Annons

Fotografera i bårhus o dyl.

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Ekström

Aktiv medlem
Vi har fått i uppgift att fotografera en allegori i skolan. Jag vill ta bilder på omgivningar menade för människor som har dött... dvs begravningsbyråer, bårhus, krematorium osv. Endast rummen med diverse symboler och typiska objekt skulle tas med i bilden, inga människor, varken levande eller döda.

Nu skulle jag gärna velat höra lite av era åsikter kring detta, och kanske få lite tips om hur jag skall gå tillväga när jag kontaktar människorna i fråga och vart jag ska vända mig? Jag vill ju gärna att det inte blir missförstånd, så att jag får möjligheten att komma in och fotografera.

Hur är det t.ex med bårhus och ställen där dom balsamerar kroppar? Ligger de oftast i sjukhusen eller begravningsbyråerna?

Vore intressant att höra andras åsikter.

Jag har en väldigt intern regel.

Bara för mig själv - jag fotograferar inte på kyrkogårdar.
Jag svär inte ens i mina tankar på en kyrkogård.

Har ingensomhelst religös tro - bara en fix idé.
Respekt, kanske?

Kanske inte svaret du ville ha...?

Efter döden

Det bästa är nog att gå in till en begravningsbyrå och beskriva vad du vill göra, de har nog bästa förutsättningarna att hjälpa dig. Ring till eller besök ett krematorium också för där finns möjligeter till studiebesök.
Om begravningar

Skriv ner en kortfattad beskrivning av vad du vill göra och ditt syfte, en kort projektbeskrivning på kanske en halv A4-sida. Tänk inte bara ut det, SKRIV det; det hjälper dig att klargöra för dig själv vad du vill, och det är en ovärderlig hjälp för dig när du vill få tillåtelse att fotografera i känsliga miljöer eller situationer.

Om tiden medger det så brukar det absolut bästa vara att skicka ett brev med projektbeskrivningen och en förfrågan om att få göra det du vill göra, och att några dagar till en vecka senare ringa upp och höra med brevets mottagare. Om det inte är solklart att du får ja, försök att bestämma tid för ett personligt möte.

Ja, tänkte bara berätta lite hur det går!

Är nu i Finland och har tagit bilder på 2 sjukhus i deras patolog-avdelningar, dvs obduktionsrum, kylrum, laboratorier osv, krematoriets brännugnsavdelning, kylrum och kapell. Begravningsbyråer har jag också tagit ett par bilder i, men de fungerar ju lite mera som en service åt familjer o dyl. så det är inte riktigt lika intressant som de tidigare.

Allt har gått hur lätt som helst, det enda dom vill är att jag inte tar bilder på de döda, vilket jag inte heller hade tänkt göra, så allt har gått fint. Patologen som jag var hos i morse var riktigt trevlig, jag fick gå runt som jag ville och han svarade på en massa frågor jag hade.

I England var det riktigt svårt att få tillstånd, mycket suspekta var dom flesta. Ska försöka igen när jag reser tillbaka dock!

Bilder kommer antagligen om nån vecka.

Låter lite makabert tycker jag. Det finns ju så mycket annat trevligt att fotografera.

Finns ju stenhuggeri där de tillverkar gravstenar som kanske kan vara intressant.

/Micael

Thomas Ekström skrev:
...Bilder kommer antagligen om nån vecka...

Jag var ganska nyligen på studiebesök på ett krematorie, och tyckte det var intressant. Dina bilder kan säkert ge svar på frågor som många har om döden, vad som händer osv.

Ja, nu har jag scannat ett par bilder. De finns att beskåda här:

http://www.flickr.com/photos/32466467@N00/?saved=1

Har också en uppladdad här på FS:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=671850&target=_blank

För mig är inte fotografi av sånt som anses trevligt och allmänt accepterat så riktigt spännande, att försöka få möjligheten att komma in och ta bilder på ställen som vanligtvis är stängda för allmänheten var det som lockade mig till detta projekt. Och att ingen tycks veta vad som sker efter man dör, och därför anser det som nånting man ska låta vara ifred... jag bara måste ju försöka ta mig in :)

Många som har sett bilderna har sagt att det är riktigt intressant, men skrämmande på samma gång. Det konstiga var att när jag var där känndes allt mycket naturligt och inte mysko på nåt sätt, det är vanliga människor som jobbar här.. en arbetsplats som för dem känns som vilken annan arbetsplats som helst.

Hoppas ni gillar bilderna iaf, ge gärna lite kommentarer ;)

Du har en värdighet i dina bilder.Visar på en verklighet som INTE är så skrämmande. Detta är miljöer som de flesta ryggar för, inte vill kännas vid.
Du visar med sparsmakade bilder att så här ser livets slutrum ut för människan. Det är snyggt och miljön inger lugn.

För mig inger miljöerna inget skrämmande, utan en verklighet.

Tack för det ulso, du har förstått vad jag ville visa. Inget makabert eller negativt, endast en så objektiv syn som möjligt på hur dessa utrymmen faktiskt ser ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar