Annons

fotografera i halvdunkel biosalong

Produkter
(logga in för att koppla)

malint87

Medlem
Jag har mer eller mindre blivit indragen som fotograf till en fotografering som ska ta plats i en biosalong. Det handlar om ett födelsedagsfirande och är på inga sätt en seriös modellfotografering, men då jag inte fotat på länge och aldrig med modell och annat ljus än det befintliga har jag satt mig ner för att göra en del efterforskningar i ljussättning och teknik.

Vi har tänkt lägga fotograferingen i en biosalong vi har tillgång till och köra temat filmstjärna 20- 30-tal. Idén känns superkul och jag ser det som en chans för mig att äntligen ta tag i mitt fotograferande. Jag känner "modellen" och det är som sagt väldigt kravlöst men jag vill ändå göra ett hyffsat jobb och då jag aldrig använt annan blixt än den inbyggda på kameran som jag försöker undvika så mycket som möjligt då jag inte alls gillar de bilder jag använt den på, är jag helt lost i fråga om ljussättning. Jag har fått en lampa Osram VIDEO 300 S som jag tror använts för film, men jag är otroligt pank och undrar om den går att använda tillsammans med ngt annat jag kan tillverka/inhandla billigt?
Min kamera är en Canon EOS 350 D, jag har 3 objektiv: ett fast Canon EF 50mm 1.4 USM, ett Canon EFS 18-55mm 3.5-5.6 II, och ett SIGMA APO DG 70-300mm 4-5.6.
Jag har även ett stativ jag ärvt av min pappa, eller har egentligen ärvt två, ett rangligt "bärbart".

Som ni kanske märker är jag mer eller mindre nybörjare, men jag hoppas på ett eller två användbara tips som kan göra dels modellens upplevelse bättre och dels att jag slipper skämmas över de färdiga bilderna...
Är tacksam för alla svar!

/Malin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.