Annons

Fotografera människor och publicera bilderna på nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Någon som har bra koll på det här?

Får man fotografera människor på allmäna platser och publicera på nätet utan tillstånd så länge det inte är kränkande?

Jag har sökt och sökt efter ett svar men det var otydlig. Min svenska är inte det bästa eftersom jag har teckenspråk som moderspråk och jurdiska språk gör det ännu svårare för mig att gå igenom så hoppas jag att någon här som har bra koll.

Ja, det får du:) Så länge det inte är kränkande eller i reklam. I reklam och marknadsföring är reglerna annorlunda, men i konstnärliga och journalistiska syften får du publicera.

Och helt OT, DHBs tidning har visat bilder av en fotograferande kille nyligen, men det tycks inte vara du när jag kollade dina bilder hastigt nu. Eller var det? Har för mig att orten var samma som din.

Egentligen ställer du två frågor, Mikael.

1. Du behöver aldrig tillstånd för att fotografera människor på allmän plats (i Sverige). Inte ens om någon skulle kunna uppfatta bilderna du tar som kränkande.

2a. Du får publicera bilder på människor på nätet (eller i tidningar, böcker osv). Det spelar ingen roll om de är tagna på allmän plats eller inte. Du behöver inte tillstånd.

2b. Om bilderna kan uppfattas som kränkande kan det vara brottsligt att publicera dem.

2c. Om bilderna används i reklam (oavsett om det är på nätet eller någon annanstans) måste personerna på bilden ha gett sitt tillstånd -- om det går att känna igen dem. Ansvaret för detta ligger dock inte på fotografen.

ErlandH skrev:
.
2c. Om bilderna används i reklam (oavsett om det är på nätet eller någon annanstans) måste personerna på bilden ha gett sitt tillstånd -- om det går att känna igen dem. Ansvaret för detta ligger dock inte på fotografen.

I och för sig ligger ansvaret på fotografen om det är han som använder/publicerar dem.

Tack så mycket för era svar!

Det var inte jag som var med i DHB tidning :)

Exemepel på marknadsföring? Om man bygger upp en portfolio sida då räknas det som marknadsföring? så det innebär att man inte får publicera bilder där? eller är det vinstsyfte som räknas?

Tack för artikel och ska läsa igenom det där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar