Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera med stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Pappa plockade fram ett hama repro till min Canon eos 700 d men när vi sätter dit kameran så är den vänd mot väggen.

När vi trycker på live-view knappen så blir bilden spegelvänd och blir helt omöjligt att se vad som är vad hittar inga inställningar någon som har någon ide?

Jag förstår inte vad du menar med att kameran är vänd mot väggen. Det är väl bara att vända på stativet?

Eller menar du att live-view är vänd mot väggen? Så att du måste vrida ut skärmen för att se bilden "framifrån"? Om det är det senare så funkar tydligen 700D så att när skärmen är vänd framåt så visas bilden spegelvänt. Gissar det är för att man lättare ska kunna ta självporträtt. Dina rörelser framför kameran motsvarar en spegels, och blir inte tvärt om så att säga.

tjena

Borde väl nästan funka?

Illusterar med bilder

attachment.php

attachment.php

som ses på bilderna så blir kamera monitorn och kameran vänd på andra hållet det går alltså inte att ändra på retro stativet

Bilagor

• IMG_0294[1].jpg
    IMG_0294[1].jpg
    42.2 KB · Visningar: 301
  • IMG_0293[1].jpg
    IMG_0293[1].jpg
    53.4 KB · Visningar: 324
Märklig fråga? Ett stativ påverkar ju inte kamerans funktion, den ser ju bara till att kameran inte åker i backen när man placerar den halvannan meter över golvet. :p

Jag tror det behövs lite förtydligande här.

*edit* Vilket vi fick medan jag postade. *too slow*

tjena

Det jag menar är att kameran är vänd mot väggen och när jag fäller ut display monitorn så det som visas på bilden blir ju också vänt mot väggen kan man ändra nån inställning så att den visar framifrån istället

Pappa plockade fram ett hama repro till min Canon eos 700 d men när vi sätter dit kameran så är den vänd mot väggen.

När vi trycker på live-view knappen så blir bilden spegelvänd och blir helt omöjligt att se vad som är vad hittar inga inställningar någon som har någon ide?

Detta är ett reprostativ som är avsett att stå på ett bord, för fotografering av ex gamla fotografier.
Har ni monterat stativet på väggen? Eller har du vridit bilderna fel?

Detta är ett reprostativ som är avsett att stå på ett bord, för fotografering av ex gamla fotografier.
Har ni monterat stativet på väggen? Eller har du vridit bilderna fel?

hur menar du med vridit bilderna fel?

när vi har kameran upphängd så vrider den bilden åt fel håll redan från början

När man fotar rakt ner så känner inte kamerans nivågivare om det ska vara horisontella eller vertikala bilder. Man får rotera efteråt om det blir fel. Jag får samma problem när jag fotar av diabilder mot ljusbord.

Om jag nu tolkat din fråga rätt...

Men stativet sitter väl för i jösse namn inte fast heller! Vrid det 180 grader så att stolpen är ut mot kanten i stället för in mot väggen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar