Annons

Fotografera på håll, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

jwallinder

Medlem
Jag plåtade en kidnappning för en svensexa i helgen och blev lite bekymrad över resultatet. Blev inte fullt så bra som jag hade tänkt mig varvid jag tänkte inhämta lite tips från alla experter här.

Förutsättningarna var att vi var inne på centralen i Stockholm. Jag var på en plats ca 40m från kidnappning, i en trappa ca 2m över golvnivån. Kamera Nikon D80, objektiv 55-200 (det blev mest bilder i 200-läge). Tyvärr kom jag sent till platsen så jag han inte provfota innan men jag han ratta in P-läget och ställa in ISO på 3200. Jag fick avända manuell fokus eftersom det var några personer på halva avståndet som var med i bilden som stal kamerans autofokus.

Så...
vilka inställningar skulle ni ha gjort?
ISO?
Manuell vs autofokus?
Andra bra tips för att få bra resultat?

Jag plåtade en kidnappning för en svensexa i helgen och blev lite bekymrad över resultatet. Blev inte fullt så bra som jag hade tänkt mig varvid jag tänkte inhämta lite tips från alla experter här.

Förutsättningarna var att vi var inne på centralen i Stockholm. Jag var på en plats ca 40m från kidnappning, i en trappa ca 2m över golvnivån. Kamera Nikon D80, objektiv 55-200 (det blev mest bilder i 200-läge). Tyvärr kom jag sent till platsen så jag han inte provfota innan men jag han ratta in P-läget och ställa in ISO på 3200. Jag fick avända manuell fokus eftersom det var några personer på halva avståndet som var med i bilden som stal kamerans autofokus.

Så...
ISO?
Manuell vs autofokus?

Välj manuell focuspunkt och focusera med af hade jag gjort. Av läge - max bländare och välj ISO så att du får godtagbar exponeringstid. Personligen hade jag tagit med monopod för att kunna sträcka exponeringstiden lite om det hade behövts. Jag hade tagit mitt 300 f/4 objektiv istället för en telezoom, dock är det ljusstyrkan som är avgörande här, ta det ljusstarkaste objektiv du har med tillräcklig brännvidd.

Så...
ISO?
Manuell vs autofokus?

En bra metod är att dra av en serie bilder i följd! Första bilden brukar bli oskarp den 2:a och 3:e skarp! Jag hade valt autofokus med den mittersta punkten vald! Om den lyckas låsa fokusen på objektet! Annars blir det manuellt! Som jägare brukar säga: Ett dåligt stöd är bättre än inget stöd alls! Luta dig mot räcken, väggar och annat stabilt!
Väljs å hög iso som kameran tål, men ju högre iso du väljer desto sämre detaljskärpa blir det på grund av bruset! Men det blir iallafall skarpare än med en långsam tid!

/mvh
Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar