Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera från helikopter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonke O

Aktiv medlem
Tjena,
Tänkte höra om nån fotat från helikopter nån gång och få lite tips isåfall.

Var hos en och kollade på ett flygfoto på hans hus, vinkeln på huset var ju knappast tilltalande som vanligt en massa saker på gården, och när jag hörde priset satte jag kaffet i halsen. nästan 8000 kr....(visserligen inramat och i storleken 50x70 eller nått)

Jag har en polare som brukar flyga helikoter och tänkte då höra med honom om man kunde "hyra" honom nån timme och knäppa bl.a på mitt eget hus och kanske till några släktingar/polare.

Min utrustning blir då i såfall nikon D70 och min analoga 35:a.(se fotoväskan) Men hur blir det med vibrationerna från helikoptern??? Måste man ha bildstablilisering i objektivet?? Har inget sånt men man kanske kan låna nått om det behövs.

Har ni nått tips bl.a på objektiv. Samt ett bra ställe att få bilderna på papper. (analogt fixar jag nog själv men digitalt måste man ju skicka in för lite bättre kvalité)

/Jonas
 
Hej!

Vad jag vet så är det fritt att fotografera Sverige från luften, med undantag för skyddsområden/skyddsobjekt. Om man sedan vill publicera eller sälja sina bilder krävs tillstånd.

För att undvika skakningsoskärpa så är det naturligtvis bäst att fotografera med så korta slutartider som möjligt. Försök även att sitta så "fritt" som möjligt för att inte vibrationerna från helikopter ska gå "genom" dig.

Lycka till!
Mvh Mikael
 
För att undvika skakningoskärpa från vibrationen av helikoptern skall du inte hålla kameran mot helikopterkroppen.
Använd ett kortare tele (zoom) och öppna fönstert så du slipper reflexer från glaset.
Tele behövs för om du skall fotograre bebyggelse. Över bebyggelse får inte helikopten gå hur lågt som helst.
Minst 1/500 i slutartid.
Passa på en lite mulen dag när luset är mjukare så du slipper hårda skuggpartier.
Tag många bilder, det går fort när man sitter i helikoptern och cirklar över ett specifikt objekt att se bildens helhet. Översiktsbilder och närbilder från olika håll och olika höjd. Sen när du är på marken och studerar bilderna ser du vad som blivit bra.
8000:- är inget oskäligt för en flygbild. Det kostar att ta bilder från helikopter...
 
Snabba tider är nog att föredra. Nikons VR har på de dyrare gluggarna(70-200/2.8 VR osv) ett aktivt läge som hjälper vid den typen av vibrationer, men har du inga sådana linser så kör snabba slutartider du kan, det är nog det bästa du kan göra.
 
Vet inte om det är nya regler nu. Men förut så har man vart tvungen att söka tillstånd för all fotografering från luften ex balong, heli osv
 
Jonke O skrev:
Tjena,
Tänkte höra om nån fotat från helikopter nån gång och få lite tips isåfall.

Var hos en och kollade på ett flygfoto på hans hus, vinkeln på huset var ju knappast tilltalande som vanligt en massa saker på gården, och när jag hörde priset satte jag kaffet i halsen. nästan 8000 kr....(visserligen inramat och i storleken 50x70 eller nått)

Jag har en polare som brukar flyga helikoter och tänkte då höra med honom om man kunde "hyra" honom nån timme och knäppa bl.a på mitt eget hus och kanske till några släktingar/polare.

Min utrustning blir då i såfall nikon D70 och min analoga 35:a.(se fotoväskan) Men hur blir det med vibrationerna från helikoptern??? Måste man ha bildstablilisering i objektivet?? Har inget sånt men man kanske kan låna nått om det behövs.

Har ni nått tips bl.a på objektiv. Samt ett bra ställe att få bilderna på papper. (analogt fixar jag nog själv men digitalt måste man ju skicka in för lite bättre kvalité)

Har fotat en del från flygplan. Körde analogt då men hade 400 och 800-film i kameran för att det inte skulle skaka (Fujis neg. film). Använde 28-105 zoom till 8 av 10 bilder men det beror på hur nära han kan gå....är nog lättare med helikopter att komma nära.
/Jonas
 
Lämpligen kan du ju kolla in vad Yann Arthus-Bertrand har att tipsa om. På hans hemsidan ger han tips på hur man fota från ovan. :eek:)

http://www.yannarthusbertrand.com/

--------------
For The Earth from above

Yab has always worked with CANON and PENTAX equipment.

For this particular project cameras used are CANON EOS-IN equipped with L series lenses ranging from 14 mm to 400 mm, with a marked preference for the 17/35 mm 2.8, 70/200 mm 2.8 and 200 mm 1.8.

Helicopter vibrations make it necessary to work at high speed, between 1/250 and 1/1000.

The photos require a bright optical quality, for the team uses FUJICHROME Velvia 50 ASA film, always slightly underexposed so as to saturate colours, pushing it by one diaphragm if necessary.

For an ideal exposure, light is systematically controlled with a MINOLTA spot meter.

Most shots are in 24 x 36 mm format, to be printed on FUJICOLOR Crystal Archive type CP paper.
 
"First time aerials" hos SportsShooter

Här finns en del om helikopterfotografering http://www.sportsshooter.com/news/1214 , skrivet av Cameron Davidson med tjugofem års erfarenhet av fotografering från luften.

Kanske inte så mycket om det fototekniska, men desto mer om säkerhet "Done correctly, aerial photography can be fun, exciting, and rewarding. Done incorrectly, it can be deadly. I've lost two photographer friends in aerial photography accidents."
 
Man tackar för alla tips, kom gärna med fler om ni har nått i bakfickan.

Det är ingen risk att jag kommer att söka nått tillstånd :))) Jag skall ändå inte fotografera nått mer än några hus och skall isåfall prata med dom i förväg.

Ja visst håller jag med om att man kan betala 8000 för ett snyggt foto med en saftig ram, men till saken hör att man hade fotograferat baksidan på huset. Hade man fotat från framsidan hade man fått med en fin å som flyter förbi i bakgrunden mm. Men dessa fotografer far väl bara över ett område och knäpper lite hur som helst och skickar sedan ut en förfrågan till de hushåll som finns med på bilderna. (tror jag åtminstånde)

Slutsatsen blev än sålänge att inte ta stöd mot helikoptern, en kort ljusstark zoom, en lite mulen dag och inte söka tillstånd :))) hihi...

Nä nu skall jag ta å läsa lite på de smaskiga länkarna så jag inte ramlar ur helikoptern, han är ju lite smågalen han som skall köra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.