Annons

Fotografera orrspel

Produkter
(logga in för att koppla)

tbergman

Aktiv medlem
Skidade förbi en myrbit täckt med orrspår igår och drog slutsatsen att det rörde sig om en orrspelsplats. Då jag en tid försökt bryta min fotomotivtorka tänkte jag att det kunde vara intressant att försöka fotografera ett sådant spektakel. Med anledning av det undrar jag följande:

- Hur ofta spelar orrarna? Är det varje vårmorgon? Varannan? Varje måndag?

- Hur stationära är orrspel? Väljer de om och om igen samma plats eller byter de kontinuerligt område?

- Hur skygga är de då de spelar? I och med att jag endast har ett 300mm-tele (till en 22.7x15.1 mm sensor), så behöver jag kunna vara maximalt 50 meter från platsen för att få intressanta bilder. Hur seriöst behöver jag bygga mitt gömsle? Kan det möjligen räcka med mitt tält nedgrävt i snön?
 
tjonsson skrev:


- Hur ofta spelar orrarna? Är det varje vårmorgon? Varannan? Varje måndag?

- Hur stationära är orrspel? Väljer de om och om igen samma plats eller byter de kontinuerligt område?

- Hur skygga är de då de spelar? I och med att jag endast har ett 300mm-tele (till en 22.7x15.1 mm sensor), så behöver jag kunna vara maximalt 50 meter från platsen för att få intressanta bilder. Hur seriöst behöver jag bygga mitt gömsle? Kan det möjligen räcka med mitt tält nedgrävt i snön?

Orrar spelar nästan året runt men intensivast är spelet givetvis på våren. Lite beroende på var i landet du bor så är sista halvan av April allra bäst.

Spelet är ganska stationärt.

Jag hade en gång en parning strax utanför mitt tyg-gömsle...dessvärre så nära att det var innanför närgransen på mitt 250 tele :-(

/Janne
 
I Norra Skåne har jag vid flera tillfällen hört intensivt orrspel under slutet av maj - början av Juni.

Men som det tidigare sagts, spelet är nog intensivast under April. Annars kan jag varmt rekomendera sista veckan i Maj. Färutom att det blir ljust tidigt så är en gryning i skogen vid denna tid ofta en underbar upplevelse som inte sällan bjuder på både sensommararter såsom sångare, och andra afrikaflyttare, och vårarter som spettar, ugglor och just orrar
 
Har vid några tillfällen fått uppleva detta skådespel mitt i spelet eftersom vi då satt i den stationära orrkojan med fotogluggar runtom, placerad mitt på spelplatsen på en myr. Orrarna satte sig t.om på kojan och man kunde använda ganska korta telen för att få bilder. Man går till spelplatsen och orrkojan mitt i natten i mörkret och inväntar gryningen då orrtupparna kommer flygandes och sätter sig och intar små revir med hönorna spatserande bland dem och väljandes sin partner. En fantastisk upplevelse där, åtminstone för mig, bilderna kom i andra hand. Upplevelsen på plats var behållningen.
 
Orrspelet har börjat men är som mest intensivt i april-maj, i allafall här hemma i mina trakter. (Hälsingland) Just nu sitter de mest i träden och "kuttrar" men i mitten på april ses de gärna ute på sjöarnas sista is och på myrarna där se spelar och slåss om honorna som gärna befinner sig mitt i skådespelet.. ;o) Bara denna evinnerliga snö kunde ge vika och det blir lite bart, då ger jag mig ut igen för att skåda dem! Lycka till med ditt letande efter spelen!
Mvh
Bettan
 
Om man ska fota ett orrspel kräver det gömlse, gärna att det får stå en tid så att orrarna vänjer sig. De är ganska lättskrämda och rörelser eller ljud från gömlset gör att de försvinner, men kan dyka upp efter ett litet tag igen. Tipset är att övernatta i gömslet för att vara beredd tidigt då solen börjar gå upp. Att leta sig ut på mossen under natten i mörkret kan vara vanskligt. Har själv del i ett fast gömlse på en mosse och orrarna har i princip samma spelplats varje år.
 
Det varierar från år till år med mängden orrar. Vissa år ett par eller några nästa år 30st eller fler på samma spelmyr. Fågelår eller inte varierar lokalt. Klart väder med frost i april/maj det gillar dom, helst vindstilla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.