Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera "spökbilder"?

Produkter
(logga in för att koppla)

asakasa

Guest
vet någon hur man gör för att fota någon med effekten att denne ser 'spöklig' ut, alltså lite genomskinlig och gärna mycket ljusare/vitare än bakgrunden?
man ska väl dubbelexponera, men är det nåt mer man ska göra för att få till den rätta effekten? kommer ihåg att det för länge sen (långt innan jag fick min systemkamera) fanns en sida om just den här typen av effektfotografering men den hittar jag inte.

Tjae...klä personen i vitt. Mät ljuset på bakgrunden och använd en så lång slutartid du kan och se hur stor slutare du behöver. Använd bulb, öppna så pass länge att du har tid kvar att stänga, placera in personen i bilden, och sedan ha öppet igen lagom länge för att få till din "genomskinlighet".

Menar du såhär:

http://www.marcofab.com/litetest/00203_RT8.jpg

Denna bild tog jag med sex sekunders slutartid.

För att få tjejerna att fastna på kortet hade jag en lös blixt i handen som jag tryckte av precis när dom passerade. Man får testa lite för att se hur lång slutartid man måste ha. Beror på hur stark blixten är kontra bländare/slutartid. Mycket, mycket, mycket lättare om man har en digitalkamera och kan kolla resultatet med en gång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar