Advertisement

Annons

Fotografera räv & andra rovdjur

Produkter
(logga in för att koppla)

Astraand

Ny medlem
Har nyligen köpt en återkamera och behöver lite tips på vart jag kan sätta ut den. Familjen äger en gård där vi nyligen har kalhuggt en gammal åker. Vid ena kanten av åkern går en 10-20m brant slänt, på andra sidan går en å. Har även några andra ängar i närheten, plus ett gammalt kalhygge som höggs för runt 6 år sedan.

Just nu sitter kameran riktad mot ett grävlingsgryt under ladugården. Men hur ska jag gå tillväga för att hitta rävgryt och andra rovdjur?

Inte för att var dum.
Det enklaste att göra är att gå ut och spana i gryning och skymning. Ser du viltstigar så är det en bra plats. Har du tillstånd att lägga ut en åtel kan du placera kameran där.

Kattmat är tydligen populärt bland rävar. Den här gynnaren hittade jag under kökssoffan en sommarnatt :)
.

Bilagor

• Fox in my kitchen_2014-07-04.jpg
    Fox in my kitchen_2014-07-04.jpg
    75.3 KB · Visningar: 169
Inte för att var dum.
Det enklaste att göra är att gå ut och spana i gryning och skymning. Ser du viltstigar så är det en bra plats. Har du tillstånd att lägga ut en åtel kan du placera kameran där.
vet vart viltstigar finns för rådjur och grävling. Har tillstånd av familjen att lägga ut åtel, men jagar inte. Vad kan man åtla med? Har läst massa om att det måste godkännas av vetrinär osv.?

Har tillstånd av familjen att lägga ut åtel, men jagar inte. Vad kan man åtla med? Har läst massa om att det måste godkännas av vetrinär osv.?

Du måste ha tillstånd av länsstyrelsen för åtel (om den inte består av lokalt vilt). Det gäller, såvitt jag förstår, även t ex kattmat.

Framför allt måste du ha tillstånd för att sätta upp en åtelkamera. Och det kan du i princip inte få.

Jo, jag vet att det säljs och sätts upp mängder av åtelkameror, men uppskattningsvis är minst 99% av dem olagligt uppsatta. Jag menar inte att man självklart alltid måste följa alla lagar, men om man bryter mot någon ska man vara medveten om att man gör det. Lycka till!

Svar ifrån Polisen.

– Åtelkameror likställs med all form av kameraövervakning. Om kameran riktas mot egen tomt så är det tillåtet, men enbart om det fotograferar ett område som allmängheten inte har tillträde till. En tomt eller gårdsplan går bra, men i en skog eller på en åker är det i stort sett omöjligt att få tillåtelse eftersom allemansrätten går före.

Kameror som satts upp utan tillstånd beslagtas och brottet kan medföra ett års fängelse eller böter

Förstår inte vad vitsen med en åtelkamera skulle vara?
Det går ju inte att påstå att man själv tagit ev.bild..
Hela poängen faller bort. Annat möjligtvis i forskningssyfte om det handlar om sällsynta skygga djur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar