Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera smycken

Produkter
(logga in för att koppla)

Micaelaa

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har ett eget företag där jag tillverkar egna smycken. Jag fotar även dessa då jag anser att det är för dyrt att lämna in till en fotograf varje gång jag gör något nytt.

Men jag har nu iaf som sagt köpt en ny systemkamera för just det här ändamålet, nämligen fotografera mina smycken. Nu undrar jag om det finns någon som har några tips på hur jag kan få ut det allra mesta ur min kamera.

Vore jättekul om ni vill kolla på fotona som jag har ligger på min hemsida www.bysvala.se(bilderna är tagna med vanlig digitalkamera samt kolla på en av bilderna som jag har lagt upp här på min sida i fotoalbumet. (tagen med systemkameran)

Jag tycker att bilderna på systemkameran blir 100 gånger bättre, men de blir inte lika tydliga som med digitalkameran, borde jag fotografera närmare eller med högre bländartal?
eller what to do? :)

Det är ju en paradox, men det är faktiskt enklare att fota prylar med en kompaktkamera och då helst en som kan användas ihop med studioblixtar. Anledningen är naturligtvis att skärpedjupet vanligen är betydligt större på en kompaktkamera än på en systemkamera. Många pixlar är för det mesta bra men ska man göra små katalogbilder eller bilder för en hemsida så känns det som att skjuta mygg med luftvärnskanon så jag använder ibland min gamla 3 Mp kompakt, som dessutom är enkel att använda, när jag ska sälja något på Tradera.

Men i ditt fall är det nedbländning som gäller för att få ett skärpedjup som sträcker sej från främre kanten till bakre kanten på föremålet. Skärpedjupet fördelar sej dessutom inte symmetriskt kring den punkt där du sätter skärpan utan snarare med 1/3 hitom och 2/3 bakom den punkten. Ett exempel: På bilden på förstasidan med de två hjärtanen ställer du förslagsvis skärpan i övre delen på främre hjärtat.

Vid nedbländning ökar behovet av ljus. Du kan behöva flera ljuskällor och kanske en sådan här < http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LA-3611NL > och det tillbehör de rekommenderar till höger, dvs ett studioblixtset. Med det kommer du rätt långt tillsammans med ett par paraplyer och reflexskärmar.

Men som du kanske sett så är det ofta ljussättningen som utmärker en duktig produktfotograf.

Jag kommer inte på någon bra svensk sida om produktfoto just nu, men här är en väldigt välkänd på engelska om studioljus:< http://strobist.blogspot.com/ >
Max Lindströms hemsida ger lite tips om studioljus i allmänhet: < http://www.pix4chicks.se/ >, klicka på Min studio tv på sidan och skrolla ner en bit. Max (Maxieboy) finns här på Fotosidan och brukar dela med sej av sitt vetande.

Det fungerar ju att fota med en vanlig kompaktkamera. men bilderna blir så mycket bättre med systemkameran. Känns jättetrist att bilderna inte blir lika bra när man ska visa dem på hemsidan.
Det var egentligen bara därför som jag köpte en bättre kamera för att just kunna fota mina smycken.

Jag har ett sånt där ljustält som du länkade till, med två spotar på vardera sida samt en framifrån. Tror dock att det är för svagt ljus i dessa. Bilderna som jag har lagt upp här på sidan är dessutom redigerade i medföljande program (canon picture style editor) från början ser dom verkligen ut som "skit" om man får säga så, sen får man ändra ljus, kurvor m.m. i datorn. (Vilket jag iof gör med de bilder jag tagit med kompaktkameran också)

Men jag har ju en ganska enkel modell av canons systemkamera. Jag har en inställning som heter A-dep eller liknande. kan detta läget vara bra att använda? eller vilket är det bästa? (av,tv,M, eller det förinställda?)

Paraplyer och liknande har jag tyvärr inte plats med, och jag känner mig alldeles för oerfaren för att hålla på med sådant redan nu.

/ Micalea

I studiosammanhang används oftast M. Använder du extern blixt (studioblixt eller en vanlig tillbehörsblixt som du löser ut med sladd eller optisk utlösare, kolla Max hemsida) så kan du sätta tiden till 1/100 och sedan styra exponeringen med bländaren och i någon mån med ISO. Men eftersom bländaren ska vara liten så blir det i praktiken blixten eller blixtarna som du får laborera med. Antingen genom att flytta dem eller effektreglera dem. Har du fast ljus så är det avstånd och antal som du kan reglera med. Blanda inte fast ljus/spotlights med blixt, det blir svårkorrigerade färgstick. Problemet med fast ljus är att om du ska ha tillräckligt mycket blir det varmt och eventuellt även brandfara. Exponeringen kollar du i kameran med hjälp av histogrammet. Det ska sträcka sej så långt ill höger som möjligt utan att det blir en "spik" i högerkanten.

Gonatt.

Smyckesfotografering är ju nästan mest beroende av bra ljus snarare än vad du använder för kamera, så fokusera på att få till en så bra ljussättning för att få bilden att leverera den känsla dom du vill ha. Du kan ju använda den egna fantasin och även plocka inspiration från andras kreationer när du ska fota dina smycken. Dvs testa något annat än det vanliga som de flesta kör med ..centrerat subjekt, uniformt ljus, fotat rakt framifrån, helvita väggar golv och tak i tältet med mera. :)

Men att fota smycket är ju bara en del av jobbet, resten är ju retuschering dvs att korrigera kontrast, ljusstyrka, skärpa med mera. Det är sällan du får en helt perfekt bild direkt ur kameran så där även om du använder tält. De flesta katalogbilder är ju antingen retuscherade eller 3d renderade (av folk som mig). :)

/ Magnus

Skulle själv köra i AV läge, ställa bländaren på typ 22, sen fota i RAW å typ ta första bilden mot ett gråkort å använda den till WB för å slippa jobba med färgstick.
Edit: Om det är blixtar du kör med så ignorera det ja som med AV läge, då är det mer som Sten Nolin skrev.

Sen oxå kanske fotografera smyckena ur en lite brantare vinkel, kanske 45 grader... eller beror ju lite på, finns det detaljer runt om så högre vinkel så allt syns bra, är det bara detaljer på en sida så kan man gå gå ner i vinkel.

Blanka föremål får man ju tänka lite extra, va vill man att de ska reflektera? Kan ibland vara snyggt att ha svart utanför själva bilden för att få med den svarta färgen i metall/glass.

Som någon tidigare nämnde - det är viktigare med ljuset än vilken kamera du använder... Iaf i sådana här situationer.

Ljustältet du redan har är nog bra, men du skulle nog behöva lite mer ljuseffekt för att systemkameran ska komma till sin rätt.
Eftersom du har en Canon så är det närmaste (och billigaste) konstljus jag kan komma på en ttl-förlängningskabel som man kopplar mellan blixtskon på kameran och en bättre begagnad Canon-blixt.

Men nu är det ju sommartid, så ljus finns det ju i överflöd utomhus - iaf vissa dagar... Att ställa ljustältet i (eller så nära som möjligt) ett fönster, och kanske ställa upp två stora speglar för att ytterliga samla in så mycket ljus som möjligt mot tältet kanske inte är ett allt för stort projekt? Har du inte speglar så går det med två stora kartongstycken eller något annat platt som du tejpar vanlig aluminiumfolie på.

Om du inte har stativ att ställa upp systemkameran på, och du inte tänker presentera bilderna större än vad jag såg på din hemsida så är det nog nästan BÄTTRE med kompaktkameran...

Och... Ljusa smycken gör sig bättre mot sidenmatt mörk bakgrund... :)
Efterarbetet kommer du nog inte undan med om du vill ha säljande bilder.
Lycka till!

Tack för alla bra tips!

Ska pröva så fort jag får lite tid över! Jag kommer nog att fortsätta fota med min systemkamera då jag anser att kvalitén på bilderna blir så otroligt mycket bättre. Dock är det som ni säger, att i mindre format ser man mer på bilderna som är tagna med en kompakt kamera.

Men jag är väldigt vetgirig och vill gärna göra allting själv så jag kommer ge mig fan på att lyckas få till riktigt bra bilder :)

Har läst någonstans att det kan vara till fördel att använda sig av ett blankt underlag att lägga smyckena på så att dom speglar sig. Det kanske kan vara en bra idé?

Jag kan ju som sagt inte så mycket om foto än, men jag lär mig sakta men säkert, kanon att ha lite folk att fråga när man kör fast :)

// Micaela

Det här är två bilder så samma ring men på olika underlag. Det här är gjort i all hast så kvaliten på bilden i övrigt är inget att skryta med utan den är tagen enbart för att visa hur det blir på olika reflekterande underlag.

Belysningen är samma i båda bilderna, en vanlig extern blixt bakom ett vitt paraply till vänster. Det är en nästan 30 år gammal Sunpak som går att effektreglera i manuellt läge, en finess. Det är en röd ton i ena sidan på den vänstra ringen, det är antagligen en reflex från IR-utlösaren.

Den vänstra ringen ligger på ett spegelglas. Bakom är det en svart skiva, till höger en vit.
Den högra ringen ligger på en klar glasskiva med ett svart papper under. Bakom och till höger samma som ovan.

Bilagor

• Spegelosvart.jpg
    Spegelosvart.jpg
    68.8 KB · Visningar: 803
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar