Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera saltvattensakvarium

Produkter
(logga in för att koppla)

thornrose

Medlem
Det jag nog mest fotograferar f.n. är mitt saltvattenakvarium. Jag har dock svårt att vara riktigt nöjd med bilderna, kanske är det framförallt skärpan i bilderna jag inte får till. Även kontrasterna har en tendens att inte bli som jag vill trots efterbehandling i PS Elements. Min utrustning är en EOS 350D med Sigma DC 17-70. Kanske inte fantastiskt men jag har inga större problem med skärpa osv på bilder jag inte tar i akvariet.

Mina frågor är: Känner någon till om det finns någon bok/böcker om just den här typen av fotografering?

Har någon vänlig själ tips vad jag kan förbättra med ledning av bilderna här: http://www.tornros.se/rev2.htm

Korallbilderna är tagna i akvariets ljus (metalhalogen och blåa T5 rör) med stativ och fjärrutlösare. Fiskbilderna med blixt.

Tacksam för all råd eller tips.
Christer T

Fint akvarium du har!

Tror inte det finns någon bok specifikt om att fota genom akvarium, även om det finns gott om böcker som tar upp ämnet, om än ganska rapsodiskt.

Spontant har jag följande tips, efter vad jag kan tolka via dina bilder.

Du bör se det som en regel att alltid ta bilder vinkelrät mot akvariets vägg. Sen bör du skärma av en "strut" av papp eller tyg
(gärna rektangulär som följer bildformatet, samt justerbar så att du kan anpassa avståndet mellan kamera och akvarium beroende på ditt motiv).

Hur många blixtar har du? Ett ljus som faller in rakt ovanifrån ger inte så lyckat ljus (även om flera av dina korallbilder är riktigt snygga). Med fler än en blixt tillåts du att modellera medljuset och säta sidoljus, mm. Även blixtarna bör förses med strutar för att undvika ströljus.

Sista punkten är att renodla bakgrunder. För fisk kan man alltid håva upp dem till ett mindre akvarium och lägga en lämplig bakgrund bakom akvariet. (Testa olika blå nyanser, men även svart kan vara effektfullt, eller varför inte tonade bakgrunder (eller mitt lilla projekt som jag inte hunnit utföra: att trycka ut snygga bakgrunder jag fotat tidigare och lägga som motiv när jag fotar akvarie- och terrariebilder).

Filter på blixtarna kan bli effektfullt. Varmtonade filter på clownfisk mot en blå bakgrund kan bli snyggt. Att ge behaglig bakgrund till de bentiska organismerna är förståss knepigt. Här kan man testa med tyger (typ plysch, där man inte ser ljusets struktur, och som inte ger så kraftiga reflexer). Sy in tyngder i botten och små flöten i toppen, så är det bara att varsamt placera ut. Börja med svart tyg...

Kanske skulle du testa med telekonvertrar och mellanringar för att bli mer flexibel i ditt avstånd till motivet och bildutsnittet. Vissa bilder ser ut att tjäna på att skala bort omgivning, emedan andra ger ett lite inklämt intryck.

Hoppas detta ger dig lite idéer att jobba vidare med!

Lycka till! Får man bjuda in sig på en fotosejour? ;-)

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar