Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera modeller i hemmastudio med 20d

Produkter
(logga in för att koppla)

musicboy

Medlem
Har nyligen införskaffat mig en Canon 20D och tänkt börja först på amatörmässig nivå att fotografera lite tjejkompisar i min nybyggda hemmastudio som består av: 2st bygglampor på stativ med varsitt vitt paraply, 1st bygglampa på golv mot bakgrunden. En vit bakgrund från Hama på stativ.

Min fråga är om jag till en början kan använda automatik inställningen på cameran eller om jag bör använda manuella inställningen redan från början. Vad är det för inställningar jag bör laborera med i kameran? Det finns ju ett alternativ för portätt fotografering. Använder ni ofta det?

Manuellt är det som gäller vid studioplåtning. Då har du full kontroll över vad du pysslar med. Lycka till!

Manuellt gör ju så att du inte kommer behöva skruva på inställningarna eller mäta hela tiden, men å andra sidan om du har gjort lite mätningar och ställer sen in tiden och bländaren i manuellt läge och sen flyttar dig runt lite eller modellerna flyttar lite på sig så kommer kanske inte inställningen att vara perfekt längre. Och då kommer du bränna många bilder med inställning som inte stämmer.

Själv kör jag blixt och då använder jag manuell inställning, men det är mest för att det bara har blivit så. Men som sagt, när man kör manuellt, måste man kolla ljuset ibland...

/ Marcus

Brummelisa skrev:
[...] men å andra sidan om du har gjort lite mätningar och ställer sen in tiden och bländaren i manuellt läge och sen flyttar dig runt lite eller modellerna flyttar lite på sig så kommer kanske inte inställningen att vara perfekt längre.
Bör nog förtydligas, flyttar du dig ska inställningarna inte förändras; ljuset på motivet är detsamma och om det inte är så att ljussättningen blir olämplig (tex lyser in i objektivet eller effektljus som blir för kraftigt när vinklarna ändras, men det märker man snabbt) så ska det inte vara några större problem. Flyttas motivet eller lampor så ändras förutsättningarna och man får vara beredd att mäta om.

Kör manuellt. I studion är det du som bestämmer över förhållandena och sålunda ska, idealiskt, saker inte ändras om du inte själv gör det.

Vad jag kanske missade att skriva är att de flesta verkar tro att fota manuellt ger bättre bilder. Det kan det, men man måste samdigt vara noggrann...

/ Marcus

Manuellt +raw för säkerhets skull.

Jag är ingen expert på studio fotografering, men mitt tips är att ställa bländare, slutartid och vitbalans manuellt. Men också att dra nytta av möjligheten i 20D att både ta raw och jpg samtidigt. Vad jag tycker att jag vinner på att göra så här är att om allt är bra går det fort att ta fram användbara bilder från jpg bilden, de går även snabbt att bränna ut bilderna så modellen som får de med sig hem direkt, och snabbt kan komma med sina kommentarer. Om däremot vitbalans eller bländare är lite fel kan jag korrigera det i efter hand utan att förlora bildinformation, man kan också göra större förstoringar från raw utan kvalitets förluster.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar