Annons

Fotografera i norra Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Jag är mottaglig för tips på vart i norra Sverige man skall ta sig där vårt vackra land visar sig från sin bästa sida.

Själv bor jag i södra Sverige som jag utforskat ganska väl.
Nu vill jag vidga mina vyer och ta mig långt upp i landet för att njuta av denna del av landet men även kunna fånga många vackra bilder.

Jag har funderat på Lapporten som verkar vara vackert men det finns säkert flera andra ställen. Mysigt och spännanande med ödemark.

Landskapsfoto och helst vilda djur lockar.

Jag söker landskap som verkligen symboliserar Landets norra delar med både sjö och berg.

Vilken årstid är bäst ur fotosynpunkt? Tänkte bila upp men kanske mera ekonomiskt och tidseffektiva att flyga och sedan hyra bil, kom gärna med förslag!

Jag har tillbringat en hel del somrar och vintrar uppe i härjedalen, runt funäsdalen/messlingen för att vara exakt, och jag fascineras varje år jag åker upp dit över vilken underbar natur det är där! Mycket berg och är det en klar dag kan man se hur många mil som helst. Tyvärr har jag aldrig varit uppe där med en kamera så jag har inga bilder att visa. men du kan nog få till väldigt läckra panoramabilder, oavsett årstid.

lycka till.

Rekommenderar nästan en biltur faktiskt. Kanske blir dyrare och jobbigare, men du kommer ju missa så mycket på vägen om du flyger direkt. Sverige är ju fantastiskt vackert nästan överallt, man behöver inte vara längst ner eller längst upp för att hitta fin natur att fota.

Hej,

Fundera gärna också på Höga kusten. Otroligt vackert, inte minst under ljusa sommarnätter!

Se till exempel: www.hogakusten.com

Hälsningar,

Per

Bilagor

• 2008 sem 0882.jpg
    2008 sem 0882.jpg
    16.4 KB · Visningar: 404
  • 2008 sem 0660.jpg
    2008 sem 0660.jpg
    15.8 KB · Visningar: 412
  • panorama skuleberget.jpg
    panorama skuleberget.jpg
    77.7 KB · Visningar: 397
Jag är mottaglig för tips på vart i norra Sverige man skall ta sig där vårt vackra land visar sig från sin bästa sida.

Själv bor jag i södra Sverige som jag utforskat ganska väl.
Nu vill jag vidga mina vyer och ta mig långt upp i landet för att njuta av denna del av landet men även kunna fånga många vackra bilder.

Jag har funderat på Lapporten som verkar vara vackert men det finns säkert flera andra ställen. Mysigt och spännanande med ödemark.

Landskapsfoto och helst vilda djur lockar.

Jag söker landskap som verkligen symboliserar Landets norra delar med både sjö och berg.

Vilken årstid är bäst ur fotosynpunkt? Tänkte bila upp men kanske mera ekonomiskt och tidseffektiva att flyga och sedan hyra bil, kom gärna med förslag!

Flyg till Umeå. Hyr bil där och kör in blå vägen, efter lycksele åker du brevid vindelälven en bra bit. Åk in i Gargnäs, där finns mycket sjöar och berg. Stanna där några dagar, finns en stugby att bo i. Där kan du åka efter lämpliga grusvägar i no mans land. Du bör ha med dig en karta som visar grusvägarna :).

http://maps.google.com/maps?f=q&sou....979641&spn=0.062229,0.194836&z=13&iwloc=addr

Som du ser på kartan finns en hel del sjöar kring denna by. Det är även en hel del berg där och man tar sig nära dom, även upp på vissa mha grusvägar kring byn. Det finns många småbäckar som är tydligt utmärkta med skyltar och stigar, se speciellt Trollforsen. Det finns ett gästgiveri uppnämnt efter denna fors: http://www.trollforsen.se/, finns ett bildgalleri på siten för inspiration.

Har du inga skidor är det bäst på hösten egentligen. Innan snön har kommit, men efter myggen försvunnit. Myrlandskap är fina på hösten. Oktober-November eller slutet på September eventuellt. Har du ett bra tålamod så kan du vara där under sommaren också, men då är det ENORMT mycket mygg, knott och svidare, och det är inget skämt :). På våren är det också fint, det är vårflod så bäckar och forsar är stora. Kanske i slutet på Maj.

Åk sedan vidare förbi storuman och till tärnaby/hemavan där du kommer väldigt vackert in i fjällvärlden.

Mitt förslag :)

MVH
Richard

Bilagor

• 20080730-_MG_8811.jpg
    20080730-_MG_8811.jpg
    26.8 KB · Visningar: 373
  • 20080730-_MG_8821.jpg
    20080730-_MG_8821.jpg
    25 KB · Visningar: 370
  • 20080730-_MG_8884.jpg
    20080730-_MG_8884.jpg