Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera ovanliga/skygga djur

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Hejsan.

Jag undrar lite hur ni bär er åt när ni fotograferar lite ovanligare djur som ugglor, nyckelpigor, sniglar osv.

Inte direkt så att man går ut och sätter sig med telezoomen i ett gömsle och viftar lite med objektivet och får en pangbild på en hornuggla. Man måste antagligen vara ute i skogen innan och se vart dom bor och liknande? Det finns ju ändå fotografer som tar flera bilder på ugglor i veckan, hur bär ni er åt när ni hittar dom?

Och lite vanligare djur som nyckelpigor, paddor och annat, det är väl djur man ser 2-3 gånger på en sommar, och man ska väl ha tur om man just då lyckas ha kameran och div tillbehör med. Hur gör ni som liksom bestämmer sig för att "Idag ska jag fota nyckelpigor, inget annat" - går ni bara ut i naturen med kameran och hoppas på turen?

Sniglar brukar vara lite lättare, när det är fuktigt ute är det bara att dra ut i skogen och leta under stenar, träd, pinnar och annat.

Dela gärna med dig av dina tips du har när du ska fotografera lite ovanligare djur.
 
Senast ändrad:
Jag brukar köpa uppstoppad djur och sedan plantera dom i den miljön som jag vill fotografera dom i, lite ps sen för att "liva" upp dom så blir det precis som på riktigt fast man inte behöver göra all jobbig research.
 
Jag brukar köpa uppstoppad djur och sedan plantera dom i den miljön som jag vill fotografera dom i, lite ps sen för att "liva" upp dom så blir det precis som på riktigt fast man inte behöver göra all jobbig research.

Skojar du? Måste förstöra lite av upplevelsen att fota djur kan jag tycka. Men visst, det är ett alternativ.
 
Jag brukar köpa uppstoppad djur och sedan plantera dom i den miljön som jag vill fotografera dom i, lite ps sen för att "liva" upp dom så blir det precis som på riktigt fast man inte behöver göra all jobbig research.

Ha ha ha, fy fan vad jag skulle bli besviken om jag fick reda på att det är så alla proffsen gör :D

Jag gillar "jakten", har inga sällsynta djur på bild själv men har varit nära ett par gånger, det får pulsen att rusa.
Precis som vid fiske och jakt tycker jag det är spänningen som lockar, sen är det en bonus när man får en bra bild på ett vilt djur.
För det mesta blir det suddiga streck :)

Mvh.
Anders
 
Det beror ju lite på vad du skall fotografera. Ett tips är att gå upp tidigt som fanken (mitt i natten vid den här årstiden), sätt dig i bilen och kör en sväng, förbi åkrar, öppna fält etc. Har man väl sett djur på samma ställe flera gånger så kan ju det vara en bra början. Men ett gömsle och bra tålamod är en bra start.

En annan lösning kan ju vara att ta kontakt med något jaktlag med lokal anknytning och höra med dem vart det kan finnas djur (de brukar ju oftast ha koll på sånt)
 
Det beror ju lite på vad du skall fotografera. Ett tips är att gå upp tidigt som fanken (mitt i natten vid den här årstiden), sätt dig i bilen och kör en sväng, förbi åkrar, öppna fält etc. Har man väl sett djur på samma ställe flera gånger så kan ju det vara en bra början. Men ett gömsle och bra tålamod är en bra start.

En annan lösning kan ju vara att ta kontakt med något jaktlag med lokal anknytning och höra med dem vart det kan finnas djur (de brukar ju oftast ha koll på sånt)

sätt dig på cykeln och börja trampa*

Nä, men tack för tipset.
 
Jo, men vill man ha bilder på ugglor tex så vill man ju veta lite vart dom befinner sig också. Inte direkt så att jag sätter mig i skogen en hel natt och på morgonen utbrister "Nähä, här fanns det inga. Får testa 100m åt höger nästa natt".

Faktiskt är det nästan så som du beskriver det. Även de bästa naturfotografer tillbringar många timmar och dagar ute i fält innan de lyckas ta någon eller några bra bilder, och genom att just vistas i naturen, titta, lysna och vara uppmärksam skaffar man sig erfarenhet som hjälper till att ta bra bilder.
 
Locka på dem

Ett alternativ är att mata periodvis eller locka till dig de djuren du vill fota.
Ett annat är att ladda hem alla svenska fåglars läten och spela upp dem ute i naturen och du får garanterat svar och nyfikna fåglar som kommer nära. Gör detta med måtta dock - speciellt under våren så man inte skrämmer bort dem eller jagar upp dem i onödan.
Till räv kan man beställa lockpipor.
Dessutom skall du läsa in dig på varje tänkbart djur du vill fotografera. Lär dig dess egenheter och andra egenskaper och du har mycket större chans att hitta dem.
Och så skall du gömma dig så gott det går och sitt still med vinden från djuret mot dig.
ett exempel - Älg:
Den har extremt bra lukt och hörsel men ser urdåligt.
Du kan locka på den genom att lära dig dess läte(kolla på nätet).
En expert sa att man inte skall stirra direkt på den om den kommer fram, den känner det på sig och drar sig undan. Låtsas som om du inte ser den och att den inte finns, var hans tips.
Han har förmodligen lärt sig allt detta själv efter att ha prövat olika metoder och lärt känna dess beteenden efter många års tålamod.
Sniglar däremot finns det ju mängder av överallt jämt - förstår inte hur du kan undvika dem.
Finns tyvärr inga läten vad jag vet för att locka fram dem ;-)

Hoppas det var till hjälp!!
 
Det beror ju på var man bor också. När jag hör att man ser nyckelpigor eller paddor 2-3 ggr per år så blir ju jag lite förvånad. När jag bodde i Sverige var det ju bara att söka upp en trädgård för att se nyckelpigor och paddor var heller inte direkt svårt att få syn på om man verkligen ville.

Tom nu när jag bor i en lite större stad är det ju bara att ge sig ut i en park och kika lite. Nyckelpigor skall nog inte vara några problem att hitta och även en hel andra djur.

Sen att få en bra och intressant bild av dem är ju en annan femma;-)

/Conny
 
Faktiskt är det nästan så som du beskriver det. Även de bästa naturfotografer tillbringar många timmar och dagar ute i fält innan de lyckas ta någon eller några bra bilder, och genom att just vistas i naturen, titta, lysna och vara uppmärksam skaffar man sig erfarenhet som hjälper till att ta bra bilder.


Ja, det finns en hel del som tillbringar större delen av året ute i fält.
 
Ett alternativ är att mata periodvis eller locka till dig de djuren du vill fota.
Ett annat är att ladda hem alla svenska fåglars läten och spela upp dem ute i naturen och du får garanterat svar och nyfikna fåglar som kommer nära. Gör detta med måtta dock - speciellt under våren så man inte skrämmer bort dem eller jagar upp dem i onödan.
Till räv kan man beställa lockpipor.
Dessutom skall du läsa in dig på varje tänkbart djur du vill fotografera. Lär dig dess egenheter och andra egenskaper och du har mycket större chans att hitta dem.
Och så skall du gömma dig så gott det går och sitt still med vinden från djuret mot dig.
ett exempel - Älg:
Den har extremt bra lukt och hörsel men ser urdåligt.
Du kan locka på den genom att lära dig dess läte(kolla på nätet).
En expert sa att man inte skall stirra direkt på den om den kommer fram, den känner det på sig och drar sig undan. Låtsas som om du inte ser den och att den inte finns, var hans tips.
Han har förmodligen lärt sig allt detta själv efter att ha prövat olika metoder och lärt känna dess beteenden efter många års tålamod.
Sniglar däremot finns det ju mängder av överallt jämt - förstår inte hur du kan undvika dem.
Finns tyvärr inga läten vad jag vet för att locka fram dem ;-)

Hoppas det var till hjälp!!

Tack så mycket för alla era svar!! :)
 
Gå till en djurpark. Undvik att få med inhägnaden och människor och vips har du en "naturbild".
Skansen t.ex har ugglor och andra fåglar, dessutom väldigt tama ekorrar utanför inhägnaderna som är lättfotograferade.
Vill man ha mer autentiska bilder krävs som sagt tålamod. Sätter man sig ned i skogen och väntar så upptäcker man snart att det finns gott om djur och insekter runtomkring.
 
Hade tänkt införskaffa ett tele (Troligtvis 70-300 VR) och sedan blir det att ge sig ut på "jakt".

En möjlighet vore kanske att sätta sig i ett jakttorn? Då kommer man ju upp lite och får hyffsad översikt. Tror det dessutom minskar risken att man blir sedd av markgående djur samt reducerar lukten som når marknivån. Kan dock kanske bli lite tråkig "snett ovanifrån-vinkel" om man fotar djur på marken och inte fåglar, om man nu ser nåt. Man kan ju alltid testa att smyga ner, men vad vet jag. Bara en idé, inget jag testat!
Lägga ut nån form av bete borde väl med kunna fungera. T.ex. ägg har jag för mig att igelkott/grävling etc ska gilla? Kanske t.o.m. fästa en bit kött på nån gren i ett träd. Vet inte om rovfåglar och liknande går på det, men är ju en tanke. Tror lockbete bör kunna öka chanserna.

En liten fundering. Vet inte om det har tagits upp och jag har missat det:
Kamerans ljud? När man börjar panga på med kameran bör väl det skrämma vissa djur?
Hur motverkar man detta om det nu behövs?
 
En liten fundering. Vet inte om det har tagits upp och jag har missat det:
Kamerans ljud? När man börjar panga på med kameran bör väl det skrämma vissa djur?
Hur motverkar man detta om det nu behövs?

Vissa kameror har en inställning som heter någonting i stil med "silent shot", på min 50D funkar det bara i Live View läget. Då rör sig inte spegeln upp och ner, bara slutaren. Det blir rätt så mycket tystare. Jag har ju inte riktigt testat ifall ljudet ifrån spegeln gör någon skillnad mot vilda djur själv, så kan ju inte svara ifall dom störs utav det eller ej = )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.