Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera olika yrkeskategorier, hur hitta "rätta" lokaler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Jag har ett uppdrag att fotografera diverse olika yrkesgrupper, bl.a. omvårdnad, bevakning och elektriker. Bilderna behöver inte föreställa människor, det kan även vara föremål som symboliserar yrkesgruppen. Som exempelvis stetoskop kan symbolisera läkare.

Men i vissa fall vill jag fotografera yrkesverksamma människor i sin rätta miljö, exempelvis en person som delar ut smakprover i en butik. Hur går jag till väga för att finna en butik som ställer upp för att låta mig fotografera hos dem? Eller en sjukhus som låter mig komma dit för att fotografera? Eller ett bevakningsföretag? Och vill de ha betalt för att ställa upp?

Visst, jag kan ju börja med att ringa runt, men hur har/hade ni gjort i en liknande situation?

(Vissa yrkesområden kunde jag smidigt lösa då jag har bekanta inom de brancher.)

Senast ändrad:
Mycket intressant!

Exakt vad jag planerar just nu. Att plåta olika yrken som är på utdöende. Göra en dokumentärbok av det hela. Det är bara att kontakta de företagen du vill så kan du säkert få komma in och plåta. Ring alltid och presentera dig och din idé så brukar det lösa sig.

Mjo... jag kan tänka mig att det kan vara lättare att få komma och plåta om man endast ska dokumentera. Men eftersom jag ska använda bilderna till kommersiella syften, så är jag lite osäker på hur de kommer att ställa sig i frågan. Då tänker jag närmast på privata företag där jag inte känner någon, samt på sjukhus. Är det någon som har erfarenheter av att fotografera i dylika lokaler?

Kontakta Mikael Risedal här på fotosidan. Han plåtar mycket på sjukhus och för olika företags årsredovisningar, produktblad m.m.

ANNONS