Annons

Fotografera glas/flaskor

Produkter
(logga in för att koppla)

mejinta

Ny medlem
Hej hej, jag har samlat på mig en massa unika drickglas i mina dagar o nu hade jag tänkt att jag skulle lägga upp dem på min hemsida.

Jag har surfat runt lite o tittat på heineken.com, absolut.com osv o studerat fotografierna på deras flaskor. Riktigt fina fotografier!!

Tänkte höra efter här om det fanns intresse för en diskussion över hur de gått tillväga me ljussättning etc? Så kanske jag kan ta till mig något o lyckas bra med mina fotografier :)

Jag ska prova att lägga in ett glas i frysen o se om jag får fram den fina effekten med kondens på glaset :)

Mia
 
Hej

Då jag gick studiofotarkursen lärde vi oss att ha en vit bakgrund o ljussätta den perfekt, sen fota genom glasen som stod på ett bord framför bakgrunden, dvs ingert ljus alls på glaasen, effektfullt blev det.
 
Jag har under de senaste åren tagit hundratals bilder av ölflaskor och ölburkar för en ölsite jag är medlem i. Och jag har upptäckt att det är mycket svårare att ta bra bilder på blanka flaskor och burkar än vad jag någonsin kunde drömma om. Fast jag gissar att vi har olika mål?

Jag har en budget-lösning där jag köpt en förvaringslåda "Sortera" på IKEA av den större storlekten. Den är gjord i en mjölkvit plast som mjukar upp ljuset på ett bra sett. Sedan har jag baksidan av en gammal tapet som bakgrund/botten.

Kameran har jag ungefär 3/4 meter framför denna låda, som jag ställer på balkongen för naturligt ljus från sidan (jag har inte plats eller pengar för någon studiouppställning). Att ha en zoom i stället för min 50 F/1.8 kanske skulle underlätta.

Och resultatet blir hyfsat. Det stora problemet som jag har nu är att jag får mer eller mindre kraftiga reflexer på framsidan av flaskan. Jag funderar på at skaffa en wellpappskiva på en kvadratmeter att ha mellan lådan och kameran. Eller börja experimentera med upplättnadsblixt.

I övrigt har jag märkt att de bästa resultaten med min Canon 20D blir när jag överexponerar med ett 3/4 steg.

Men att få en helt perfekt bild av en burk som Spendrups Millennium, som i stort sett bara är ren metallyta tror jag inte jag klarar på ett bra tag till.
 
roinek skrev:
Hej

Då jag gick studiofotarkursen lärde vi oss att ha en vit bakgrund o ljussätta den perfekt, sen fota genom glasen som stod på ett bord framför bakgrunden, dvs ingert ljus alls på glaasen, effektfullt blev det.

Vit bakgrund och allt ljus på den fungerar finfint (om man vill ha just den effekten). Man slipper då också många problem med reflexer och annat :)

Här är en bild jag tagit på det viset: http://www.pbase.com/afe/image/51406989
 
solljus är snyggast av allt när man plåtar flarror...

det går bra att använda ett polfilter.. det gör att man kan "välja bort" reflexer från tex bakgrunder/reflektorer fast behålla de naturliga ljusreflektionerna.. prova dig fram
 
Det finns en utmärkt artikel i senaste FOTO (Nr 3/2006) där Jan Fridlund visar hur man fotar och ljussätter just glas.
Rekommenderas!
 
jao... jag köpte senaste numret at FOTO och Kamera & Bild, någon av dessa tidningar hade reportage om hur man fotograferar glas! mkt bra artikel, mkt bra.

Men kortsagt utan att jag har hunnit läsa allt ännu. "knepet" som jag fattade det är att man ska ljussätta bra naturligtvis men att använda svarta "väggar på sidorna" dessa gör att den svarta reflexen sätter sig på glaskanterna och ger mer kontur till det ananrs genomskinliga glaset. Jag kan läsa lite mer vid tillfälle och återkomma, annars köper du bara tidningen och läser själv! :)
 
harryett skrev:
det går bra att använda ett polfilter.

Ah, såklart. Jag har bara kört med systemkamera i ett halvår, så tidigare har jag inte kunnat använda det. Men av någon anledning har inte den tanken slagit mig. Så dumt.
 
magnus.bark skrev:
Ah, såklart. Jag har bara kört med systemkamera i ett halvår, så tidigare har jag inte kunnat använda det. Men av någon anledning har inte den tanken slagit mig. Så dumt.

japp.. de flesta tänker sig att polfilter tar bort reflexer men de är även bra till att bara kontrollera reflexerna på bästa sätt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.