Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på stan?

Produkter
(logga in för att koppla)

gammgubbe

Medlem
Jag HAR läst Mikael Pertmanns informativa och bra artikel. :) Men det står på ett ställe:

"Det kan också hända att vakten säger till dig ”ledsen men du får inte ta några bilder här”. Då är det bara att lyda eller lämna lokalen. Fram tills det tydligt framgått att det är fotograferingsförbud så är det inget fotograferingsförbud!"

Under vilka omständigheter kan en vakt säga så? Om det är i en affär eller liknande lokal kan jag förstå men säg att det är på en gatufestival utan inträde. Kan vakten köra iväg mig bara för att han inte gillar mig eller finns det några regler han kan luta sig mot?

På en öppen gatufestival kan ingen hindra dig. Det lika tillåtet att fotografera där som vanligt på en gata.

En vakt kan aldrig hindra dig att fotografera på allmän plats (om det inte är att du riktar kameran mot ett skyddsobjekt).'

Om en arrangör hyr en avgränsad del av stan som de inhägnar och tar avgift har de antagligen rätt att bestämma vad som gäller. Men jag är inte säker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar