Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i Töfsingdalens nationalpark

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Jag har fått en fix idé att jag ska besöka alla Sveriges nationalparker, har varit i 8 av 28 så det är ett gäng kvar :)

Jo, jag planerar att åka till Töfsingdalens nationalpark nästa år och tänkte höra om någon kan bidra med lite tips vad man kan fotografera där och om det finns några bra leder genom parken.

Alla tips är välkomna!

/Johan Ringblom

Hej!

Jag gick där -94. Startade från Grövelsjön och gick upp till bron som går över strömmen mellan Hävlingen och Särsjön. Där fanns en övernattningsplats med vindskydd vid Hävlingens strand. Mycket praktiskt att skölja av sig innan lägerelden och godnatt.
Dagen efter gick vi leden ner mot Spångkojan. Bitvis ganska jobbig blockterräng, men ibland ganska högt och vackert. Om man inte vill slå upp tältet kan man sova i kojan, men vi tältade.
Nästa dag gick vi bron över Storån och sedan leden upp till Storvätteshogna. Leden mycket svårfunnen, snårig och brant. När vi slutligen nådde toppen, svettiga och stela i ryggarna, möttes vi av ett glatt gäng i gympadojor och som promenerat upp från Grövelsjön med bullar i plastpåsar.
De såg lite förundrat på vår "tunga" utrustning, men när ovädret plötsligt rullade in från Hävlingehållet drog vi på oss våra regnkläder och kokade lite soppa medans plastpåsarna allt blötare fladdrade ner mot Fosksjöarna. Men det är en annan historia.

Jag har ev. planer på att göra om turen i augusti och ta lite bilder. Blir det inte av kan jag skanna några dior från -94 som aptitretare.

Bästa hälsningar, Anders

Hej! Kikade lite på dina bilder. Skulle nästan kunna ta gift på att det är vägen mellan Sörvattnet och Idre som du fångat så fint. Jag har åkt den många gånger, men aldrig tagit bilden. Oavsett om det är den eller inte så kan jag tipsa om ett bra dagsturställe. Vid Fjätvallen, alldeles söder om där vägen går över Storfjätan, kan man parkera i skogen alldeles vid vägen, på norra sidan, mittemot husen. Sedan kan man gå norrut utefter Storfjätan. Om man har man bra markfrigång kan man köra en liten väg in i skogen ner till ån, om man t.ex har kanot med sig. Man kan paddla ända upp i Nedre Fjätsjön om det inte är allt för lågt vatten, då blir det en del släpning, har jag fått erfara. En trevlig tvådagarstur annars.

Bifogar en bild från en dagstur uppefter ån. Jaha, här sitter jag minnsan och blir riktigt nostalgisk och vandringssugen.

Hälsningar Anders

Bilagor

• 20040830_ 101c.jpg
    20040830_ 101c.jpg
    87.1 KB · Visningar: 3,062
Tackar så jättemycket för infon Anders!
Ska ta och granska lite kartor.
Och jo bilden är tagen Undrar vad som finns efter svängen är mellan Sörvatnnet och Idre.

Några aptitretare skulle ju inte skada heller :)

/Johan Ringblom

Vad jag egentligen tänkte när jag såg bilden på vägen (fast jag fastnade i Fjätvallen) var att om man kör den vägen så kan man i Foskros ta av mot Hällsjön. Jag vet att man kan köra upp till sjön, men jag funderar på att om man kan köra lite längre upp utefter Storån så skulle det kunna vara en bra startpunkt för vandring i Töfsingdalen. Jag har sett att det finns två medlemmar som bor i närheten, de kan säkert ge besked om man frågar. Åker jag dit i sommar så ska jag pröva den vägen. Jag kom på en annan sak när jag tittade på kartan. Leden över Slagufjället mellan Hävlingen och Spångkojan går ju mestadels utanför själva nationalparken. Jag minns att vi gick ner till Töfsingen men att det var ganska bökigt att gå längre in i parken just där. Jag får studera detta närmare nästa gång.

Angående din fina vägbild, är den inte tagen just vid Storfjätan? Förresten så tror jag att jag hade fel namn på sjön som man kan paddla upp till. Den kallas nog mest för Yttre Fjätsjön.

/Anders Olausson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar