Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Norrsken i Stockholmstrakten ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Är det möjligt att fotografera Norrsken någonstans inte för långt från Stockholm, eller är det feltänkt ? Har någon här på Forum lyckats få bra norrskensbilder i Stockholmstrakten ?

Är det möjligt att fotografera Norrsken någonstans inte för långt från Stockholm, eller är det feltänkt ? Har någon här på Forum lyckats få bra norrskensbilder i Stockholmstrakten ?

Måste det inte vara rätt exceptionella förhållanden för att det skall synas norrsken så här långt söderut? Det finns en bra sida som ger prognoser på norrsken här: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/Europe/2013/01/21

Edit: Hade fel 17 januari var senast det var så mycket aktivitet att det kunde ses i Stockholmstrakten. Om det var stjärnklart har jag dock ingen koll på :D

Måste det inte vara rätt exceptionella förhållanden för att det skall synas norrsken så här långt söderut? Det finns en bra sida som ger prognoser på norrsken här: http://www.gi.alaska.edu/AuroraForecast/Europe/2013/01/21

Edit: Hade fel 17 januari var senast det var så mycket aktivitet att det kunde ses i Stockholmstrakten. Om det var stjärnklart har jag dock ingen koll på :D
Ja, det är ganska ovanligt att man kan se norrsken så långt söderut som i Stockholm. Dessutom finns det rätt gott om ambient ljus i en storstad vilket kan göra norrskenet svårt att se även om det finns där.

Fast å andra sidan har jag sett norrsken över Gotland när jag gjorde min värnplikt där. Och ganska nyligen så varnade de för att solen skulle vara på ovanligt vresigt humör i år med många utbrott, så vi får väl se...

I Söndags 17mars hade du norrsken ner mot östergötland...riktigt starka norrsken även söder om sthlm, då var kp =5 och high++ på short forecast, kolla in på gedds.alaska för att se nästa stora utbrott..det är sällan i söder, men nu på måndag tror dem det ska vara en 4a...har du tur blir det en 5a och du får chansen igen

mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar