Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fotografera Motocross ?
- Trådstartare Pettson81
- Start datum
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Fotar du digitalt med bränvidsförlängning som de överkomligare systemdigitalarna ger så borde någonting i området 18-200 duga. Motocross är i regelutomhus under hyggliga ljusförhållanden så en minstra bländare på f/5.6 för vissa bränvidder borde fungera ändå ;-).
Eveningstar
Aktiv medlem
70-200 på en 1.6crop kamera är ett bra omfång, det kan vara lite kort ibland men ofta är det perfekt.
De gånger jag fotat så är det med 70-200/2.8 och det har funkat riktigt bra.
Här har du några bilder med den kombon
De gånger jag fotat så är det med 70-200/2.8 och det har funkat riktigt bra.
Här har du några bilder med den kombon
Galaxens President
Avslutat medlemskap
Som du kanske förstår så svarade jag enbart utifrån din kameraväska i mitt förra inlägg. Jag har bara fotat motocross en gång med en 24mm f/2.0 på en analog helmanuell systemkamera och svartvit film så jag vet egentligen inte.
De flesta motiv går att fota med de flesta objektiv, men på olika sätt. Frågan är vilken typ av bilder du är ute efter. Sedan gäller det att fråga sig vad som begränsar en med den utrustning man har. Kan bli dyrt utan att det leder en framåt annars.
De flesta motiv går att fota med de flesta objektiv, men på olika sätt. Frågan är vilken typ av bilder du är ute efter. Sedan gäller det att fråga sig vad som begränsar en med den utrustning man har. Kan bli dyrt utan att det leder en framåt annars.
Bilagor
.Z.
Aktiv medlem
Jag tycker att det valet låter alldeles utmärkt. Kör inte Canon själv men vet att 70-200/4,0 L USM är suverän & håller ett rimligt pris.
Alternativ är Sigmas ljusstarkare 70-200 2.8 som kostar cirkus en tusing till.
Jag skulle dock valt canonen p.g.a. dess smidighet i jämförelse med Sigman. Tror att ljusstyrkan på den ska räcka för motocross under de flesta förhållandena & omfånget räcker garanterat.
Kör själv en 70-210 4.0 & tycker att det räcker i de flesta fall, även till motocross...
//Larsa
Alternativ är Sigmas ljusstarkare 70-200 2.8 som kostar cirkus en tusing till.
Jag skulle dock valt canonen p.g.a. dess smidighet i jämförelse med Sigman. Tror att ljusstyrkan på den ska räcka för motocross under de flesta förhållandena & omfånget räcker garanterat.
Kör själv en 70-210 4.0 & tycker att det räcker i de flesta fall, även till motocross...
//Larsa
Bilagor
Ljunghusen
Aktiv medlem
Jag kör 50mm 1,4 och 80-200 2,8. Det jag saknar just nu är 85mm 1,8. En RIKTIGT passande glugg för ändamålet
/Anton
/Anton
StudioG
Aktiv medlem
Pettson81 skrev:
Hej!!!
Jag undrar vilken glugg man ska ha när man fotograferar motocross.
Har funderat på ett Canon EF 70-200/4,0 L USM.
Vad tycker ni?
Hejsan ..
Du kan lungt köpa dej en sådan glugg.. Den kommer att fungera perfekt.
Mvh Glenn
Maverick
Aktiv medlem
Jag skulle vilja påstå att du klarar dig med en 24-105. På de banor jag har varit på kommer man väldigt nära om man ställer sig på rätt ställe. Ofta bara nån meter ifrån.
Denna bild är tagen på bara ett par meters håll med ett 28-105 monterat på en DSLR.
Mvh
Maverick
Denna bild är tagen på bara ett par meters håll med ett 28-105 monterat på en DSLR.
Mvh
Maverick
Senast ändrad:
lamotte
Aktiv medlem
Jag har fått en förfrågan om att fotografera motocross nu i helgen. Jag har redan postat ett inlägg i "foto som jobb"-forumet ang vilka priser jag kan ta ut osv, men nu har jag lite funderingar på hur man bäst fotar motocross. Jag har nämligen inte fotat detta innan. Jag har fotat en del fotboll men det är ju inte riktigt samma sak
Jag skulle bli väldigt tacksam om nån vill dela med sig av sin erfarenhet gällande fota motocross, tex vart man bör placera sig på banan osv...
/Seb
Jag skulle bli väldigt tacksam om nån vill dela med sig av sin erfarenhet gällande fota motocross, tex vart man bör placera sig på banan osv...
/Seb
Felix Neldemo
Avslutat medlemskap
I kurvor kan man ta snygga panoreringar, hopp rakt framifrån med flera i luften samtidigt kan bli snyggt.
lamotte
Aktiv medlem
Nu har jag fotat iaf. Är ganska nöjd med tanke på att det var första gången jag fotade motocross.
här är ett exempel men kolla gärna in alla de andra korten på min portfoliosida
www.lamotte.fotosidan.se
(många av korten är ganska lika, men jag har valt att göra så för att få med så många förare som möjligt)
här är ett exempel men kolla gärna in alla de andra korten på min portfoliosida
www.lamotte.fotosidan.se
(många av korten är ganska lika, men jag har valt att göra så för att få med så många förare som möjligt)
Bilagor
Johan Jeppsson
Ny medlem
Jag fotade sidvagnscross i två år med 300D, medföljande 18-55 för närbilder samt Sigma 70-200 när jag inte kunde komma tillräckligt nära.
Även om Sigmas var myycket billigare än Canons motsvarande, och den höll för dammet och stenarna i två år, så la den av nu. Jag hade nog satsat på Canons så här i efterhand. Canons (i butik) känns gedignare.
Oavsett val så rekommenderar jag minst ett 200, för att kunna stå lite varstans och säkert kunna fota. Det är stor risk för stensprut på banorna.
Det viktigaste är dock fotografen. Bara en massa foton på en-cykel-åt-gången-i-en-kurva är inget bra, oavsett kamera och objektiv. Action, närbilder så den koncentrerade blicken kommer med och den stora massan på väg in i startsvängen...
Även om Sigmas var myycket billigare än Canons motsvarande, och den höll för dammet och stenarna i två år, så la den av nu. Jag hade nog satsat på Canons så här i efterhand. Canons (i butik) känns gedignare.
Oavsett val så rekommenderar jag minst ett 200, för att kunna stå lite varstans och säkert kunna fota. Det är stor risk för stensprut på banorna.
Det viktigaste är dock fotografen. Bara en massa foton på en-cykel-åt-gången-i-en-kurva är inget bra, oavsett kamera och objektiv. Action, närbilder så den koncentrerade blicken kommer med och den stora massan på väg in i startsvängen...