Annons

Fotografera friidrott

Produkter
(logga in för att koppla)

the_chunk

Aktiv medlem
Hej,

jag har alltid gillat att fota friidrott, men sen jag skaffade dslr har det inte blivit av förrän nu till helgen (bortsett från inomhus men där handlar det om helt andra förutsättningar).

Vad jag undrar över är vad som är lagom inställningar för att få skakfria, rörelseskarpa mm bilder.

Min utrustning består av en Canon EOS 30D med ett EF 70-200 F4 L och som andrakamera en 350D med tamron 17-50 2,8. Jag räknar med att använda 30D:an med telezoomen i 95% av bilderna. Vad behöver jag för slutartid för att få bra bilder med den utan rörelseoskärpa och utan skakoskärpa? Jag har inget stativ utan får fota på frihand.

Ska jag utgå ifrån att köra hela tiden på bländare 4 och sedan justera slutartiden med ISO-inställningen?

Jag har precis börjat fota i RAW-format, är det något jag bör göra här? Risken är ju att minneskortet blir fullt om man kör för många seriebildtagningar, eller att man missar det man hellst ville få med för att den inte klarar tillräckligt många seriebilder i följd.

Ge mig era bästa tips. Visst kan jag pröva mig fram men det är bra att ha lite riktvärden att sträva efter i alla fall.

the_chunk skrev:
Hej,

jag har alltid gillat att fota friidrott, men sen jag skaffade dslr har det inte blivit av förrän nu till helgen (bortsett från inomhus men där handlar det om helt andra förutsättningar).

Vad jag undrar över är vad som är lagom inställningar för att få skakfria, rörelseskarpa mm bilder.

Min utrustning består av en Canon EOS 30D med ett EF 70-200 F4 L och som andrakamera en 350D med tamron 17-50 2,8. Jag räknar med att använda 30D:an med telezoomen i 95% av bilderna. Vad behöver jag för slutartid för att få bra bilder med den utan rörelseoskärpa och utan skakoskärpa? Jag har inget stativ utan får fota på frihand.

Ska jag utgå ifrån att köra hela tiden på bländare 4 och sedan justera slutartiden med ISO-inställningen?

Jag har precis börjat fota i RAW-format, är det något jag bör göra här? Risken är ju att minneskortet blir fullt om man kör för många seriebildtagningar, eller att man missar det man hellst ville få med för att den inte klarar tillräckligt många seriebilder i följd.

Ge mig era bästa tips. Visst kan jag pröva mig fram men det är bra att ha lite riktvärden att sträva efter i alla fall.

Hej, jag skulle rekommendera att du använder ditt Tamron när du fotar friidrott på 30:an. Då kan du få en 160 el 200:ndra del men med 2,8 som ljus. Du behöver bra ljusstyrka i hallarna för att kunna frysa bilden.
Med ett 4L (som inte är dåligt) riskerar du att behöva skruva lite i inställningarna för att få bra bilder. Det är mitt förslag. Man kan pressa kameran rätt bra, men synd att behöva. Bilderna blir snyggare utan att måsta gå upp på högsta ISO.

Som jag förstod det så skulle det vara utomhus i hyfsat ljus? Isf tycker jag definitivt du ska försöka med 70-200 först och se om ljuset räcker till. Jag har själv en 20D och tycker att bilderna på ISO 1600 duger. Speciellt efter lite brusreducering efteråt. Minst 1/320 skulle jag nog gissa på. Gärna 1/500. Jag har fotat lite fotboll inomhus i dåligt ljus. Och vid 1/320 är personen ofta skarpa vid 1/320 men inte alltid. Bollen är det i princip aldrig :) Vid de tiderna behöver du heller inte oroa dig för skakningsoskärpa.

Med den utrustning som du beskriver skulle jag köra med 70-200:t på 30:an. Bländare 4, 1/500 i slutartid och sedan är det bara att använda ISO:t för att få rätt exponerat.

Om det är växlande molnighet ute så måste man hålla minst ett öga på ljusmätaren och se att man inte hamnar tokfel.

Denna bild är tagen med 1/800, f/4 och ISO 800 i regn: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1034294.htm

Senast ändrad:
Tack för era svar. Jag kanske var otydlig med förutsättningarna. Denna gången är det utomhus, min parentes om inomhus var kanske lite förvillande.

Nu är första dagen avklarad. Det var lite lurigt ljus så de flesta bilderna fick tas i motljus, antingen rakt framifrån eller lite snett. Det gjorde att jag hade väldigt svårt med exponeringarna. Sen var det svårare än jag räknat med att hålla en springande person i fokus, tog jag en serie på en löpare med följande autofokus så hamnade fokus rätt på hälften av bilderna och på något i bakgrunden i resten. Men det är bra träning.

Här finns några av bilderna, kom gärna med tips på vad jag kan göra annorlunda för att få bättre bilder nästa gång. http://www.finnkampen.se/Bilder.aspx?date=2007-09-08

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto