Annons

Fotografera invigning av ett hotell.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !

Jag har blivit inbjuden till att fotografera en invigning av ett hotell, ska fota hela tillställningen med fest men även hotellrummen för "produkt-bilder" till sin nya hemsida.

Har bara fotograferat på hobbynivå tidigare och är lite nervös.
Jag har lånat en Canon EOS 350D med kit-objektiv samt ett 55-200 objektiv, kanske inte blir aktuellt att använda dock.
Äger själv en lite äldre "toppmonterad" blixt samt ett stativ.
Känner att min egna PowerShot A60 inte riktigt kommer att hänga med i svängarna på detta :)

Något speciellt jag bör tänka på eller är det bara att mata på som vanligt med avtryckaren och se till att ha tomt minneskort och fräscha batterier med sig.

Tips och råd välkomnas varmt !


Med vänliga hälsningar
Mats Gustavsson
 
Tror att för hotellrummen så bör du ha en rejäl vidvinkel för att det skall bli bra om mycket yta skall täckas, nånstans runt 12-15mm. Sedan en extern blixt, gärna med bouncer för lite mjukare ljus. Slå den/rikta mot taket för att sprida ljuset i rummet.. liten bländare(stor siffra) bör användas för att få skärpa genom hela rummet, testa dig fram hemma i olika rum... Har du "bara" tillgång till kitobjektivet så får 18mm duga.

Själva hotellinvigningen där du skall fota klippning av band eller liknande så blir säkert 50-200 bra för att kunna stå på lite håll och inte vara i vägen.. är det inomhus/utomhus? är det mörkt eller upplyst rejält?
 
Jag skulle kört tonmappade "svaga" HDR bilder, bara skjuta med en enkelt blixt i taket kommer inte bli bra alls.

HDR bilder är "relativt" lätt att ta iaf, kräver ju inte massa dyr utrustning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.