Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera Motocross ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettson81

Ny medlem
Hej!!!

Jag undrar vilken glugg man ska ha när man fotograferar motocross.

Har funderat på ett Canon EF 70-200/4,0 L USM.

Vad tycker ni?

Fotar du digitalt med bränvidsförlängning som de överkomligare systemdigitalarna ger så borde någonting i området 18-200 duga. Motocross är i regelutomhus under hyggliga ljusförhållanden så en minstra bländare på f/5.6 för vissa bränvidder borde fungera ändå ;-).

Som du kanske förstår så svarade jag enbart utifrån din kameraväska i mitt förra inlägg. Jag har bara fotat motocross en gång med en 24mm f/2.0 på en analog helmanuell systemkamera och svartvit film så jag vet egentligen inte.

De flesta motiv går att fota med de flesta objektiv, men på olika sätt. Frågan är vilken typ av bilder du är ute efter. Sedan gäller det att fråga sig vad som begränsar en med den utrustning man har. Kan bli dyrt utan att det leder en framåt annars.

Bilagor

• motocross_motljus.jpg
    motocross_motljus.jpg
    28.3 KB · Visningar: 1,022
70-200 tror jag funkar bra. Detta är 180mm
Allt beror ju av hur du vill fota och var du kan stå.

Bilagor

• cross.jpg
    cross.jpg
    43.3 KB · Visningar: 1,048
Jag tycker att det valet låter alldeles utmärkt. Kör inte Canon själv men vet att 70-200/4,0 L USM är suverän & håller ett rimligt pris.

Alternativ är Sigmas ljusstarkare 70-200 2.8 som kostar cirkus en tusing till.

Jag skulle dock valt canonen p.g.a. dess smidighet i jämförelse med Sigman. Tror att ljusstyrkan på den ska räcka för motocross under de flesta förhållandena & omfånget räcker garanterat.

Kör själv en 70-210 4.0 & tycker att det räcker i de flesta fall, även till motocross...

//Larsa

Bilagor

• motocross.jpg
    motocross.jpg
    35.3 KB · Visningar: 1,006
Jag kör 50mm 1,4 och 80-200 2,8. Det jag saknar just nu är 85mm 1,8. En RIKTIGT passande glugg för ändamålet
/Anton

Pettson81 skrev:
Hej!!!

Jag undrar vilken glugg man ska ha när man fotograferar motocross.

Har funderat på ett Canon EF 70-200/4,0 L USM.

Vad tycker ni?

Hejsan ..

Du kan lungt köpa dej en sådan glugg.. Den kommer att fungera perfekt.

Mvh Glenn

Jag skulle vilja påstå att du klarar dig med en 24-105. På de banor jag har varit på kommer man väldigt nära om man ställer sig på rätt ställe. Ofta bara nån meter ifrån.

Denna bild är tagen på bara ett par meters håll med ett 28-105 monterat på en DSLR.

252707.htm

Mvh
Maverick

Senast ändrad:
Jag har fått en förfrågan om att fotografera motocross nu i helgen. Jag har redan postat ett inlägg i "foto som jobb"-forumet ang vilka priser jag kan ta ut osv, men nu har jag lite funderingar på hur man bäst fotar motocross. Jag har nämligen inte fotat detta innan. Jag har fotat en del fotboll men det är ju inte riktigt samma sak ;)

Jag skulle bli väldigt tacksam om nån vill dela med sig av sin erfarenhet gällande fota motocross, tex vart man bör placera sig på banan osv...

/Seb

Nu har jag fotat iaf. Är ganska nöjd med tanke på att det var första gången jag fotade motocross.

här är ett exempel men kolla gärna in alla de andra korten på min portfoliosida

www.lamotte.fotosidan.se

(många av korten är ganska lika, men jag har valt att göra så för att få med så många förare som möjligt)

Bilagor

• bild 182.jpg
    bild 182.jpg
    54.6 KB · Visningar: 639
Jag fotade sidvagnscross i två år med 300D, medföljande 18-55 för närbilder samt Sigma 70-200 när jag inte kunde komma tillräckligt nära.

Även om Sigmas var myycket billigare än Canons motsvarande, och den höll för dammet och stenarna i två år, så la den av nu. Jag hade nog satsat på Canons så här i efterhand. Canons (i butik) känns gedignare.

Oavsett val så rekommenderar jag minst ett 200, för att kunna stå lite varstans och säkert kunna fota. Det är stor risk för stensprut på banorna.

Det viktigaste är dock fotografen. Bara en massa foton på en-cykel-åt-gången-i-en-kurva är inget bra, oavsett kamera och objektiv. Action, närbilder så den koncentrerade blicken kommer med och den stora massan på väg in i startsvängen...

Visst har du rätt!

Var ute och fotade gokart idag och har just en 70-200/4. Fungerar alldeles utmärkt men visst skulle jag hellre välja en 2,8 när ljusförhållandena inte är perfekta. Titta på Sigmas som ngn nämde. Säkert ett väldigt prisvärt alternativ!
Mvh/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar