt. Testa hur lång slutartid du kan ha innan stjärnorna blir "avlånga". En tumregel är att dela talet 600 med din brännvid (motsvarande 35mm) för att få fram maximal slutartid.
Tex. Din D90 och 24-70 på 24mm: 600/(24*1.5)= 16.6 sekunder (cropfaktor 1.5), när du får din D800E så blir motsvarande: 600/24= 25 sekunder.
Det bästa tycker jag är att fota med månen bakom mig. Man får då en ljuskälla som lyser upp landskapet utan att förstöra stjärnhimmlen med ströljus. En fullmåne kan dock vara för ljusstark.

2. Stärnhimmel utan landskap (tele)
Samma tumregel för bländare, ISO och slutartid som ovan.
Tex. D90 och 70-200 på 200mm: 600/(200*1.5)= 2 sekunder. Ta ett 20 tal bilder och använd sedan mjukvara för att stacka bilderna. (Exempel på mjukvara http://deepskystacker.free.fr/english/index.html)

Några andra generella tips:
Använd vitbalansen dagsljus (du kan ju alltid justera i efterhand), eftersom de stjärnor som är av samma klass som vår sol då kommer att avbildas naturligt.
Det finns bra appar tex StarWalk som du kan använda för att ta reda på var på stjärnhimmlen stjärnor, galaxer och konstellationer befinner sig. Det underlättar eftersom du då får ett hum om i vilken riktning du skall rikta kameran. Vill du ta en bild på vintergatans centrum (det ljusa bandet), så kan du leta reda på stjärnan "Albireo".

Använd manuell fokus i LiveView. Zooma in max i LiveView. Fokusera tills stjärnan är skarp. När jag vill ha med landskapet fokuserar jag "innifrån och utåt" tills stjärnan börjar bli skarp. Sedan stänger jag av LiveView, på med MUP, trycker en gång på fjärrutlösaren, räknar till 5, och trycker en andra gång. När kameran är färdig kontrollerar jag att stjärnorna är skarpa och runda. Det är lätt hänt att få utdragna stjärnor ifall stativet inte står stadigt eller om man inte skruvar åt kulan ordentligt.

På Nikon kamerorna finns det förövrigt en feature som heter "Long exposure NR", om jag inte missminner mig. Tar du en exponering på 20 sekunder, så kommer kameran att ta en "Dark frame" med samma exponeringstid. Denna dark frame används sedan för att ta bort det brus som uppkommer under långa exponeringar. Detta inträffar alltså även om du endast fotar RAW. Om man inte orkar vänta dubbelt så länge för varje foto man tar så kan man stänga av denna funktionalitet och själv ta en "dark frame". Denna kan sedan användas under efterbehandlingen på alla bilder med samma exponeringsinställningar. Personligen så låter jag den vara påslagen.
 
Nja, när man använder mjukvara för att stacka flera bilder dras man lite med samma problem som när man nyttjar anordningar som tex AtroTrac (fast omvänt). Mjukvaran "förskjuter" bilderna så stjärnorna hamnar på samma plats. Detta är förstås nödvändigt eftersom stjärnorna rört sig mellan exponeringarna. Detaljerna i landskapet har ju inte rört sig varför de kommer att bli oskarpa när bilderna förskjuts. (Kanske finns det någon smart mjukvara som klarar detta?)
Blixt fungerar bra när detaljerna i landskapet endast upptar en liten yta.

Två Exempel.
1. Stjärnhimmel med landskap (wide angle)
Så liten brännvidd du har, så stor bländare som möjligt och en iso på 1600 och uppåt. Testa hur lång slutartid du kan ha innan stjärnorna blir "avlånga". En tumregel är att dela talet 600 med din brännvid (motsvarande 35mm) för att få fram maximal slutartid.
Tex. Din D90 och 24-70 på 24mm: 600/(24*1.5)= 16.6 sekunder (cropfaktor 1.5), när du får din D800E så blir motsvarande: 600/24= 25 sekunder.
Det bästa tycker jag är att fota med månen bakom mig. Man får då en ljuskälla som lyser upp landskapet utan att förstöra stjärnhimmlen med ströljus. En fullmåne kan dock vara för ljusstark.

2. Stärnhimmel utan landskap (tele)
Samma tumregel för bländare, ISO och slutartid som ovan.
Tex. D90 och 70-200 på 200mm: 600/(200*1.5)= 2 sekunder. Ta ett 20 tal bilder och använd sedan mjukvara för att stacka bilderna. (Exempel på mjukvara http://deepskystacker.free.fr/english/index.html)

Några andra generella tips:
Använd vitbalansen dagsljus (du kan ju alltid justera i efterhand), eftersom de stjärnor som är av samma klass som vår sol då kommer att avbildas naturligt.
Det finns bra appar tex StarWalk som du kan använda för att ta reda på var på stjärnhimmlen stjärnor, galaxer och konstellationer befinner sig. Det underlättar eftersom du då får ett hum om i vilken riktning du skall rikta kameran. Vill du ta en bild på vintergatans centrum (det ljusa bandet), så kan du leta reda på stjärnan "Albireo".

Använd manuell fokus i LiveView. Zooma in max i LiveView. Fokusera tills stjärnan är skarp. När jag vill ha med landskapet fokuserar jag "innifrån och utåt" tills stjärnan börjar bli skarp. Sedan stänger jag av LiveView, på med MUP, trycker en gång på fjärrutlösaren, räknar till 5, och trycker en andra gång. När kameran är färdig kontrollerar jag att stjärnorna är skarpa och runda. Det är lätt hänt att få utdragna stjärnor ifall stativet inte står stadigt eller om man inte skruvar åt kulan ordentligt.

På Nikon kamerorna finns det förövrigt en feature som heter "Long exposure NR", om jag inte missminner mig. Tar du en exponering på 20 sekunder, så kommer kameran att ta en "Dark frame" med samma exponeringstid. Denna dark frame används sedan för att ta bort det brus som uppkommer under långa exponeringar. Detta inträffar alltså även om du endast fotar RAW. Om man inte orkar vänta dubbelt så länge för varje foto man tar så kan man stänga av denna funktionalitet och själv ta en "dark frame". Denna kan sedan användas under efterbehandlingen på alla bilder med samma exponeringsinställningar. Personligen så låter jag den vara påslagen.

Läs inlägg #5 i denna tråden så ser du vad jag menar.

/Karl
 
Läs inlägg #5 i denna tråden så ser du vad jag menar.

/Karl

?
Det inlägget tog ju upp 2 alternativ.
Antingen använder man motsvarande AstroTrac, eller så kör man en exponering med högiso.

Som jag förstod ditt inlägg så menade du att man kunde lösa problemet med att stacka bilder utan att använda AstroTrac/BarnDoor, och att förgrunden skulle förbli skarp. Men jag missförstod kanske?

Men visst, man kan säkerligen trolla med olika lager i photoshop för att få till en bild med både skarpa stjärnor och landskap. (EDIT: Det var nog det här du menade, så jag missförstod alltså)
 
?
Det inlägget tog ju upp 2 alternativ.
Antingen använder man motsvarande AstroTrac, eller så kör man en exponering med högiso.

Som jag förstod ditt inlägg så menade du att man kunde lösa problemet med att stacka bilder utan att använda AstroTrac/BarnDoor, och att förgrunden skulle förbli skarp. Men jag missförstod kanske?

Men visst, man kan säkerligen trolla med olika lager i photoshop för att få till en bild med både skarpa stjärnor och landskap. (EDIT: Det var nog det här du menade, så jag missförstod alltså)

Precis, det var det jag menade att snurra kameran för stjärnorna och sedan slå ihop den bilden med en osnurrad bild av omgivningen.

/Karl
PS. Trevligt att se att det finns fler Schweizbor här på fotosidan
 
Precis, det var det jag menade att snurra kameran för stjärnorna och sedan slå ihop den bilden med en osnurrad bild av omgivningen.

/Karl
PS. Trevligt att se att det finns fler Schweizbor här på fotosidan

Ja vi kanske inte är så många? Vi får väl ta en fotosession någon gång. Här i Schweiz är det inte heller så lätt att hitta områden utan ljusföroreningar. Folk bor ju precis överallt här :) Tar man sig upp på ett bergspass och väntar tills det blir riktigt mörkt så kan det gå, men då blir det att spatsera ner i mörkret med pannlampa.
En annan sak som är rätt roligt om än tidsödande är så kallade "star trails".
http://www.lightstalking.com/how-to-photograph-star-trails
 
Värt att observera är ju också att den bild från Australien du länkade är tagen av det galaktiska centret. Det är inte så synligt härifrån. Tyvärr. Vintergatan är ljusstarkast i sitt centrum.

Fredrik, är den aldrig det? Jag har varit ute och fotat en del på nätterna nu, bl.a. till en timelapse, men jag skulle ju gärna vilja ha vintergatans centrum med någon gång i timelapsen. Betyder det att jag får en anledning att ta mig utomlands? ;)

På facebook finns många bilder:
www.facebook.com/photographerandrenordblom
och min hemsida/blogg
www.andrenordblom.se
 
Fredrik, är den aldrig det? Jag har varit ute och fotat en del på nätterna nu, bl.a. till en timelapse, men jag skulle ju gärna vilja ha vintergatans centrum med någon gång i timelapsen. Betyder det att jag får en anledning att ta mig utomlands? ;)

På facebook finns många bilder:
www.facebook.com/photographerandrenordblom
och min hemsida/blogg
www.andrenordblom.se

Vintergatans centrum är synligt härifrån på sommaren, lyckliga de som bor i södra Sverige där det är mörkare den årstiden :) Här uppe är det ju för ljust när Vintergatan är som mest spännande. Jag skall inte säga att jag har 100% rätt, eller avslöja alla detaljer rakt upp och ner så här på nätet. Du får undersöka saken själv, lite skall man ju tillåtas upptäcka på egen hand också. Det är ju en del av tjusningen :)

Ska du utomlands finns det tex ett berg på Teneriffa som lär vara bra, har sett många fina bilder därifrån på stjärnhimlen och Vintergatan.

Mycket fina bilder på Vintergatan i dina länkar! Roligt att se. Har bokmärkt så jag kan återvända och se mer.
 
Eller, kanske bättre att uttrycka det så här: Mer av Vintergatans ljusstarkare delar närmare centrum syns härifrån på sommaren, och ganska lågt på himlen.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar