ANNONS
Annons

Fotografera solnedgång i manuellt läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

sorvorapin

Ny medlem
Fotografera solnedgång i manuelt läge?

Hur gör jag vilka generella inställningar, jag har en nikon d5100 med 18-105 standardobjektiv

Mvh
CHristian

En solnedgång kan ju se ut på en miljon olika sätt, beroende på när i fasen bilden tas, vilken förgrundsmiljö som finns, eventuella moln på himlen osv osv. Du har ju själv en bild i ditt album på en solnedgång. Förklara gärna utifrån den om det är något annat du skulle vilja uppnå så kan du säkert få bättre svar.

Manuellt läge är manuellt, oavsett vilket motiv du ska ta bild på. Varför vill du fota manuellt? Förstår du hur manuellt fungerar?

Mitt bästa tips: Akta dig för att titta in i solen, det är lätt att man har nån sorts falsk trygghet för att man tittar igenom kameran.

Mitt näst bästa tips: Prova dig fram! Du ser ju resultatet direkt på skärmen och bara du vet vilket resultat du är ute efter.

Stativ bör man ha.

Sedan gäller en bländare som gör att man får det skärpedjupet man vill ha och en brännvidd som blir bra. Man kan till exempel sätta upp stativet och göra de här inställningarna när solnedgången börjar, om det är något speciellt ställe man vill stå på. Sedan är det bara att vänta. Man får anpassa slutartiden allteftersom, den kommer, vid bländare 8-11, att gå från ungefär 1/60 och sedan bli längre och längre upp till flera minuter när blå timmen som följer efter solnedgången börjar gå över i svart.

Är det något som kräver en viss slutartid, som t.ex. vågskvalp eller så, får man anpassa övriga inställningar så exponeringen blir rätt med den slutartiden. Det kan man göra med ISO, bländare om skärpedjupet tillåter det och ND-filter om man behöver längre slutartid.

Manuellt läge är manuellt, oavsett vilket motiv du ska ta bild på. Varför vill du fota manuellt? Förstår du hur manuellt fungerar?

Ärligt , vad tror du, det ger mig möjlighet att ställa in allt själv så som jag vill ha bilden bara jag kan lära mig att få slutartid exponering iso mm att samverka så jag kan få det som jag vill.

MVh

Ärligt , vad tror du, det ger mig möjlighet att ställa in allt själv så som jag vill ha bilden bara jag kan lära mig att få slutartid exponering iso mm att samverka så jag kan få det som jag vill.

MVh

Precis, och det är ju då man måste förstå hur manuellt läge fungerar. Det är inte solnedgången i sig som är problemet, det är att förstå sambandet mellan slutartid, bländare och ISO. Gör du det? Om inte så finns det många trådar här som behandlar ämnet, samt olika artiklar, eller böcker på biblioteken. Men du kanske kan precisera din fråga: vad är det du behöver hjälp med?

Precis, och det är ju då man måste förstå hur manuellt läge fungerar. Det är inte solnedgången i sig som är problemet, det är att förstå sambandet mellan slutartid, bländare och ISO. Gör du det? Om inte så finns det många trådar här som behandlar ämnet, samt olika artiklar, eller böcker på biblioteken. Men du kanske kan precisera din fråga: vad är det du behöver hjälp med?

Hej.
Exakt, nej det är ju just det jag vill ha hjälp med ,nu menar jag bara generella iställningar till solnedgångar sen exprimenterar jag sj efter det tills jag får vad jag vill hatar att köra i autoläget hur ska jag då lära mig något.

Mvh

Precis som jag frågade en tjej här hur tar jag porträttfoto i ett mörkt rum med svag belysning och hon gav min ungefärliga inställningar.

Mvh

Förresten, ställ vitbalansen på "skugga" eller vad det kan vara på din kamera, så kommer färgerna att bli lite trevligare och mer som i verkligheten. Med automatisk vitbalans blir färgerna lätt lite tråkiga i solnedgångar.

Manuellt är inte "finare" än någon sorts automatik. Det viktiga är att förstå vad man gör. Det finns som sagt massor av trådar och artiklar i detta ämne. Har du läst dem? Jag är medvetet lite provocerande nu, men din fråga har besvarats tusen gånger redan.

Manuellt är inte "finare" än någon sorts automatik. Det viktiga är att förstå vad man gör. Det finns som sagt massor av trådar och artiklar i detta ämne. Har du läst dem? Jag är medvetet lite provocerande nu, men din fråga har besvarats tusen gånger redan.

Det spelar väl ingen roll att frågan besvarats tusen gånger, för trådstartaren är den förmodligen ny och aktuell just nu. TS har förmodligen inte läst artiklarna, utan frågar här. Mitt förslag är att länka en av dessa artiklar som svar i stället. Det är inte provocerande, utan kanske tom mer relevant i frågan.

Det spelar väl ingen roll att frågan besvarats tusen gånger, för trådstartaren är den förmodligen ny och aktuell just nu. TS har förmodligen inte läst artiklarna, utan frågar här. Mitt förslag är att länka en av dessa artiklar som svar i stället. Det är inte provocerande, utan kanske tom mer relevant i frågan.

Ibland är jag på det humöret att jag vill tvinga folk att tänka och leta själva, istället för att få allt serverat på silverfat. Ikväll är en sådan kväll. OK?

Det är jättesvårt att ge ett generellt svarpå inställningar av exponering för solnedgång. I takt med att solen går ner, försvagas dess ljus. Det går hastigt när solen är vid horisonten, på bara några minuter kan det skilja flera steg i exponering. Det bästa är kanske att göra en provexponering, kolla histogrammet, eller bara på displayen om man inte vet hur man avläser ett histogram. Ser det braut på displayen, är exponeringen förmodligen ganska bra. Men för att vara säker får man kolla histogrammet. Beroendepå provbildens utfall får man justera exponeringen rikligare eller snålare tills det blir bra. Men sedan i takt med att solen sjunker får man vara beredd att justera igen. Kolla in kamerasimulatorn ovan hur bländare, tid och iso hänger ihop. Kör i manuellt läge, eller i Av läget och använd exponeringskompensationen. Själv föredrar jag det senare, då behöver man inte självställa om exponeringen lika frekventsom om man använder M-läget då ljuset förändras vid själva nedgången.

Ibland är jag på det humöret att jag vill tvinga folk att tänka och leta själva, istället för att få allt serverat på silverfat. Ikväll är en sådan kväll. OK?

Ibland är jag på det humöret att svar som kan tolkas som provocerande stör mig. Ok? För mig är ditt svar om att i kväll är en sådan kväll för dig ok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar