Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på privat mark

Produkter
(logga in för att koppla)
Såvida Du inte skrivit över upphovsrätten till dem så är svaret nej vilket Du nog (hopperligen) vet, Du som fotograf äger Din bild i alla andra lägen om inte kontrakt säger annorlunda!

Såvida Du inte skrivit över upphovsrätten till dem så är svaret nej vilket Du nog (hopperligen) vet, Du som fotograf äger Din bild i alla andra lägen om inte kontrakt säger annorlunda!

Hopperligen! Vilket fantastiskt ord! Dagens uppdrag blir att få in det i en konversation!

Om man fotar hemma hos en bekant och sedan blir ovän med dessa. Äger de då upphovsrätten och rättigheterna till bilderna?
Jag tror jag vet svaret, men vill gärna höra andra fotografers åsikter och kunskaper inom ämnet.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Det vore intressant om du drog ett mer konkret exempel med förutsättningar.
tex jag fotograferade med deras kamera sen ville jag sälja bilderna till bildbyrån X eller lägga upp på fotosidan med sen blev vi ovänner..osv.. eller?

Såvitt jag vet är det den som trycker på avtryckaren som innehar upphovsrätten, d.v.s. rätten att t.ex. bestämma hur bilden får användas.

Den som innehar ett lovligt exemplar av en bild innehar rätten att förfoga över just detta exemplar.

Det betyder att jag kan låna en bekants kamera för att ta en bild som lagras på hans minneskort. Jag innehar upphovsrätten (en immateriell rättighet) medan han innehar den "materiella rätten" till just det exemplar som finns lagrat på hans minneskort. Om detta exemplar är det enda exemplar som existerar så kan det förstås uppstå intressanta situationer.....

Ok.
Jag umgicks med en familj sedan länge. Alltid haft kameran med mig.
Nu var vi där på deras barns kalas och både mannen i huset och jag hade var sin systemkamera och fotade på. Mannens bror dök upp och v tyckte han passade in som statist så vi plåtade honom med bakgrund.
Nu är vi inte vänner längre och anser att de äger rättigheterna över mina bilder eftersom det var på deras tomt jag fotade.
Så nu anser de bestämma över alla mina bilder den dagen samt att de säger att lagen säger att jag inte får publicera dom varken på min hemsida som jag äger eller facebook.
Inga namn är publicerade eller annan fakta bara bilderna.
Jag själv anser jag får göra nästan precis vad jag vill utom att använda som i reklamsyfte eller kränkande syfte.

/Stefan R. Nilsson

Du har rätt Stefan, juridiskt. Du är fotograf och du innehar upphovsrätten. Sen behöver vi inte gå in på den moraliska diskussionen eftersom den alltid blir hundra sidor lång eftersom moral finns i så många olika varianter. Jag lägger alltså ingen värdering i detta, jag bara konstaterar.

Ok.
Jag umgicks med en familj sedan länge. Alltid haft kameran med mig.
Nu var vi där på deras barns kalas och både mannen i huset och jag hade var sin systemkamera och fotade på. Mannens bror dök upp och v tyckte han passade in som statist så vi plåtade honom med bakgrund.
Nu är vi inte vänner längre och anser att de äger rättigheterna över mina bilder eftersom det var på deras tomt jag fotade.
Så nu anser de bestämma över mina bilder samt att de säger att lagen säger att jag inte får publicera dom varken på min hemsida som jag äger eller facebook.
Inga namn är publicerade eller annan fakta bara bilderna.
Jag själv anser jag får göra nästan precis vad jag vill utom att använda som i reklamsyfte eller kränkande syfte.

/Stefan R. Nilsson

Jag håller med dig, på svenska sidor inga (lagliga) problem,
Om det ska till "stockfoton" så kommer vissa aktörer kräva modellreleaser för person och egendom.. Där finns ett problem. men på facebook inte en chans.. säg som Jänkaren..Sue me!

Du kan be motparten peka på specifika lagparagrafer som de anser förbjuder dig att publicera bilderna som du gjort hittills*. Att hänvisa till något så diffust som "lagen" ger inte mycket.

* Jag utgår från att du inte publicerat bilderna på ett kränkande sätt, eller som reklam.

undantag

Det finns väl dock ett undantag från detta och det är om man fotat ett konstverk skapat av en nu levande konstnär. Nu gäller ju detta inte i ditt fall, men om det skulle finnas med ett konstverk på någon bild, och man inte fått tillstånd från konstnären, så tror jag inte man har rätt till bilden.

Detta har varit uppe i något annat forum och gränserna kan vara svårdragna, men då gällde det, om jag minns rätt, fotografernade på ett privat museum där det var tillåtet att fotografera. Men enskilda konstverk föll alltså utanför det allmänna tillståndet.

Nä. Det är fina porträttbilder. Inget naket och ingen text, namn.

Hur roligt är det för någon av er att titta på bilderna nu, då vänskapen är bruten? Vad vill du eller dom använda bilderna till. Ligger de digitalt så kan ju ingen ta av dig filerna och varför inte ge dem lite bilder och kanske ni blir kompisar igen..

Det finns väl dock ett undantag från detta och det är om man fotat ett konstverk skapat av en nu levande konstnär. Nu gäller ju detta inte i ditt fall, men om det skulle finnas med ett konstverk på någon bild, och man inte fått tillstånd från konstnären, så tror jag inte man har rätt till bilden.
Jo, man har "rätt till bilden" men även konstnären har ju sin upphovsrätt. Alltså kan man inte publicera sitt fotografi utan att ta hänsyn till konstnärens rätt.

Ett intressant undantag som möjligen skulle kunna beröra det här fallet är upphovsrättslagens regler kring "beställda porträtt". Sådana bilder kan fotografen i vissa fall inte använda utan beställarens samtycke.

Nä. Det är fina porträttbilder. Inget naket och ingen text, namn.

Hur roligt är det för någon av er att titta på bilderna nu, då vänskapen är bruten? Vad vill du eller dom använda bilderna till. Ligger de digitalt så kan ju ingen ta av dig filerna och varför inte ge dem lite bilder och kanske ni blir kompisar igen..

Om det vore så enkelt. Det handlar inte om att de vill ha bilderna. Nästan tvärtom.

Tack för att ni bekräftar det jag redan trodde jag visste med säkerhet om.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar