Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera känslor

Produkter
(logga in för att koppla)

camillaalmqvist3

Avslutat medlemskap
Hej!

I en fotogrupp ("Fotograferna") på Facebook brukar vi ha tävlingar med olika teman. Det nya temat är KÄNSLOR. Hur fotograferar man det? Deadline är om 14 dagar, så jag har inte så mycket tid på mig.

Är det som ansiktsuttryck i porträtt är det väl enkelt. Annars tänk t.ex en grådassig höstdag. Vilken känsla får man då?

Kärlek och glädje är väl de mest självklara känslorna. Kan illustreras på en mängd olika sätt. T.ex. en avskedskram på perrongen, eller jublande människor på ett sportevenemang.

Tårar skratt färger sport
när du ger dig in i sådana teman så handlar det inte om kameran.
Det handlar bara om vad du kan förmedla.

Känslor kan förmedlas genom bilder på ting. Det behöver inte vara bilder på människor.

Är det inte bara dags att uppsöka aurafotografens atelje på Hornsgatan?

På Honsgatan i Stockholm kan man köpa det mesta. Före pandemin fanns t.o.m. möjlighet att få sin "aura" förevigad av en "aurafotograf" på halva vägen ner till "Zinken". TS kan säkert få hjälp med att "tolka" sin eller andras auror där om de lyckats få "Corona-bidrag" och lyckats överleva. Det kanske är så nära "känslofoto"-empiri eller möjligen -eufori man kan komma rent fotografiskt.

Gentrifieringens effekter på det löjligt hypade Söder som jag själv bott många år på tar sig ibland smått förvånande uttryck och jag undrar verkligen vad den till södra förorten (Olle Adolfssons "Vantös Fössamling) för länge sedan deporterade "Söderkisen" skulle haft för kommentar om fenomenet i fråga.

Personligen undrar jag om det var samma känsloexplosion Don Martin i klassiska humorblaskan MAD upplevde i comic strippen "En San Francisco resa". Don satte då nämligen på stekpannan och rostade skrapet från insidan på ett bananskal och rökte på som han hört skulle göra susen från mer insatta men kände till sin stora besvikelse absolut ingenting - tills han halkade på skalet, slog bakhuvudet i diskbänken och bara WOW! Då visade sig plötsligt hela "the psychedelic soul" sig som rena kaleidoskopet (fast han inte ens kollat i ett sånt) i all sin varma skönhet.

Men vän av ordning kanske undrar varför han inte gjorde som andra på denna tid och tog lite "syra" bara. Skaderisken är ju verkligen väsentligt högre med bananskal - åtminstone om man håller sig i skinnet och inte gjorde som den kille som skulle "flyga" från Klarabergsviadukten och kraschlandade framför postens personal som då vintern 1972 höll på att lasta postsäckar i tåget nedanför på Stockholm Ban som skulle med posten till Ånge och Norrland.

Killen landade nämligen på samma transportband som postsäckarna kom ut på till tågen och hade så när fått åka tåg Norrland istället för den planerade flygturen över Stockholm City.

Senast ändrad:
Nog klurigt att fotografera en känsla. Möjligen kan dess uttryck, dess manifestation, förmedlas via ett avbildande. Alternativt kan ett foto skapa/förstärka en känsla hos betraktaren.

Abstrakta ting är just abstrakta, och det är nog så krävande för en duktig författare att beskriva det som ej låter sig beskrivas. Men det innebär ej att vi med våra kameror inte skall försöka, tvärtom.

Lycka till!

On ni vill ha ett riktigt nördsvar :D
Känslor är abstrakta och går därför inte att fotografera.
Däremot går det att fotografera:
1. Orsaker t.ex. miljöer och mänskliga handlingar som skapar starka känslomässiga reaktioner
2. Mänsklig känslomässig respons, dvs ansiktsuttryck och kroppsspråk.
Har jag missat nåt? :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar