Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera personalen! hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag och min kollega är grafiker på företaget, vi ansvarar bland annat för vår katalog och utskick/kampanjer... ingår gör då fotografering av våra produkter i ljustält inget avancerat!

Nu har vi dock rekryterat en säljare i Finland och ska därför välkomna honom med en liten presentation av varje medarbetare(ca 12 st).

Vad vi egentligen har att tillgå är våran befintliga utrustning... en Canon EOS 450D med 105mm macro 55mm macro samt standard 28-80 objektiv.

När vi fotot produkter i ljustältet använder vi oss av fast fotobelysning( 2 st 500w fotolampor) så detta är de ljuskällor vi har att tillgå.

Varken jag eller min kollega är direkt bevandrade inom foto, definitivt inte porträttfoto! Även om jag nu är i inlärningsfasen och mycket intresserad så har jag kanske inte kommit så långt än!

Alla tips emottages med varm famn:)

mvh uffe

Kanske kan vara mer levande med porträtt av personerna medan de gör någon arbetsuppgift. eller sitter alla bara framför datorn hela tiden?
Är det fint väder någon dag kan ni kanske passa på att göra bilderna utomhus, antingen i miljöer nära kontoret (om det är skapligt fint) eller kanske i någon park.

Fönster ljus brukar vara en klassiker, har du en vit vägg i närheten kan den fungera som bakgrund eller reflektor om du tycker skuggorna blir för mörka.
Att själv stå i fönstret och fota ifrån kan ge väldigt fina catchlights i ögonen.

Om du vill fota med dina lampor bör du studsa ljuset mot nånting så skuggorna blir mjukare i kanterna, en vägg eller tak, frigolit eller stor pappaskiva. När ni fotar i tältet är det ju själva tältet som diffuserar ljuset.

Fönster ljus brukar vara en klassiker, har du en vit vägg i närheten kan den fungera som bakgrund eller reflektor om du tycker skuggorna blir för mörka.
Att själv stå i fönstret och fota ifrån kan ge väldigt fina catchlights i ögonen.

Om du vill fota med dina lampor bör du studsa ljuset mot nånting så skuggorna blir mjukare i kanterna, en vägg eller tak, frigolit eller stor pappaskiva. När ni fotar i tältet är det ju själva tältet som diffuserar ljuset.

Precis.... Vi gjorde ett porträtt innan med det blev alldeles för hårt ljus så något sätt att mjuka upp lus alternativt använda naturligt ljus är det som är aktuellt! Vilket val av objektiv? Sett flera som använt det "lilla" macrot som porträttglugg kan det vara en bra grej?

Mvh Uffe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar