Annons

Fotografera på stan...

Produkter
(logga in för att koppla)

swedienne

Medlem
När jag åker ner på stan och tittar på folk omkring mig på stan så ser jag många bilder och situtaioner som jag inte fotograferar för att jag helt enkelt inte vet om jag kan fota det eller inte. Exempel: Jag står på spårvagnshållplatsen på väg hem och två unga Goth-tjejer stiger av, de är häftigt klädda i svart och rött och de står nära, nära varandra, skrattar och jag bara VILL fotografera dem. Men jag vet inte om jag bara kan ta fram kameran och helt diskret fota dem i hemlighet eller om jag måste gå fram och säga - Hej, får jag fota er? Vilket i sin tur innebär att om de säger ja, då blir det inte alls den avslappnade hållning de har innan de vet att jag vill fota.
Hur gör man? Vad får man göra?
 
swedienne skrev:
När jag åker ner på stan och tittar på folk omkring mig på stan så ser jag många bilder och situtaioner som jag inte fotograferar för att jag helt enkelt inte vet om jag kan fota det eller inte. Exempel: Jag står på spårvagnshållplatsen på väg hem och två unga Goth-tjejer stiger av, de är häftigt klädda i svart och rött och de står nära, nära varandra, skrattar och jag bara VILL fotografera dem. Men jag vet inte om jag bara kan ta fram kameran och helt diskret fota dem i hemlighet eller om jag måste gå fram och säga - Hej, får jag fota er? Vilket i sin tur innebär att om de säger ja, då blir det inte alls den avslappnade hållning de har innan de vet att jag vill fota.
Hur gör man? Vad får man göra?
Rent teoretiskt får du ta bilden utan att fråga, du befinner dig på allmän plats (så länge bilden inte är en kränkning). Men att gå fram och fråga kan ofta vara bra.
 
Feg

Jag känner mig för feg för att göra det om jag står för nära, men om det är som du skriver - att om man är på offentlig plats så kan man inte neka någon att fotografera där man är, då ska jag försöka mig på det ändå! *ler*
Men vad jag förstår så får man inte publicera sådana bilder på nätet?
 
Liknande situationer har diskuterats tidigare. Sök lite i forumen.

Mitt tips annars är väl att ta ett par bilder i smyg. Gå sen fram och fråga om du får plåta dom. Då får du både och.
Det är ganska sällan man får ett nej om man bara frågar snällt.
 
Jag kikade i forumen och hittade inte något...men jag är ny här så jag kanske inte är så bra på att söka heller.
Tack för tipset! Låter vettigt!
 
Re: Feg

swedienne skrev:
Jag känner mig för feg för att göra det om jag står för nära, men om det är som du skriver - att om man är på offentlig plats så kan man inte neka någon att fotografera där man är, då ska jag försöka mig på det ändå! *ler*
Men vad jag förstår så får man inte publicera sådana bilder på nätet?
Jodå det får du, så länge det inte är kränkande bilder. Publiceras dock namn till bilderna så måste du ha personens medgivande enligt PUL.
 
Om jag tar bilder på människor i offentlig miljö och inte frågar om jag får fota dem så blir det lite svårt att veta vad de heter...*S*
 
Börja med att fotografera där det är mycket folk som på Drottninggatan i Stockholm på en lördag eller på en festival. Folk bryr sig inte eller tycker att det är rätt kul.

Här är lite bilder från Stockholm:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=53967

Att fotografera en person på konsum känns jobbigare, så börja i stora sammanhang.
 
hm, det bästa vore väl om du gick fram och frågade om du fick fotografera folk, annars kan det kanske misstolkas och de som blir fotograferade kan känna sig kränkta (Personligen skulle jag bli glad om någon stod och tog kort på mig i smyg, haha).
 
Prova att efter fotoögonblicket när du sänker kameran, fästa blicken bakom de du har plåtat. Det underlättar förstås om det är mycket folk runtomkring. Eller en staty eller ett hus.
(hoppsan! kom ni gående där rätt in i min bild.)

Men det bästa är att söka ögonkontakt både innan och efter.
 
Smygfotografera inte, var tydlig med vad du gör istället. Det leder oftast till att frågan om lov blir helt onödig, fotograferar du öppet ger du de som misstycker chans att signalera det och de som struntar i dig kan fortsätta strunta i dig, och de nyfikna är det ju bara att börja prata med!
 
jag

går alltid fram och frågar. man kan ju förklara varför man vill ta bilden och vara positiv och glad och erbjuda att maila en kopia vilket alltid är uppskattat, har hittills inte fått ett nej :)
 
swedienne skrev:
Jag kikade i forumen och hittade inte något...men jag är ny här så jag kanske inte är så bra på att söka heller.
Tack för tipset! Låter vettigt!
Här har du ett par trådar som handlar om att fotografera okända personer på stan.
Hoppas du hittar nått matnyttigt. =)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=26681
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=3482
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=30454
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=26757
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=32215
 
froderberg skrev:
Börja med att fotografera där det är mycket folk som på Drottninggatan i Stockholm på en lördag eller på en festival. Folk bryr sig inte eller tycker att det är rätt kul.

Här är lite bilder från Stockholm:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=53967

Att fotografera en person på konsum känns jobbigare, så börja i stora sammanhang.

Wow! Snygga bilder!

Själv kan jag rekommendera området runt slottet här i Stockholm under sommaren om man vill plåta människor eller testa sitt nya objektiv. Eller bara träna. Speciellt när det är vaktparad. Inte en j*kel bryr sig om att man springer runt med kamera och fotograferar där. :)
 
Efter läst det flesta trådar om detta tänker jag använda mig lite av denna.

Jag var ute för ett tag sen och testade en kamera tillsammans med en kompis. Fick en bra bild på en person som jag vill lägga ut och visa för andra. Fick tyvärr aldrig tillfälle att fråga om jag fick ta en bild på han. Får jag lägga ut bilden?
 
Zerax skrev:
Efter läst det flesta trådar om detta tänker jag använda mig lite av denna.

Jag var ute för ett tag sen och testade en kamera tillsammans med en kompis. Fick en bra bild på en person som jag vill lägga ut och visa för andra. Fick tyvärr aldrig tillfälle att fråga om jag fick ta en bild på han. Får jag lägga ut bilden?
Så länge bilden är tagen på allmän plats, och inte anses vara skadande för personen i fråga, så får du lägga ut den.
 
Spelar ingen roll var bilden är tagen.

Faktiskt.

I Franrike måste man be om tillstånd för publicering av bilder på personer tagna på privat område, inte i Sverige.

På privat område kan du förbjudas fotografera, av den som äger/nyttjar området (inte av de som ”bara” är där) men publicering kan inte förbjudas om du redan tagit bilden.
 
Re: Feg

swedienne skrev:
Jag känner mig för feg för att göra det om jag står för nära, men om det är som du skriver - att om man är på offentlig plats så kan man inte neka någon att fotografera där man är, då ska jag försöka mig på det ändå! *ler*
Men vad jag förstår så får man inte publicera sådana bilder på nätet?

Ta mod till dig Maria! Tänk efter...vad vore fotografin utan gatubilder, bilder på människor i olika situationer. Om fotohistorien vore enbart arrangerade porträtt eller blombilder till exempel. Då skulle (faktiskt!) världen varit mycket fattigare.

Det offentliga rummet ska vara fritt.

/Ulf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.