Annons

Fotografera hjort i Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)

Viktor86

Avslutat medlemskap
Hej!

Väldigt fascinerad av hjortar, tycker att de är majestätiska och fruktansvärt vackra. Tänkte höra om någon vet bra områden för att fotografera dov- och kronhjort i Skåne, finns det några bra hägn eller så möjligtvis?

Även intresserad av lite tips kring tidpunkt på dygnet, samt även när på året passar det bäst eller det spelar mindre roll? I övrigt är det väl bara att ha tålamod, och vänta tyst i skymundan på djuren. Har inget gömsle eller så än, tänkte först känna efter lite hur jag känner för naturfoto, om det är min nisch =)

Alla tips mottages tacksamt!

MVH
Viktor Karlsson
 
Gryning/skymning. Antingen får du smyga dig på med vinden i ansiktet eller lurpassa med kamouflage, även då med vinden mot dig. Bildstabilisator och ljusstarkt objektiv är att rekommendera. Hela Söderåsen går det dovvilt på, och vid Wrams Gunnarstorp,http://stilbild.nu/wrams-gunnarstorp.htm, finns det ett vilthäng.
Denna bild är tagen med en 400D utanför vilthäng:

http://stilbild.nu/bo/dovvilt.JPG

F
Shooting Date/Time 2008-04-21 20:21:07

Tv( Shutter Speed ) 1/250
Av( Aperture Value ) 4.0
Metering Mode Evaluative Metering
Exposure Compensation -2/3
ISO Speed 1600
Lens EF70-200mm f/4L USM
Focal Length 200.0mm
Image Size 3888x2592
Image Quality RAW
Flash Off
 
Mellan Ystad och Sjöbo finns ett hägn med både hjort o vildsvin
(som man kan se från vägen ibland)


Tomas
 
Ett mycket bra ställe är Jägersborg Dyrehave norr om Köpenhamn. Inte Skåne förstås, men nästan. Detta hägn är enormt stort (ca. 3 x 5 km), här finns 300 kronhjortar, 1600 dovhjortar och 100 sikahjortar. Det går att komma djuren mycket nära, då de inte är skygga för människor (avskjutningen sker från bil). Väl värt att besöka hela året.
http://www.skovognatur.dk/NR/rdonlyres/B6F9172A-57CB-4607-B8C4-F9DD644E14B4/0/Jaegersborg.pdf
En speciell upplevelse är kronhjortarnas brunsttid i september-oktober.
Se i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98063
//Curt
 
Tack för alla svar!

Den här parken utanför Köpenhamn verkar ju vara alldeles utmärkt för att 'prova på' naturfotografering, med tanke på att djuren inte är lika skygga o så.

Dessutom verkar det vara både billigt och enkelt att ta sig dit med buss från Köpenhavn Huvudbangård (busstider hittade jag på movia.dk). Tar en kvart =)
Alldeles perfekt.

Vet du om det kostar ngt att gå in i parken?

MVH
Viktor
 
Det är gratis att gå in i parken. Förutom buss kan du också ta S-tåget och stiga av i Klampenborg.
 
Vet inte hur det är nu, men förr hade Torups slott ett hjorthägn. Ligger mellan Lund och Sturup. Omges av vacker bokskog. Kan kanske va något. Lycka till! /Peter-L
 
Vet inte hur det är nu, men förr hade Torups slott ett hjorthägn. Ligger mellan Lund och Sturup. Omges av vacker bokskog. Kan kanske va något. Lycka till! /Peter-L
Torups slott har fortfarande hägn. Dovjort har de där. Fotona tagna under maj, 2007 med en Canon Powershot S3IS.
 

Bilagor

  • dovhjort 003.jpg
    dovhjort 003.jpg
    31.4 KB · Visningar: 2,615
  • dovhjort 004.jpg
    dovhjort 004.jpg
    39 KB · Visningar: 2,397
Torups slott har fortfarande hägn. Dovjort har de där. Fotona tagna under maj, 2007 med en Canon Powershot S3IS.

Och i området runtomkring finns mycket rådjur och rovfågel för den som är intresserad av det. Utanför hägn då. Och med lite tur, så kan man även utanför hägnet hitta dovhjort. Fotona tagna utanför hägn dagarna efter kameraköpet (juni 2006) (Canon Poweshot S3IS). Ca 5 km från Torup, i riktning mot Svedala.
 

Bilagor

  • 060622 091.jpg
    060622 091.jpg
    36.5 KB · Visningar: 2,580
  • 060622 092.jpg
    060622 092.jpg
    17.3 KB · Visningar: 2,538
  • 060622 103.jpg
    060622 103.jpg
    24.9 KB · Visningar: 2,377
Tjena!

Du behöver inte åka till hägn för att hitta hjort i överflöd! Roligare att smyga runt i den fria naturen!

Häckeberga naturreservat kryllar av hjort. Jag tror inte jag varit där någon gång utan att snubbla över dom! Finfin natur att rama in hjortarna med dessutom.
Bussar till Genarp går från Malmö, promenad till skogen ca tio minuter från busshållplatsen! Man kan även ta naturbussen. Rekommenderas varmt, mycket gott om djur som sagt.
Söderåsen är också ett vackert naturområde med mycket dovvilt, området kring nationalparken är lättillgängligt. Men naturfoto ska väl vara lite strapatsrikt?

;)
 
Tjena!

Du behöver inte åka till hägn för att hitta hjort i överflöd! Roligare att smyga runt i den fria naturen!

Häckeberga naturreservat kryllar av hjort. Jag tror inte jag varit där någon gång utan att snubbla över dom! Finfin natur att rama in hjortarna med dessutom.
Bussar till Genarp går från Malmö, promenad till skogen ca tio minuter från busshållplatsen! Man kan även ta naturbussen. Rekommenderas varmt, mycket gott om djur som sagt.
Söderåsen är också ett vackert naturområde med mycket dovvilt, området kring nationalparken är lättillgängligt. Men naturfoto ska väl vara lite strapatsrikt?

;)
Tackar för tipsen, Söderåsen har jag hört en hel del om men aldrig haft möjligheten att ta mig dit. Häckeberga har jag enklare att ta mig till men har faktiskt inte tänkt på det alls - bot och bättring skall det bli. Tackar för tipsen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.