Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera glasföremål

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Jag skulle vilja få lite tips på hur glasföremål skall fotograferas. Jag har försökt fotografera gamla kemikalieflaskor i glas. I dessa föremål finns tiden frusen i form av deformationer ,bubblor och i strukturen.
Jag lyckas inte få denna känla förmedlad på bilden. De tekniker som jag har prövat är blixt (direkt/indirekt) med eller utan bouncer och slavblixt men bilderna blir lite livösa.

Som exempel kan ni se bilden "bittervatten" i mitt album.

Hälsningar

Dan Petersson

glasföremål

Hej.

Har fått ett råd av en fotograferande vän hur han gör när han fotograferar glasflaskor.

Han stapplar två högar med böcker (ganska höga ca 1 meter) mellan dessa högar lägger han en smal bräda el liknande där han sedan ställer flaskan mitt på.
Under och bakom flaskan/brädan rullar han in en reflektions skärm eller stort vitt papper som ska räcka från mitt under flaskan och upp bakom densamma. Ta sedan en blixt och rikta ljuset på pappret under flaskan .han har inget ljus som når flaskan direkt.

Jag vet inte om du tänkt på det här redan.. här kommer ett väldigt enkelt förslag: Ta och ställ dom i kvällsljus eller morgonljus och fota på.

Det är det mest intressanta ljuset i min mening. Och en fördel är att du slipper köpa lampor :)

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar