ANNONS
Annons

Fotografera på konsert-, show- eller sportevenemang

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Jag undrar om man som privatperson kan fotografera på konserter och sportevenemang. Jag har aldrig tänkt på det tills en vän till mig sett mina bilder från fotbollsmatchen Sverige-Ungern. Jag tog bilderna från läktaren men eftersom jag satt så pass nära planen blev bilderna rätt lika professionella. Då frågade kompisen om jag egentligen hade rätt att fotografera. Jag kollade biljetten och mycket riktigt - på backsidan fanns det en bild av överstruken kamera. Är det så att fotografering är förbjuden på alla sport- och konsertevenemang? Man ser ju det blixtra hela tiden på läktarna. Dessutom har jag sett ett antal bilder från fs medlemmar från konserter och dylikt. Är de olagliga?

Jag ska på en Monster Jam show i Globen på fredag. Tänkte ta med mig min kamera och stativet. Tror ni att jag blir insläppt? Finns det möjlighet att lämna grejorna någonstans om inte? Är det enklare att komma in med kamera utan stativ? Det arrangeras även en "förfest", där folk kan komma nära bilarna innan showen börjar. Då har man möjlighet att sätta upp stativet. Vore synd om jag blev bannlyst.

Samma fråga gäller en musikkonsert (R.E.M.) i Globen. Hur hårda är de mot kameror vid ingången? Har någon erfarenhet?

Har diskuterats i åtskilliga trådar tidigare, sök lite i forumet så hittar du säkert svar på dina frågor.

//Erik

50 cent ville först att ingen skulle få ha med sig kameramobil på hans koncert i malmö. I bland är det av någon mystisk anledning OK att ha med en kamera om den inte ser för profsig ut... hum...

Det brukar finnas ett ställe utanför där man kan checka in sina prylar som man inte får ta med sig in. Iaf har Globen det.

Ring Globen och lyssna hur det ligger till.
Jag var på Sverige - Tjeckien i Globen.
Ringde innan och fick beskedet att pocketkamera av enklare model var ok...systemkamera uteslutet!!

Det där kan nog variera beronde på evenemang...

Intressant det där med pocketkamera vs. systemkamera.

Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom t.ex, när den är max inzoomad emotsvarar det 380mm.

Undrar om man skulle komma in med sin 400'a på konserten/matchen.

Men Olympusen är ju en pocketkamera, så då går det nog bra

Tack alla för era svar! De svarade på de flesta frågor förutom, hur hårda vakterna är på sådana evenemang? Blir det tvärstopp om de hittar en systemkamera i ryggsäcken? Förvärras situationen om man har ett stativ?

xdork skrev:
Har diskuterats i åtskilliga trådar tidigare, sök lite i forumet så hittar du säkert svar på dina frågor.
Inte så säkert. Har sökt men hittade inget. Om du hade söktips skulle det underlätta.

Emma Svensson skrev:
du kommer i alla fall inte få ta med dig din kamera in på R.E.M utan ackreditering.
Varför just R.E.M.? Är de extra kinkiga vad gäller fotografering?

PhotoJoe skrev:
Det brukar finnas ett ställe utanför där man kan checka in sina prylar som man inte får ta med sig in. Iaf har Globen det.
Kan någon precisera? Var någonstans? Om stället ligger nära kan det vara värt att chansa att med kameran i alla fall?

Helgesson skrev:
Ring Globen och lyssna hur det ligger till.
Jo visst tar de säkra framför osäkra. Jag undrar mer hur det fungerar i praktiken.

timofej skrev:
Tack alla för era svar! De svarade på de flesta frågor förutom, hur hårda vakterna är på sådana evenemang? Blir det tvärstopp om de hittar en systemkamera i ryggsäcken? Förvärras situationen om man har ett stativ?

Inte så säkert. Har sökt men hittade inget. Om du hade söktips skulle det underlätta.

Varför just R.E.M.? Är de extra kinkiga vad gäller fotografering?

Kan någon precisera? Var någonstans? Om stället ligger nära kan det vara värt att chansa att med kameran i alla fall?

Jo visst tar de säkra framför osäkra. Jag undrar mer hur det fungerar i praktiken.

Jag vet inte vad som var oklart i dom svaren du fick....läs dom en gång till!!

I praktiken blir du av med kameran och får hämta den efteråt.

Som sagt...ring Globen och lyssna.

det är inte bara just R.E.M det gäller alla större band som har spelningar på ställen som globen/hovet/scandinavium/större arenor och arrangemang. Det är nämligen så att man måste söka ack till dessa eftersom de endast ger tillstånd till speciellt utvalda att fotografera ex aftonbladet, scanpix och sådana där. som privatperson är det 99% kört att få komma in och fota på en spelning som R.E.M

lite mindre band på klubbar är däremot lättare så prova det till att börja med?

Lägg kameran i en omärkt rygga... promenera lugnt in. Väl inne så ere bara att fota loss. Åtminstone till nån hojtar. De bilder du fått de har du... åtminstone för ditt eget minnes skull, att publicera dem kanske kan skapa problem.

Gissa om jag ångrade mej när jag snällt lämnat in Aette för förvaring på en Buddy Guy konsert o alla andra plåtade. Det kommer aldrig mer att hända.

Bilagor

• bluesmickemini.jpg
    bluesmickemini.jpg
    35.8 KB · Visningar: 832
Helgesson skrev:
Jag vet inte vad som var oklart i dom svaren du fick....läs dom en gång till!!

Var så säker att jag läst svaren flera gånger! Beviset är att jag citerar flera av dem. Och om jag anser att inte alla mina frågor blivit besvarade eller jag vill precisera något förbehåller jag mig rätten att fråga igen.

Och den praktiska frågan om jag misslyckats att förmedla den förra gången är hur vanligt är det att man inte blir insläpt med sin kamera? Hur noga är vakterna?

Helgesson skrev:
Som sagt...ring Globen och lyssna.

Jag har ringt till Globen och fick nästan precis samma svar som du: inga kameror med objektiv!!! HAHA! Hålkameror är nog ok, jag antar. Jag undrar om jag tar av objektivet och låter min fru ta in det separat om det är ok.:)

Emma Svensson skrev:
Det är nämligen så att man måste söka ack till dessa eftersom de endast ger tillstånd till speciellt utvalda att fotografera

Tack för förtydligandet! Visst krävs det tillstånd för att kunna ta bilder nära scenen, som ska dessutom användas kommersiellt. Jag hoppades bara att ingen skulle bry sig om en amatör sittande i n-de rad som tar bilder bara för att visa dem för sina kompisar.

Emma Svensson skrev:
lite mindre band på klubbar är däremot lättare så prova det till att börja med?

:) Det har jag redan gjort.:) Men visst är det roligare när lite mer kända band fastnar på CCDn?:) Showen och ljussättningen brukar också vara lite roligare på kändiskonserter.:)

HDFS) (KGS skrev:
Lägg kameran i en omärkt rygga... promenera lugnt in. Väl inne så ere bara att fota loss. Åtminstone till nån hojtar. De bilder du fått de har du... åtminstone för ditt eget minnes skull, att publicera dem kanske kan skapa problem.

Gissa om jag ångrade mej när jag snällt lämnat in Aette för förvaring på en Buddy Guy konsert o alla andra plåtade. Det kommer aldrig mer att hända.

Tack KG! Det är precis jag ville höra - smuggla på!:) Nej, skämt åt sidan. Bra att höra från någon med egen erfarenhet! Vilken arena var konserten på?

Kinateatern... ingen jättearena alltså... men jag läste på biljetten, frågade t o m o fick nej. Den risken tänker jag aldrig mer ta. När de körde slottssprinten på skidor runt slottet hängde jag kameran runt halsen o gick iskallt förbi alla spärrar o snören. Jag o kompisen fick t o m hjälp av vakterna för att komma närmare kungen som invigningstalade och sen stod vi precis vid målet under hela loppet... Alla andra hade en massa grejor hängande runt halsen som bevis på att de fick vara vid Kungliga Hedersläktaren. Så icke vi.

Bilagor

• malgang.jpg
    malgang.jpg
    44 KB · Visningar: 309
He, he, det kan man undra, men vi körde med stativ o hela baletten så vi smög inte med att vi fotade direkt. O enda stället det fanns plats att stå på var bredvid kungen. Folk hade väl lämnat lite space åt majestätet...

HDFS) (KGS skrev:
De bilder du fått de har du... åtminstone för ditt eget minnes skull, att publicera dem kanske kan skapa problem.

Inte alltid dock. Har varit med om att man fått ta bort alla bilder man tagit :/
Har även varit med om att ha fått tillstånd till att fotografera men väl där så blev jag vägrad det ändå. Roligt med oinformerade vakter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar