Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i Norge - vad bör man känna till?

Produkter
(logga in för att koppla)

perborjeson

Aktiv medlem
Vad bör man som svensk tänka på i Norge för att inte göra bort sig när gluggen åker fram?

Jag arbetar sedan en tid i vårt västra grannland och undrar över vilka skillnader som finns i lagstiftningen kring fotografering jämfört med Sverige, sådär i största allmänhet? Har bland annat fått intrycket att reglerna kring fotografering av enskild person är betydligt hårdare här, med mer uttalade krav på samtycke även för icke-kommersiella bilder (och norrmännen tycks vara väldigt medvetna om sina rättigheter). Det kom faktiskt som en överraskning för mig eftersom vi i Norden brukar ha ganska snarlik lagstiftning, men här finns visst utrymme att trampa ordentligt i klaveret om man inte ser upp.

Jag hittar bara knapphändig information via de stora portalerna som Foto.no. och Fotopia. Finns här möjligen någon som är insatt i de norska bestämmelserna eller hänvisa till en lämplig faktakälla?

/Per

Jag kommer till Norge om en vecka och fotar exakt likadant som jag gör här i Finland. Var och tittade på tippeligan förra gången och fotade Lyn samt Vålerenga matcher. I Lyn matchen var det inga som helst problem, men i Vålerenga matchen kom andra fotografer via ordningsmännen och ylade om min kamera. När jag blev tvungen att sätta bort min kamera hade jag redan fått mina "guldkorn".

Gatufotograferandet tog jag för givet att samma regler måste gälla. Är du ute på offentlig plats och jag inte stör din integritet så är du offentligt byte. Husen är också offentliga ifall jag inte lyckas fota ngt som har med hemfrid att göra, men det undviker jag med att välja vart jag fokuserar. Naturen har inga som helst förbud att inte kamerans slutare skall få arbeta för fullt.

Jag bor i Trondheim sedan några år tillbaka. Som du har hört är det betydligt strängare regler här angående foto av människor.

När det gäller själva fotograferandet så är det så vitt jag vet samma regler som i Sverige, dvs. man får egentligen fota vem man vill så länge man är på allmän plats. Problemet är vad som sker med fotona sen. Man får t.ex. inte posta bilder av andra på nätet utan deras tillåtelse. Det är dock OK om det är tre (eller var det fyra, nu blev jag osäker) eller fler personer på bilden, och/eller personerna inte är huvudmotivet. Folk som t.ex. går i parader eller andra liknande tillställningar är det också fritt fram att fota och posta.

Jag vet många som kör vanligt gatufoto ändå och postar dessa bilder på nätet och jag har aldrig hört talas om nån som fått problem av detta. Jag gör det själv ibland också, men brukar vara väldigt noga med att fotona inte på nåt sätt kan ses som "nedsättande" eller pinsamma för motivet, och/eller att man inte kan se ansiktet så tydligt. Dessutom brukar jag stå rätt öppet och fota, så de får chansen att säga ifrån efteråt om de inte hade velat bli fotade (det har inte hänt hittills). Då skulle jag förstås ta bort bilden.

Men visst, lite trist är det allt. Jag hade just börjat med gatufoto när vi flyttade hit och nu har jag nästan helt kommit av mig.

--

OBS. ta inte det jag skrivit här som absolut fakta. Jag kan ha missförstått detaljer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar