Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera från flygplan.

Produkter
(logga in för att koppla)

Legur Laugar

Aktiv medlem
Till helgen skall jag ett par polare sticka upp i ett Cessna och flyga värmland runt.
Givetvis åker kameran med och vill gärna ha lite tips.
Ett cirk. polfilter kanske skulle vara på sin plats för att förhindra reflexer i fönstren??

Mkt tacksam för tips!! :)

Mvh Patrik Wållgren

Mitt tips är nog att försöka sticka ut objektivet genom någon ventilationsglugg istället för att ta igenom fönstret. Min erfarenhet av flygplansfönster är att dom blir ganska matta med åren. Jag har kört genom ventilationsgluggen på en SF-25 MotorFalke många ggr, och det fungerar någorlunda. Cessnan är ju dock bättre eftersom det är högvingat.

Jag kör med ett Sigma 28-105, och tycker att det funkar ganska bra. Det är korta tider som gäller, för det vibrerar ganska friskt.

Lycka till, hoppas att vi får se några bilder från resan.

Mina bästa = skarpaste flygbilder har jag tagit från en öppen "dubbeldäckare" med en superwidekamera.
Nå, jag begär inte att du skall skaffa något av detta men det är helt klart så att plexirutor är rena döden för skärpan och även kontrasten.
Kan du inte få frontlinsen/filtret i direktkontakt med friska luften är det tveksamt om det är någon idé att fota alls.
Lycka till!
Us

FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Denna bild är tagen genom plexiruta
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=466151&target=_blank
Visst är reflektioner ett problem men kontrast och skärpa upplever jag som precis lika bra som de bilder jag har tagit genom luckan.
Snyggt, men det är ganska stor skillnad mellan huvar. En ny huv till en segelkärra är nästan kristallklar och optiskt ganska bra. En gammal sidoruta till en Cub kan vara hur kass som helst.(och är det oftast..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar