ANNONS
Annons

Fotografera katter

Produkter
(logga in för att koppla)

Caziopeia

Ny medlem
Åh snälla, hjälp!

Är en amatörfotograf som verkligen är amatör i ordets rätta bemärkelse. Har ingen systemkamera utan en Olympus Camedia Ultra Zoom, C-765. Dvs en kompaktkamera med en del inställningsmöjligheter.

Jag älskar att fotografera barn och djur, men just katter tycker jag är helt hopplöst att fotografera med blixt. Och vår egen katt kniper ihop ögonen så fort hon ser kameran så det blir bara en massa bilder på en blundande katt. :(

Nu kommer vår första kattkull vilken timme som helst och jag kommer förstås vilja fota... i massor... men hur gör jag så att jag får bra ljus utan att använda blixt? Och helst utan att spendera flera tusen på utrustning...

Någon som kan hjälpa en amatör?
Tänk på att jag inte förstår "fotograf-snack" utan bara vanlig svenska...tack! :)

Stäng av eventuell "röda ögon reducering", den får katten att blunda för att undvika ljuset.
Fota inte med blixt rakt i ansiktet på katten. Då får den fula matta gulgröna ögon som ser ut som på en kokt fisk.

Jag har ingen röda-ögon-reducering påslagen när jag fotar (för övrigt helt värdelös funktion i mitt tycke). Vita ögon får katten även om jag fotar från sidan eller från lite håll. Och som sagt, vår katt kniper ihop ögonen så fort hon ser kameran så där är det nog för sent... men jag tänker på kattungarna... skulle vilja fota dem och få det bra.

Tack för att du tog dig tid att svara!

Caziopeia skrev:
men hur gör jag så att jag får bra ljus utan att använda blixt?

Du kan ju alltid ställa en vanlig lampa i närheten som lyser så att kattkorgen blir upplyst.

Om jag förstår rätt så har din kamera manuella inställningar. Vrid till A-läget (eller om det heter Av) och ställ in största möjliga bländare (lägsta numeriska värdet).

Du kan troligen ställa ISO-värdet manuellt också. Prova t ex med ISO 200 eller ISO 400 och se vad som blir bäst.

Lycka till!

Anders

Problemet med inbyggda blixtar är att dom sitter för nära objektivet. Ljuset går rätt in i ögonen på motivet och studsar tillbaka i ögonbotten. Det är det som ger dom röda ögonen på folk och dom gröna på katter och hundar.

Enda sätter att slippa effekten är att ha en extern blixt och helst studsa den i något, eller kunna ha den en bit ifrån kameran.

Du får nog svårt att få riktigt bra bilder i glödlampsljus med din kamera, ljuset är för svagt och ökar du ljuskänsligheten tillräckligt så blir bilden brusig i stället.

Ta bilden när det är gott om dagsljus och placera katterna där det kommer in mycket ljus från ett fönster är mitt förslag.

Hej!

Vad kul med kattungar! Det är inga problem att fota katter utan dyr utrustning, krävs bara lite fantasi.

Lyft upp kattungarna på fönsterbrädan, så att du får ett härligt vitt dagsljus på dem genom fönstret. Försök fota med fönsterljuset från sidan, inte rakt mot ljuset, då blir det bara motljuseffekt. Om du vill kan du lysa upp med en lampa på den mörkare sidan, men det ljuset är gult, vilket kan ge ne lite kostig effekt.

Om du kan, ta bilderna ute, inte i direkt soljlus, utan en molnig dag.

Annars brukar jag tända taklampan, och plocka ihop alla andra golvlampor jag hittar och omringa kissen med dem. Stöd kameran mot en kudde eller om du har ett stativ, så att ditt eget darr på handen blir stabiliserat.

Om du verkligen vill använda blixten kan du prova med att tejpa för lite gladpack, eller ett vitt papper, som mjukar upp ljuset.

Lycka till!

// Mari

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar