Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Fotografera" med 4k video

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Nu när 4k har dykt upp lite här och var har jag börjat att filma betydligt mer än vad jag gjorde förut. Fördelen med det hela är att man efteråt kan plocka 8MP-bilder ur videon och när man "fotograferar" i 30fps så är det sällan man missar det riktiga ögonblicket. Nackdelen så länge man inte köper riktigt dyra kameror är att man inte får möjligheten att få ut RAW-bilder och bilderna blir 16:9, men i 4k har man pixlar så det räcker att beskära till vanliga format.
Innan detta använde jag rätt ofta min Nikon 1 när det gick undan den kan fotografera 60 bilder i sekunden men dess buffert höll bara för 0.5sek i den hastigheten. Nu kan jag få 8MP-bilder i 30fps i 30min, sedan är lagringen full.

Är det fler än jag som börjat "fotografera" på detta sättet?

Här en bild som helt obearbetad är tagen ur en 4k film. Dom här volterna gick snabbt, med min D800 hade det bara varit tur om jag lyckats fånga det ögonblicket jag ville. I många situationer är det dessutom först efteråt, när man tittar på bilderna som man ser det rätta tillfället.

Nästa bild har jag lekt lite med, möjligheterna blir trevliga när man har sekvenser att jobba med.

Nu är dessa tagna med mobilen, hade jag haft en Red Epic Dragon hade jag förutom ett jättehål i plånboken fått bilder i 6k (19MP), RAW och 60fps i en kvalitet som klår min D800 så länge det inte är jättemörkt. Jag tror faktiskt att denna tekniken kommer revolutionera många områden inom fotografin t.ex. sportfotografin.

/Karl

Bilagor

• WP_20150423_12_34_40_Moment.jpg
    WP_20150423_12_34_40_Moment.jpg
    52.5 KB · Visningar: 133
  • Volt_sekvens.jpg
    Volt_sekvens.jpg
    70.4 KB · Visningar: 115
Gör samma sak när jag fotograferar blixtar. Kameran filmar hela tiden och sparar bara sekunderna före och efter blixten. Jag plockar ur råfilerna och använder sedan dem. Högre upplösning fanns inte för min kamera förra året, men finns i år. Får se vid nästa åskoväder hur bra kameran pallar full upplösning.

Gör samma sak när jag fotograferar blixtar. Kameran filmar hela tiden och sparar bara sekunderna före och efter blixten. Jag plockar ur råfilerna och använder sedan dem. Högre upplösning fanns inte för min kamera förra året, men finns i år. Får se vid nästa åskoväder hur bra kameran pallar full upplösning.

Vad har du för kamera som fixar RAW-filer i denna tekniken?

/Karl

Vad har du för kamera som fixar RAW-filer i denna tekniken?

/Karl
7D. 6D använde jag för bilden i länken. Jag tror dock inte att 6D med sina 44 MB/s pallar med skrivhastigheten som krävs om jag ska ha högre upplösning.

Fyra bilder i råformat nedan från 7D förra året. Från insidan av en bil, därav fläckarna. En bild av fyra kapade slutaren i just denna sekvens. Vill man slippa moire måste man använda cropmode eller använda full upplösning.

http://kameratrollet.se/allt/film.zip

7D. 6D använde jag för bilden i länken. Jag tror dock inte att 6D med sina 44 MB/s pallar med skrivhastigheten som krävs om jag ska ha högre upplösning.

Fyra bilder i råformat nedan från 7D förra året. Från insidan av en bil, därav fläckarna. En bild av fyra kapade slutaren i just denna sekvens. Vill man slippa moire måste man använda cropmode eller använda full upplösning.

http://kameratrollet.se/allt/film.zip

Hur får du kameran att filma hela tiden och ta RAW-filer från sekunderna före? Känns som om du använder en annan teknik än att bara plocka bilder ur en filmsekvens.

/Karl

Magic lantern förstås. Fungerar det tillsammans med full upplösning blir jag glad.

För det ändamål du använder det till tror jag det blir kinkigt. Då får man istället spela in i råformat direkt. Fördröjning tillkommer och full upplösning är en omöjlighet eftersom den inte raderar i samma takt som den sparar.

Magic lantern förstås. Fungerar det tillsammans med full upplösning blir jag glad.

För det ändamål du använder det till tror jag det blir kinkigt. Då får man istället spela in i råformat direkt. Fördröjning tillkommer och full upplösning är en omöjlighet eftersom den inte raderar i samma takt som den sparar.

Får du ut 30fps full upplösning RAW med magic lantern kontinuerligt i säg 10min.

/Karl

Får du ut 30fps full upplösning RAW med magic lantern kontinuerligt i säg 10min.

/Karl
Nej. Jag har dessutom inte testat om kameran pallar med full upplösning vid blixtfoto. då är den igång men sparar inget på kortet förrän en blixt kommer. Det är alltså bara 10-20 bilder.

Filmning i råformat 5D III klarar 30fps 1080 tills kortet tar slut, men det är en annan historia.

Nej. Jag har dessutom inte testat om kameran pallar med full upplösning vid blixtfoto. då är den igång men sparar inget på kortet förrän en blixt kommer. Det är alltså bara 10-20 bilder.

Filmning i råformat 5D III klarar 30fps 1080 tills kortet tar slut, men det är en annan historia.

Jag upplever dock att FullHD ofta inte räcker för att få ut bra bilder, men får man RAW-format så är det kanske ok med 2MP bilder.

/Karl

Jag upplever dock att FullHD ofta inte räcker för att få ut bra bilder, men får man RAW-format så är det kanske ok med 2MP bilder.

/Karl
Blixtbilderna har hittills bara hamnat på facebook. Installerade bolt-modulen sent på sommarsäsongen så det blev inte många blixtbilder. Som sagt, får se vad denna sommar bär med sig och hur det fungerar i praktiken med full upplösning och inspelning av blixtar :)

Blixtbilderna har hittills bara hamnat på facebook. Installerade bolt-modulen sent på sommarsäsongen så det blev inte många blixtbilder. Som sagt, får se vad denna sommar bär med sig och hur det fungerar i praktiken med full upplösning och inspelning av blixtar :)

Det kommer säkerligen fungera riktigt bra, men det är en helt annan teknik än den jag pratar om i denna tråden.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar