Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera IIS inatt?

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Någon som tänker fotografera IIS inatt?

Den kommer att vara synlig i 2,5-3 minuter (beroende på var man bor i Sverige) och vara ungefär lika stark som mars.

Själv tänkte jag göra ett försök att filma den med 5DMKII.

Hålltiderna är:

Stockholm: Starttid 04.36, syns i 2:30 min och går från SV till SO
Malmö: Starttid 04:37 syns 3:07 min och går från SV till SO
Göteborg: Starttid 04:37 syns 2:29 och går från SSV till SO
(hoppas jag fick alla tider rätt nu..)

På onsdag natt kan man från Malmö se stationen kl 03:54 mitt under Fuglesangs rymdpromenad, så med en riktigt starkt teleskop kanske man kan se honom....

Var ju inte så mycket respons, så jag får väl lägga upp en bild själv som jag tog tidigt i morse.

Några andra morgonpigga som fick någon bild?

Bilagor

• fuglesang2.jpg
    fuglesang2.jpg
    3.5 KB · Visningar: 667
Bilden i sig är kanske inte så jättespännande :) men historien bakom gör den ändå intressant. Nej, själv orkade jag mig inte upp men det lär väl gå imorgonbitti också. Hur stor är den, eller rättare sagt hur stor uppfattar man den? Är den som en starkare stjärna? Vilken höjd, eller vinkel över horisonten ska man titta?
Bor i Malmö.

Intressant, vilken brännvidd har du fotat med? Den är ju iallafall flera pixlar stor så det kanske kan gå att få med lite form också om man exponerar lite mindre?

Det hade ju varit förjäkla skoj om någon med ett riktigt monsterteleskop lyckades fotografera Christer mitt under rymdpromenaden! :) Nu vet jag förvisso inte om det är möjligt att ta så detaljerade bilder från jorden så man kan urskilja en enstaka astronaut, men visst hade det varit häftigt?! :D

Jag såg för några månader sen en riktigt häftig bild på ISS med solskivan som bakgrund, där såg man i alla fall stationens form tydligt, en astronaut på rymdpromenad hade nog dock bara blivit någon pixel stor :)

Själv bor jag på fel plats (Stockholm) och saknar brännviddsförutsättningar för att göra något intressant :) Blir inte mycket rymdstation med 85mm som längsta brännvidd ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar