Annons

Fotografera rävar?

Produkter
(logga in för att koppla)

240402raderad

Avslutat medlemskap
Lycka!!!
Har hittat ett bebott rävgryt, åtminstone om man ska går efter spåren i snön. Riktigt vältrafikerat. Så min tanke är att det skulle kunna vara ett givande och intressant fotoprojekt nu i vår. Frågan är bara hur jag ska gå till väga för att komma tillräckligt nära för att få hyffsade bilder, men utan att störa såklart. Vet ju inte om det är en ensam räv eller ett par.
Grytet i sig är beläget i ett stengärde med fält på båda sidor. Sen finns det en liten skogsdunge ca 15 till 20 meter bort. Är det avståndet tillräckligt för att inte störa? Tänkte eventuellt se om man kunde få upp ett gömlse där (med markägarens/jakträttsinnehavarens tillstånd givetvis).

Mvh
/Stellan

Senast ändrad:
Jag skulle prova med att börja sitta på det avståndet och observera i början. Allt för att inte
störa dem för mycket. När ungarna blir stora nog att ge sig utanför grytet så kommer de vara väldigt nyfika och troligen ge chans till många bilder. De har nog då blivit rätt vana vid att du finns i närheten med.

Avståndet från dungen är nog helt OK.
Du kan väl försöka se hur den vanligaste vindriktningen är och anpassa dig lite efter den. Lite motvind är ju bra båder för ljud och vittring.
Men berätta inte för detaljerat var lyan befinner sig, då får du nog sällskap av jakträttsinnehavaren i ditt gömsle.

Betrakta de vuxna djuren, det är deras reaktion du bör anpassa dig till.
Det är en känslig situation allra speciellt eftersom man kan komma rättså tätt inpå rävar i/runt gryt.

Undvik också att gå mycket nära när det inte är ngn aktivitet i/nära grytet.

Försiktighetsåtgerder är viktiga för att rävarna skall komma tillbaka nästa vår..

Jag har inga moralska betänkligheter med att man fotar vid ett gryt bara det sker med fullaste respekt. Det klarar nog de flesta att hantera, tror jag;)

förslag...
Har du god tid och vill ha superbilder så köp ett bra tält, två renskinn, varm sovsäck, osv,, bunkra upp dig i att vaka i tältet två ggr tre dygn i sträck;)!! Då får du ljusets alla variationer under 144 timmar,, om ungarna är aktiva så har du säkerligen ngr timmar med råfina förhållanden. Undervärdera inte regn som piskar på de lekande ungarna..;)

MVH Niclas,

Vad spelar det för roll om nån jägare får syn på gömslet?
Räv får man bara jaga mellan 1 augusti - 15 mars (lite olika beroende på var du bor)

Har du snackat med markägaren lär det ju inte vara några problem...

Med markägarens tillstånd så kan ingen säga ngt.

Dessutom så är det ingen jägare som smyger runt gryt för att jaga. "Ingen" skall jag inte säga men det är en rättså sällsynt jaktform idag faktiskt.

Det är ju säkert inte heller ngn sak att kontakta jägarna på den aktuella marken, direkt eller genom markägaren.

Mvh Niclas,

Det kan ju vara ett skapligt pass vid jakt med drivande hund på vintern, men nu börjar vi fara lite OT här :)
Och han skulle ju i alla fall fota nu på våren, då lägger ingen jägare sig i.

Det jag hade fokuserat på är att inte vara så mycket i området runt grytet under etableringstiden!!
Djuren är då lite mer känsliga vad gäller störande moment i närheten av grytet.

Ofta så ligger ju bla Rävgryt nära skogsbilvägar och gles bebyggelse men det behöver inte betyda att de trivs med människor nära sig utan snarare att rävarna faktiskt har nära till de viltleder som tex grus/skogsbil-vägar ofta är..

Att promenera förbi och kolla lite spår gör nog inte så mycket utan är snarare ett bra sätt att kolla in när läget är det rätta och stabila nog för att på ett respektfullt sätt etablera ett tillfälligt gömsle..

Lycka till med projektet!

MVH Niclas,

Vill bara tillägga att rävar ofta har ett par olika gryt att alternera mellan. Vid eventuella störningar kan dom byta gryt, speciellt om dom har ungar.

Knepig situation, skulle personligen sitta på samma ställe i samma kläder, stilla och med försiktiga rörelser, på långt avstånd (flera hundra meter) till att börja med för att succesivt närma mig grytet, kansle lagom tills ev ungar börjar kika fram.
Chansen till bra bilder på räven har du nog redan från detta avstånd, fälten på båda sidor är säkert utmärkta jaktområden för räven.

Lycka till!

Gurra G skrev:
Vad spelar det för roll om nån jägare får syn på gömslet?
Räv får man bara jaga mellan 1 augusti - 15 mars (lite olika beroende på var du bor)

Har du snackat med markägaren lär det ju inte vara några problem...

Min tanke var nog att jägaren på marken eventuellt kunde bli lite grinig om han såg ett gömsle på "sin" mark. Men eftersom det var ok med markägaren så bör det ändå inte vara några problem.

Oj oj fler tips! Tackar så mycket!
Givetvis vill jag under inga som helst omständigheter störa rävarna, det var ju det som var tanken med den här tråden. Grytet i fråga ligger inte i närheten av någon väg, såvida man inte anser 500 meter vara i närheten. Närmaste huset ligger ca 1,5 km därifrån (som min syster hyr av markägaren!).
Idén med tält låter utmärkt! Tack! Då kan man ju även låta tältet stå en bit in bland träden så att räven/rävarna kan vänja sig vid att det finns där. Eller har jag fel?

Tack än en gång gott folk! (F*n vad FS är bra)

Mvh
/Stellan

Ja ett tält som står en period hade nog varit mkt smart.

Ett tips är ju att lägga ett par mindre viktiga men dock "Stellan Johansson - luktande" tröjor knutna till ngn trädstam, gradvis närmare grytet....

Bara en idé..

Trygg doft är viktigt... nya dofter triggar alltid ett mer eller mindre skeptiskt beteende hos däggdjur, ibland blandat med en nyfikenhet som kaaan vara positiv men inte alltid.

MVH Niclas,

Håller med Jan. Försiktighet.
Det är möjligt att räven föder i mars i skåne.
3-4 första veckorna värmer hon ungarna. Honan kan då få mat av hanen eller av någon tidigare kulls hona (hjälpare kallas dom) eller av flera. Efter drygt en månad brukar ungarna kunna titta ut. Dom håller till ett nån månad vid grytet och utforskar omgivningen vidare och vidare.
Jag skulle vänta ett par veckor och sen skulle jag börja gå förbi. Inte för nära. I ditt fall skulle jag gå genom träddungen. Lämna lite godis varje gång och sätta mig en stund på samma ställe en bra bit bort.
Jag har gjort det en gång. Jag gick aldrig närmare grytet än där jag lade maten. Ungarna far vidare och vidare omkring. Och till slut varken morsan ville det eller ej hade jag dom inpå.
Detta var i ett område med väldigt lite människor.
Jag småpratade också hela tiden. Både när jag inte såg rävarna från början och hela tiden sen. När ungarna är lite större så är det liv när som helst på dygnet även på dagen. Och honan måste även skaffa mat. Jag gav bara lite godsaker för att inte påverka den huvudsakliga matförsörjningen.
Hur som helst så blev det en av fyra ungar som flyttade på hösten till en av byborna och kom t o m in i huset. Dom andra vet jag inte vart dom tog vägen.

Jag och en kompis var i en kåta ca 15 km från byn vårvintern efter i början av mars.
Sen kväll och mörkt. Så hör vi knarret av fötter i snön på taket.
Jag öppnar försiktigt dörren och tittar ut.
Hör något rassla till och sen är det tyst.
Eftersom jag tror att djuret försunnit säger jag lite försiktigt.
-Vem är det som stampar på min bro.
Räven kommer rakt fram till dörren. Naturligtvis får den ett kvällsmål. Den bor med oss (räven på utsidan) flera dagar. När vi kommer med skotrarna på aftnarna dröjer det inte länge innan den står där.
Min kompis har värmt vatten och står ute och tvättar sig medan räven sitter bredvid och förundras över hans tilltag.
Vi skills.

Naturligtvis har jag funderat över om det var en av rävarna som kände igen min röst efter att ha hört mig småprata i veckor.
De får jag aldrig veta.
Jag tor inte det går att lära sig något av min berättelse och jag har ingen aning om rävarna blir mindre långlivade av ett sådant tilltag i mer tätbebyggt område. Eller om jag påverkade dessa rävars liv. Det är troligen olika förhållanden på olika platser. Födotillgången t ex var mycket dålig i mitt område. Finns lättare tillgång på föda kanske det inte är lika lätt att få rävarna "tama".
Den räv som hittade till ett av husen gick aldrig till någon annan. Det var bara min röst och det huset som gällde. Någon annan såg den knappt.
Men jag tror man ska vara väldigt försiktig innan ungarna börjar titta ut och honan kanske är beroende av andra rävar. Om man alls ska vara i närheten innan. Att lägga ut godsaker en bra bit ifrån och sen gå därifrån kan aldrig vara fel. Och kanske prata hela tiden även om man inte ser rävarna. Dom lär sig väldigt fort. Och sen när ungarna tittar ut så kan man nog sitta längre och längre tid men inte närmare lyan än matplatsen. Så gjorde jag i alla fall. Och honan visste att jag aldrig passerade gränsen. Dom kommer till dig varken rävmorsan vill eller ej. Sen är ditt samvete om vad som kan hända sen/eller vad som hände sen som kommer att hemsöka dig resten av livet.
Lycka till.
Mvh/-Anders

Hallå!!!!!!!!!!!!
Måste väl finnas någon mer som provat.
F-n rävgryt, finns ju över hela sverige och inte bara i Lappland.
Tycker det här är rätt intressant och jag vill gärna veta resultat.
Gör vi det här rätt och är ärliga så vinner alla på det, vi, fler djur, även räven. Gick det åt h-vete så säg det då.

Så vi får våra relationer dokumenterade så att säga.
Och därmed kan det ha nytta för framtida fotografer.
Och andra som forskar eller inventerar.
Och för mig som är en relik utan finess..
Mvh/.-Anders

Många bra och intressanta råd helt klart! Till att börja med kommer jag att göra som både Jan och Anders påpekade, att hålla mig på bra avstånd. Var ute och kollade lite mer igår och hittade ett par ganska bra platser med god översikt. Sedan blir det nog till att försiktigt ta sig närmare för att så småningom kunna ta plats i dungen, förmodligen i ett tält om det finns möjlighet till det.
Som sagt, många goda råd. Det är jag väldigt tacksam för och det tar jag givetvis till mig. Kanske kan det här lilla projektet slå ut väl. Jag hoppas det. Men det viktigaste är att inte störa djuren. För min del känns det bättre att inte få några bilder alls än att veta att jag har stört och kanske tom drivit bort djuren. Men jag ska vara mycket försiktig.

Tack igen.

/Stellan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar