Annons

Fotografera ishockeylag

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej

Jag fick en förfrågan att fotografera ett ishockey lag utomhus.

Fotograferingen kommer att ske utomhus inuti ishockey rinken. Jag använder en nikon D300 samt objektiv 18-70 3.5-4-5.

Nån som har bra tips på inställningar? slutare/bländare focus punkter m.m m.m?????

Även andra goda råd mottages.

Tack på förhand

Hej
Jag fick en förfrågan att fotografera ett ishockey lag utomhus. Fotograferingen kommer att ske utomhus inuti ishockey rinken. Jag använder en nikon D300 samt objektiv 18-70 3.5-4-5. Nån som har bra tips på inställningar? slutare/bländare focus punkter m.m m.m????? Även andra goda råd mottages.
Tack på förhand

Hur är belysningen? Skall du plåta en match eller kan du arrangera "modellerna"? Om du bara har tillgång till svagt ljus så kanske du kan använda blixt eller annan extrabelysning eftersom ditt objektiv inte är särskilt ljusstarkt. Ett tips är att du åtminstone plåtar i RAW så får du större frihet att justera i efterhand, bland annat vitbalansen.

Här på Fotosidan finns massor av inspiration.

Lycka till!

Om du har möjlighet så gå dit någon dag innan och testa lite, så du ser vilket ljus du har att jobba med.

Jag ska göra ungefär samma sak fast med ett pojklag. Jag tänker släpa dit mina studioblixtar. Det ska vara individuella bilder med pose liknande tekningsställning och en klassisk gruppbild, allt på isen.

Jag tänker mig att studioblixtarna får belysa isen närmast modellen och att det tonar ut till total svärta i bakgrunden. Kanske någon blixt får ha blått filter för effektfull rimlight. Funderar på att kanske ha den blixten med i bild (motljust) för att ge en "strålkastareffekt" på den unge hockey-idolen...

Det hade varit coolt att även ta bilder med spelare i rörelse, sprutande isstänk när någon sladdar och lite annan action men tyvärr kommer tiden att vara knapp vid fotograferingen så det experimenterandet överlåter jag till dig.

Ett exempel.

Jag tog gruppbilder och "idolbilder" på två pojklag tidigare i vinter. Använde mig av två blixtar med paraply, bländare 11, 1/200 sek och lägsta iso. Platsen är en fullt upplyst ishall. Kamera D90 med 17-55 2,8 Nikkor.

Bilagor

• bfsDSC_1562.jpg
    bfsDSC_1562.jpg
    81.1 KB · Visningar: 172
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar