Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera mallar

Produkter
(logga in för att koppla)

kimhilding

Ny medlem
Jag vill fotografera vita mallar som har varierande former i storlekar från A3 upp till 2x4m.
Min tanke är att montera upp mallarna (en i taget) på en svart vägg och placera kameran på lagom avstånd och höjden på mitt av mallen.
Jag skall sedan ta mitt foto och bildbehandla den med färg och skära ut konturen och sedan skala konturen till ursprungsmallen.
Slutligen vill jag skriva ut kopian av ursprungsmallen utan att den avviker från orginalet.
Vad bör jag göra för att inte få en förvridning av bilden. Jag har idag en Nikon D3000 kamera med ett Nikon DX 15-55 VR objektiv.
Alla tips är mycket välkommna.

Stativ och trådutlösare, eventuellt självutlösare. Ditt objektiv verkar leverera bäst på bländare 5,6-8 och vid 35mm enligt photozone.de Du skulle kanske prova runt 45mm för att få så liten distorsion som möjligt. Zoomar brukar vara sämre vid ytterlägena så 55mm är nog inte att rekommendera.

Enkla tips som inte innebär en massa inköp av prylar men ett stativ är att rekommendera. /FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar