Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fotografera julkulor
- Trådstartare Monia
- Start datum
bengt-re
Aktiv medlem
Lång brännvidd så är du långt ifrån och utgår en försvinnande liten del av reflexen i kulan. Upp över 300 mm brännvidd och det ordnar sig - sen att ljussättning och placering av kameran kan bli knepigt är en annan sak, men grunden kvarstår - fotar du dubbelkrökta refekterande ytor så är lång brännvidd det enda riktigt bra alternatiavet för att göra kameran o eller svårt synligt.
Inte julgranskula, men samma problem:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3491087176/in/set-72157612339757537/
Inte julgranskula, men samma problem:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/3491087176/in/set-72157612339757537/
Monia
Aktiv medlem
Lång brännvidd så är du långt ifrån och utgår en försvinnande liten del av reflexen i kulan. Upp över 300 mm brännvidd och det ordnar sig - sen att ljussättning och placering av kameran kan bli knepigt är en annan sak, men grunden kvarstår - fotar du dubbelkrökta refekterande ytor så är lång brännvidd det enda riktigt bra alternatiavet för att göra kameran o eller svårt synligt.
tänkte väl det, tyvärr har jag inte sådan objektiv, tack för hjälpen
bengt-re
Aktiv medlem
Det är inte kört ändå, man kan gömma sig i mörka partier - speciellt om man kan rikta in kameran och köra med själv eller fjärrutlösare - det går kompensera bristande utrustning med fantasi, hårt arbete och finurlighet också ! Gömma sig i skuggorna kan också fungera.
Du vet - det är inte de som har allt som krävs för jobbet som man kallar hjältar, nej - det är de som gör jobbet mot allt odds med envishet, smartness och uthållighet som man i slutändan hyllar
Du vet - det är inte de som har allt som krävs för jobbet som man kallar hjältar, nej - det är de som gör jobbet mot allt odds med envishet, smartness och uthållighet som man i slutändan hyllar
Monia
Aktiv medlem
Det är inte kört ändå, man kan gömma sig i mörka partier - speciellt om man kan rikta in kameran och köra med själv eller fjärrutlösare - det går kompensera bristande utrustning med fantasi, hårt arbete och finurlighet också ! Gömma sig i skuggorna kan också fungera.
tack, det är sant, och jag ger mig inte
kidroyale
Aktiv medlem
Mitt tips är att du gömmer dig, som sagts tidigare. Enklaste sättet är egentligen att ta en stor pappskiva, i en passande färg, och göra ett hål för objektivet som du fotograferar genom. Får du inte plats bakom det kan du använda fjärrutlösare eller tidsutlösare (heter det väl) efter att du satt fokus och sånt.
Lycka till
Lycka till
Monia
Aktiv medlem
ska prova tack, med då ser man objektiven eller?Mitt tips är att du gömmer dig, som sagts tidigare. Enklaste sättet är egentligen att ta en stor pappskiva, i en passande färg, och göra ett hål för objektivet som du fotograferar genom. Får du inte plats bakom det kan du använda fjärrutlösare eller tidsutlösare (heter det väl) efter att du satt fokus och sånt.
Lycka till
kolla länken, sådan bild skulle jag vilja ta, jag tror de retuscherade lite i PS
http://www.shutterstock.com/pic-204...nt-hanging-against-shimmering-background.html
kidroyale
Aktiv medlem
Det beror nog på hur ljuset faller på saken du ska fotografera, men då har du bara en liten sak du behöver retuschera bort istället för dig och allt runtomkring/bakom dig.
Kanske enklast att bygga en liten låda och styra ljus/reflektioner med hjälp av vita eller svarta pappskivor och välja den färg som objektivet "tittar ut" genom som passar bilden bäst.
Kanske enklast att bygga en liten låda och styra ljus/reflektioner med hjälp av vita eller svarta pappskivor och välja den färg som objektivet "tittar ut" genom som passar bilden bäst.
Monia
Aktiv medlem
Det beror nog på hur ljuset faller på saken du ska fotografera, men då har du bara en liten sak du behöver retuschera bort istället för dig och allt runtomkring/bakom dig.
hm...ingen har sagd att detta är lätt, ska prova allt möjligt, o tack för tipset
ha en fin kväll/natt)
/M
Walle
Aktiv medlem
Plana eller enkelkrökta ytor går ju att undvika reflexer i genom att använda shiftoptik. Problemet med dubbelkrökta ytor är att man alltid får en reflex, oavsett vart man befinner sig i förhållande till ytan. Att använda lång brännvidd eller "gömma sig" är då enda möjligheterna.
Dock undrar jag om det inte är mycket lättare att fotografera de länkade glas"kulorna", än klassiska blanka runda julkulor.
Dock undrar jag om det inte är mycket lättare att fotografera de länkade glas"kulorna", än klassiska blanka runda julkulor.