Annons

Fotografera mat till en meny

Produkter
(logga in för att koppla)

Thaicopy

Aktiv medlem
Jag ska få äran att hjälpa till med matfoton till en Thairestaurang som ska börja med bilder till menyn...Tänkte höra med nån här vad man ska tänka på? Lämpligt stativ (bordsstativ kanske?)
Leitz har jag hört mkt gott om och så även Manfrottos 709B,men Dörr har ju ett mkt billigare,vad skiljer dessa åt,är man dumsnål om man handlar ett Dörr Stabil för 199 iställetför tex Manfrotto för en femhundring,eller finns det bättre alternativ? Restaurangägaren vill ha bilder från sidan på rätten och alltså inte rakt uppifrån...ala pizza ;o)
Det är inga proffsfoton hon begär och det är inga pengar inblandade,jag gör det för att det ska bli kul och lärorikt,men risken finns att jag går upp några kilon,det ska alltså inte fixas och trixas så mycket med själva rätten...

Finns en del olika tekniker för att få till snygga matbilder.. Vad gäller stativ hade jag kört ett vanligt trebent bredvid bordet.

Det absolut viktigaste är ljussättning, upplägg på tallriken och att vara ganska snabb, många maträtter ser lite sunkiga ut om det tar för lång tid.

Sedan är det många maträtter man ser på foton som knappt är ätbara, sallad dränkt i olja för att se nysköljd ut, rök/ånga som är tillagd osv osv.

Finns en del olika tekniker för att få till snygga matbilder.. Vad gäller stativ hade jag kört ett vanligt trebent bredvid bordet.

Det absolut viktigaste är ljussättning, upplägg på tallriken och att vara ganska snabb, många maträtter ser lite sunkiga ut om det tar för lång tid.

Sedan är det många maträtter man ser på foton som knappt är ätbara, sallad dränkt i olja för att se nysköljd ut, rök/ånga som är tillagd osv osv.
Tack för svar! Nu har jag ju inget stativ över huvud taget som är värt namnet...
Men jag tänkte att ett bordsstativ kunde duga till detta uppdraget...
Och där finns det ju några att välja på också ;o)

Tack för svar! Nu har jag ju inget stativ över huvud taget som är värt namnet...
Men jag tänkte att ett bordsstativ kunde duga till detta uppdraget...
Och där finns det ju några att välja på också ;o)

Tror du kommer för när maten eller måste köra vidvinkel som förvränger bilder. Dessutom tror jag inte ett bordstativ ger ett tilltalande vinkel.
Hade också kört på vanligt trebenstativ. Den kan du ju använda till mkt mer.

/Stefan

Tror du kommer för när maten eller måste köra vidvinkel som förvränger bilder. Dessutom tror jag inte ett bordstativ ger ett tilltalande vinkel.
Hade också kört på vanligt trebenstativ. Den kan du ju använda till mkt mer.

/Stefan
Problemet är att det stativ och huvud jag vill köpa... kostar skjortan och halva slipsen ,jag har en egen tråd om det gällande resestativ...Så jag tänkte avvakta med det,köper jag ett billigare trebens känns det onödigt eftersom jag vet att jag kommer att köpa det dyrare senare.Buy expencive and cry once...

Problemet är att det stativ och huvud jag vill köpa... kostar skjortan och halva slipsen ,jag har en egen tråd om det gällande resestativ...Så jag tänkte avvakta med det,köper jag ett billigare trebens känns det onödigt eftersom jag vet att jag kommer att köpa det dyrare senare.Buy expencive and cry once...

har du plats på bordet så kanske det räcker med en Gorillapod SLR Zoom, typ 5-600kr, utan huvud då men det är så flexibelt så du kanske inte behöver huvus, lite beroende på vinkel och objektiv

Varför ha ett stativ över huvud taget ?

Se till att ordna med bra och snygg belysning och eventuellt ett par blixtar så är du ju på slutartider som utan problem möjliggör fotografering utan stativ

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto