Annons

Fotografera i ridhus

Produkter
(logga in för att koppla)

foto_rere

Aktiv medlem
Jag skall fotografera min kompis på öppet hus i helgen och jag vet att det är rätt dålig belysning i det ridhuset och ber därför om råd vad jag skall tänka på.

Om det är till någon hjälp så skall ni veta att jag har en enkel avant S8 kamera på 8.1 megapixel 6x optisk zoom.
 
foto_rere skrev:
Jag skall fotografera min kompis på öppet hus i helgen och jag vet att det är rätt dålig belysning i det ridhuset och ber därför om råd vad jag skall tänka på.

Om det är till någon hjälp så skall ni veta att jag har en enkel avant S8 kamera på 8.1 megapixel 6x optisk zoom.


Jag är nog inte så bra på hästfoto, men fotade i alla fall i ett ridhus förra veckan.
Dåligt ljus, det stämmer! :)
(Jag kör analogt, full öppning på en Nikon 1:2/24, 1/60 del på 200 ASA)

Men för att komma till sak,
försök att gå till ridhuset någon eller några dagar innan för att test-fota, för att se hur det blir.
Då vet du förutsättningarna, och bör sedan kunna lösa fotandet bra.
/B
 
Jag vill inte vara negativ men att fota i ett ridhus kräver väldigt mycket av en kamera!
En systemkamera med ljuskänsligt teleobjektiv (dyrt) klarar knappt av det!
Men det kostar ju inget att försöka!
 
jag har fotat en del i ridhus. När jag inte haft tillgång till ljusstarkt objektiv typ 1,4 utan använt zoom med dålig ljusstyrka får man försöka följa med ekipaget med kameran och trycka av i farten. Ett tips är att ställa skärpan manuellt och ställa skärpan på hindret t.ex. Du kan få fina effkter om du lyckas. Bakgrunden blir rörelseoskärpa i, träna mycket det tar ett tag innan man får in känslan. Se bifogat exempel på bild, Lycka till!
 

Bilagor

  • hoppbild.jpg
    hoppbild.jpg
    36.6 KB · Visningar: 553
tack så jätte mkt för svaren, jag har bara fotat en gång i ridhus o då blev bilderna jättemörka men ville försöka igen. lägger ut bilder här om det blev bra =)
 
Försök gå så nära du kan. Det är nog det enda som hjälper. Zoomar du in, blir kameran ännu ljussvagare (kräver mer ljus). Testa med och utan blixt. Tänk på att blixt på långt avstånd inte gör nytta.
 
Kolla med ryttarna innan du använder blixt. En del hästar är ju som bekant lite nojiga, och man vill ju inte orsaka olyckor :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.